Gå til innhold

kan man venne kroppen til mindre søvn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et stort søvnbehov, jeg føler at kroppen min trenger 9-10 timer søvn hver natt. Får jeg det er jeg uthvilt om dagen, og trøtt igjen til kvelden. Men en kamerat av meg mener at jeg har vennet kroppen min til mye søvn, og at jeg kan lære den av med det igjen. Jeg får nesten panikk av tanken, og er helt uenig. Kroppen min trenger vel så mye søvn som den tar? Jeg ville ikke sovet i 10 timer om ikke behovet var der? Hva er konsekvensene av å lære kroppen å sove så lite at den ikke får nok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan du. ;)

Jeg var som deg før jeg fikk barn. Sov 10 timer hver natt og var hellig overbevisst om at det var umulig å være utkvilt for min del, med mindre søvn. Fikk jeg mindre en 10 timer så var jeg stuuuptrøtt!

Så kom babyen da, og ting ble som det ble. Man er ji alltid trøtt når man styrer på med desse små, så reflekterte ikke noe videre over det.

Nå er jenta 7 år og sover lenge om morgenen, mens jeg- jeg er oppe når fuglene fiser og trivest med det. Det er ikke snakk om å få til å sove lenge lengre.

Konsekvensen av det er at dagene blir lengre og jeg får gjort mye mer. OG jeg er faktisk MER opplagt nå med mine 7 timers søvn, en jeg var med 10 timers søvn..

Skrevet

Du sover altfor mye, HI!

Anonymkode: ac431...20d

Skrevet

Nei det kan man ikke. Men etter som du blir eldre vil du nok få større problemer med å sove så mye, det er vanlig å utvikle søvnproblemer med alderen. 

Anonymkode: 21941...b9e

Skrevet

Jøss, 10 timer?!?! Det er da virkelig å sove bort livet. Får jeg halvparten så holder det, men det beste er mellom 6 og 7 timer. 

Anonymkode: 05522...167

Skrevet

kan vel svare for mange foreldre når jeg sier ja... ;)  Ser tilbake nå til før barn og tenker på hvor mye av dagen vi sov bort. Nå er det sånn at selv om barna ikke er hjemme så får vi aldri sove lenger en kl 08 , og er i seng rundt 23 Mens før så var kl 11 i helgene "tidlig" hehe. Så etter flere år med tvungen tilvenning til mindre søvn i form av våken netter, og morgener som starter rundt 05-06 så vil jeg jo si at jeg trenger mindre søvn nå en for 7år siden , og har blitt vandt til det.

Anonymkode: 0187f...a26

Skrevet

Jeg har ikke sjans til å venne kroppen til mindre søvn. 10 timers søvn om natten er perfekt for meg. Jeg får ca 6-7 timer søvn hver natt og er stuptrøtt. Jeg får som regel sovet ut en dag i helgen og da sover jeg ca 10 timer og er fin i formen hele dagen. Etter en hel uke med ca 6-7 timers søvn og aktiviteter på kveldene kan jeg fint sove i 12 timer i strekk natt til lørdag (sovner på sofan , jeg er helt utslitt) . Barna mine er forresten 2 og, 5 år. 

Anonymkode: 7ffc7...e79

Skrevet

Jeg var slik før barn. Nå er det helt annerledes. Jeg sover oppstykket,kan sove når det er bråk,siver kortere osv. 

Anonymkode: a0615...214

Skrevet

Jeg trenger minst 9 timer, og det gjorde jeg før barn også. Blir helt ødelagt av 6-7 timer. Blir fortere syk av det også, immunforsvaret mitt går rett ned.

Anonymkode: 17a3d...bf4

Skrevet

Jeg tror den kan "Vennes" til å bli vant til lite søvn, men symptomene på søvnmangel er verst den første tiden.. i perioder er det vel greit med lite søvn, så lenge en får sove ut igjen også :-) 

Skrevet

Så da blir svaret :" Ja, jeg tror det" :-p Hehe.. 

Skrevet

Altså, jeg vet jo at man kan fungere greit med mindre søvn enn hva man føler er ideelt i en lang periode, jeg har hatt små barn jeg også. Men etterhvert som de ble større og jeg fikk anledning til å sove mer igjen så gjorde jeg det. Det må ikke være på morrasiden jeg tar igjen søvnen, jeg kan likegodt legge meg tidlig på kvelden eller ta en lur midt på dagen på en time eller to.

spørsmålet mitt er om kroppen min trenger så mye søvn fordi jeg har skjemt den bort ved å gi den det, eller om den bare gir signal om å få hva den faktisk trenger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...