Gå til innhold

Hvordan snakke med barnet om henvisning til BUP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha med barnet mitt til fastlegen for å be om henvisning til BUP, barnet skal være med etter ønske fra legen. Imidlertid er jeg svært usikker på hva jeg skal fortelle barnet i forkant av legebesøket. Årsakene til at vi ber om henvisning er dels beskrevet av skolen, men vi foreldre ser også at det vil være nyttig med en utredning nå (uten at jeg er kvalifisert tenker jeg mulig ADHD eller Asperger, men antagelig i mild form isåfall). Problemet er - hva sier jeg til barnet? Vi vet jo ikke om hva en evt utredning vil vise, og heller ikke når dette vil skje. Jeg vil ikke gi barnet inntrykk av at det er noe galt heller - det er åpenbart at kontekstuelle faktorer i skolen spiller inn, og jeg er livredd for at barnet selv skal føle at det er et problem.

Noen som har vært i lignende situasjon som har erfaringer å dele? Barnet er 8.

Anonymkode: 54517...046

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon. (eldste har ADHD og Asperger) Jeg hadde ikke med barnet til legen ved henvisning. Jeg tror jeg ville tatt en tlf til legen og sagt at det er trøblete. For det er det jo. Det er mye bedre å kunne få snakke fritt direkte med legen uten å måtte "sensurere" fordi barnet sitter der. De har jo ikke alltid like god innsikt i vanskene sine..

Da vi hadde fått time på BUP sa jeg noe sånt som:  vi skal til legen for å finne ut av tingene du sliter med slik at vi kan få hjelp til å finne ut av hva som er årsaken og hvordan du kan få best mulig hjelp. 

Han/hun vet vel selv at han/hun sliter med ting? 

Masse lykke til :) 

Anonymkode: 63699...35b

Skrevet (endret)

Tror du barnet selv har en oppfatning av at det er noe som er annerledes med han/henne, eller at barnet selv ser at det får andre reaksjoner, tettere oppfølging, flere beskjeder osv. enn det klassekameratene får? I så fall er det like greit å være ærlig på dette og si noe sånt som " Du vet hvordan det er i timene, at Bente må sitte ved siden av deg for at du skal starte med oppgavene (eller hva det nå er som er utfordringene)? Nå skal vi dra og snakke med legen om det er sånn at det som er litt vanskelig for deg og skolen er noe som går an å få hjelp til. Det er kanskje ikke så moro, for du er jo flink til masse, men akkurat i dag må vi snakke en del om det du ikke er så flink til. Det kan også hende at vi om en stund skal snakke med noen andre om dette. osv"

Barn er som regel såpass oppmerksomme at de vet at de strever med noe som ikke alle strever med. De har ofte også oversikten over hva andre strever med, og det å dra til legen når man trenger hjelp med noe er forståelig og vanlig. Det er kjekt å kunne dra paralleller. Kanskje har barnet en venn som har gått til logoped, allergivaksinasjon el. som kan dras inn i samtalen om at alle er forskjellige og at det som er lurt er å få hjelp av de riktige menneskene. Det kan kanskje vært greit om du og legen kan ta en prat uten at barnet er tilstede også.

Endret av Himmel og hav
Skrevet

Nå skal vi til legen, så kan legen fortelle oss hvem vi skal snakke med for at du skal få det bedre på skolen. 

Anonymkode: f9933...cc8

Skrevet

Si det som det er, slik du har beskrevet her men i barneversjon. Ungen vet jo at han/ hun har visse ting han sliter med, og da er det veldig kjekt å kunne få hjelp. Blir ting utelukket, ja så er de utelukket og da vet man dét. Har akkurat vært hos fastlegen med 10 åringen av samme årsak, da ikke mistanke om aspergers og adhd, men pga konsentrasjons problemer som er en mulig add og for at ungen sliter med en konkret ting som har skjedd tidligere. Vil finne ut hva som er hva, om det er add eller om konsentrasjons problemene kommer pga d som har skjedd tidligere eller om det er add. Uansett så kan det være greit for ungen å få luftet egne tanker til noen som ikke er familie og for å få tatt tak i vanskelige følelser/ tanker før de får sjansen til å vokse seg alt for store  til å kunne bli snakket om og at det blir trøblete i tenårene. Barnet mitt er jo klar over hva som er problemet, det har vært tema på noen kontakt timer med lærer, så han fikk lese brevet som jeg tok med til legen der vanskene hans er beskrevet av kontaktlærer. Hos legen gikk ting rimelig fort, ble spurt om det er slik  som beskrevet i brevet vi oppfatter ungen hjemme, ungen ble spurt om det samme og henvisning ble sendt. 

Anonymkode: 8373b...eb4

Skrevet

Takk for gode innspill! Jeg har allerede vært hos legen og snakket om dette flere ganger, da uten barnet, så vi er enige om hva det er vi ønsker skal skje. Legen ønsket selv at barnet skulle være med denne gangen, også for å utelukke somatiske årsaker (stoffskifteproblemer f.eks.).

Jeg er usikker på i hvilken grad barnet ser seg selv om annerledes enn andre. Det er åpenbart at det er ting som er trøblete på skolen, men barnet selv problematiserer dette i svært liten grad - både egen atferd, men også de tingene barnet selv ikke er skyld i (sosial ekskludering, for eksempel). Det vil si, det kan godt være barnet selv problematiserer dette, men det er isåfall godt skjult - et av problemene er at det er svært vanskelig å nå inn, også for meg som mor, selv om vi har det jeg opplever som et nært og tillitsfullt forhold. Det er også derfor jeg er engstelig for at barnet skal tolke dette som et problem hos seg, ettersom det er så vanskelig å nå frem til den emosjonelle innsiden av dette. Jeg vet ikke hva (og om!) jeg føyer til byrden, om dere skjønner.

Uansett tenker jeg jeg tar med meg det flere nevner om å rett og slett få det bedre på skolen. Det var en fin analogi med logoped og allergier!

Anonymkode: 54517...046

Skrevet

Jeg har et barn med ADHD og Asperger. Da vi skulle til legen ifbm henvisning hadde jeg en samtale med legen uten barnet tilstede også, følte ikke at jeg kunne fortelle og forklare alt med barnet tilstede. Til barnet så forkklarte vi at vi skulle til en lege som ikke bare jobbet med kroppen og sykdommer som feber osv, men med tanker, følelser og hvordan man har det inni seg, sammen med andre og som kan hjelpe og forstå når ting er vanskelig. Tok det veldig enkelt og generelt i starten og svarte på det barnet spurte om etterhvert som ting kom opp. 

Anonymkode: 79013...957

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...