Gå til innhold

Flyktningsaken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal vi velge å se på flyktningene som en ressurs?

Anonymkode: 980cf...8a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja

Anonymkode: 51d5f...436

Skrevet

Selvsagt. 

Menneskeverdet forsvinner ikke fordi om man ikke kan bo i landet sitt. 

Det er over 65 millioner mennesker på flukt. 

Anonymkode: f1b89...216

Skrevet

Ja, hvorfor i allverden skulle vi ikke gjøre det? 

Anonymkode: 0a65c...73f

Skrevet (endret)

Først må du definere ressurs. Hva ligger i det, tenker du? Er det å være en økonomisk bidragsyter til velferdssamfunnet, så er svaret nei. Det tror jeg de fleste nå er klar over. Men kanskje du hadde noe annet i tankene?

Endret av Lus
Skrevet

Tråden er moderert. Begrunnelse:

* Krenkende eller injurierende utsagn.

Kira, moderator 

Skrevet

For de to damene som fikk strupen kuttet over på en fransk togstasjon i helga, er ikke innvandring noen ressurs. Men det er kanskje ikke lov til å referere til faktiske hendelser? 

Anonymkode: 808e5...296

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For de to damene som fikk strupen kuttet over på en fransk togstasjon i helga, er ikke innvandring noen ressurs. Men det er kanskje ikke lov til å referere til faktiske hendelser? 

Da må du samtidig si at menn ikke er noen resurs. Gjerningspersonene var tross alt menn.

Anonymkode: 3bb8a...671

Skrevet

Det er muligens riktig det hun skriver, men det er bare en bit av sannheten. Asylsøkere bruker tid før de får jobb. Den første tiden lever de fleste på nav. Når det mulig har kommet mange fra et område er det naturlig at mange av dem lever på nav.

Hvis vi derimot ser på innvandrere generelt er det ikke særlig fler av dem som får bistand fra nav enn for befolkningen totalt sett. Selv om vi ser bort fra dem under 16 år og dem over 67 mottar ca 24% av den befolkningen ytelser fra nav, mens ca 25% av invandrerbefolkningen gjør det samme.

Forskjellen er ikke så stor som mange later til å tro.

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er muligens riktig det hun skriver, men det er bare en bit av sannheten. Asylsøkere bruker tid før de får jobb. Den første tiden lever de fleste på nav. Når det mulig har kommet mange fra et område er det naturlig at mange av dem lever på nav.

Hvis vi derimot ser på innvandrere generelt er det ikke særlig fler av dem som får bistand fra nav enn for befolkningen totalt sett. Selv om vi ser bort fra dem under 16 år og dem over 67 mottar ca 24% av den befolkningen ytelser fra nav, mens ca 25% av invandrerbefolkningen gjør det samme.

Forskjellen er ikke så stor som mange later til å tro.

Er det innvandring fra Norden vi diskuterer her? Åh nei, ikke det. Seks av ti innvandrere fra Afrika er ikke i arbeid. http://www.nettavisen.no/mener/seks-av-ti-innvandrere-fra-afrika-er-ikke-i-arbeid/3423232662.html

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skal vi velge å se på flyktningene som en ressurs?

Hadde du tenkt at du var en ressurs dersom du måtte flykte fra Norge til et annet land?

Hvis svaret på det er ja, så burde svaret på spørsmålet ditt også bli ja.

Anonymkode: 6347b...731

Skrevet
2 timer siden, Lus skrev:

Er det innvandring fra Norden vi diskuterer her? Åh nei, ikke det. Seks av ti innvandrere fra Afrika er ikke i arbeid. http://www.nettavisen.no/mener/seks-av-ti-innvandrere-fra-afrika-er-ikke-i-arbeid/3423232662.html

Hva du diskuterer er jeg usikker på da det ser ut til at du bruker en ny definisjon i hver setning. Jeg har sett på innvandrere som en gruppe.

Hvis vi ser på hvor stor del av hele befolkningen som er i arbeid (og da teller alle som har minst 1 time registrert arbeid med) så er det 50,5%. Det er nære have 

Jeg protesterer ikke på at det er utfordringer med å få spesielle grupper av innvandrere i jobb, men tall og statistikk kan brukes til gi et galt inntrykk av virkeligheten. Det er ikke særlig konstruktivt for å få et bedre samfunn.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva du diskuterer er jeg usikker på da det ser ut til at du bruker en ny definisjon i hver setning. Jeg har sett på innvandrere som en gruppe.

Hvis vi ser på hvor stor del av hele befolkningen som er i arbeid (og da teller alle som har minst 1 time registrert arbeid med) så er det 50,5%. Det er nære have 

Jeg protesterer ikke på at det er utfordringer med å få spesielle grupper av innvandrere i jobb, men tall og statistikk kan brukes til gi et galt inntrykk av virkeligheten. Det er ikke særlig konstruktivt for å få et bedre samfunn.

Diskusjonen gjelder hvorvidt flyktninger er en ressurs eller ikke. HI har jo ikke definert hva hun legger i ordet ressurs. At flyktninger, asylsøkere eller de som kommer gjennom familiegjenforening ikke er en økonomisk ressurs, men tvert imot er en økonomisk belastning for Norge, er lite å lure på. Det gir derfor et helt feil bilde å presentere innvandrere som en hel gruppe når det gjelder yrkesdeltakelse. Asylsøkere fra Somalia har 30-40 prosent sysselsetting etter 10 til 15 år i landet. 70 prosent av somaliske kvinner kommer aldri ut i yrkeslivet. Det at innvandrere fra andre europeiske land trekker opp snittet, gjør ikke somaliere, irakere med flere, mere sysselsatte av den grunn. Blant innvandrere fra Asia og Afrika er andelen sosialhjelpsmottakere mye høyere enn i innvandringsgruppen generelt. De har også en ekstremt lav skatteinngang, under halvparten av befolkningen ellers. Afrikanere bidro i snitt med 1/3 sammenlignet med befolkningen ellers. Kanskje er de en ressurs på andre områder, ikke vet jeg. Økonomisk er de det i hvertfall ikke. https://www.nrk.no/norge/innvandrere-far-mye-sosialhjelp_-men-betaler-lite-skatt-1.12803664

Skrevet

Tråden er ryddet for kommentarer på moderering og svar til disse. Minner om at kommentarer på moderering skal enten sendes til den enkelt moderator, til administrator eller på ris & ros. Noen innlegg kunne stå på egne ben uten siteringer og fikk derfor stå.

Ann Christin, admin

Skrevet

Mine foreldre var flyktninger. De var nok ingen ressurs. Nå derimot, er vi 7 søsken som har høy utdanning og 5 av oss har jobber som få nordmenn mestrer. Tror nok Staten Norge er veldig glad for at mine foreldre valgte akkurat Norge å snylte på. 

Anonymkode: e681d...1be

Skrevet

Vi tar primært ikke i mot flyktninger for at de skal berike oss. Vi tar i mot flyktninger fordi at vi skal hjelpe dem. 

Det med å hjelpe andre er jo en vanskelig greie. Kanskje bruker de ikke hjelpen de får på den måten giveren mente er best. 

En ser det med de fra Romania også. 

Kan godt være med å hjelpe undertrykte muslimske kvinner til er selvstendig og verdig liv i frihet. Det de kan bevege seg fritt, snakke fritt, kle seg fritt, råde over egen kropp og eiendeler. 

Kanskje tar den kvinnen i mot litt av hjelpen, penger, og materielle goder, men det viktige. Mitt «evangelium» om frihet, vil hun ikke ha. Det jeg mener ikke gjør noe om det koster oss litt. For tar kvinnen i mot, så kan hun påvirke sine barn og vi kan få flere fredselskende og frihetselskende borgere. 

Det er mange som ikke vil ha den delen av hjelpen. 

Anonymkode: 9bca1...dc2

Skrevet

de er ikke det for meg..

Anonymkode: 0c185...9ac

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

de er ikke det for meg..

Anonymkode: 0c185...9ac

Og på hvilken måte belaster de deg?

Og er du selv en så stor ressurs for landet da?

Skrevet
På 2. oktober 2017 den 11.11, Anonym bruker skrev:

Så leit. Jeg har ikke fått det med meg. 

Skrevet
På 2. oktober 2017 den 16.44, Anonym bruker skrev:

Hadde du tenkt at du var en ressurs dersom du måtte flykte fra Norge til et annet land?

Hvis svaret på det er ja, så burde svaret på spørsmålet ditt også bli ja.

Mitt svar er nei. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...