Gå til innhold

Smertelindring dagene etter fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mottok du smertelindring i noen form etter fødsel? Da tenker jeg på for å dempe smerter i underliv for å greie å sitte og amme, gå på do o.l?

Jeg har født ett barn og opplevde tiden etter fødselen som svært smertefull (lang og hard fødsel) jeg fikk kun svakeste grad av rifter, men fikk åtte-ni sting deriblant noen innvendig og noen på endetarmsåpningen. Jeg hadde store problemer med å sitte/reise meg opp og å gå på do uten å nesten kaste opp av smerte den første uken etter fødselen. Jeg fikk etter noen dager infeksjon i riftene pga at det var umulig å hindre at avføringsbakterier kom i kontakt med sårene i endetarmsåpningen, og denne infeksjonen spredte seg til resten av stingene.

Eneste smertelindring jeg fikk på sykehuset var en type smertestillende gele jeg kunne smøre underlivet med før dobesøk, samt paracet. Dette virket absolutt ikke godt nok synes jeg, og er nysgjerrig på om noen av dere har tips/anbefalinger og erfaringer?

Jeg behandlet infeksjonen i sårene selv med grønsåpebad og hyppig bytte av bind da jeg kom hjem, etter anbefaling fra sykehuset.

Anonymkode: c054a...f20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke fått noe etter de to første fødsler. Første fødsel gikk så fort at jeg revnet skikkelig og måtte sy over 30 sting utvendig og innvendig. Nr to måtte det sys 6 sting. Etter nr tre måtte jeg ikke sy, men jeg fikk mye problemer med smerter og koagler som ikke ville komme ut og de måtte fjerne de gynekologisk og til slutt måtte de ta en utskrapning. Fikk narkose for utskrapning, men utenom det, fikk jeg Paracet. Skal være forsiktig med smertestillende pga amming.

Anonymkode: bfd1a...e45

Skrevet

Fikk paracet og naproxen i 3 dager etter fødsel pga sinnsyke etterrier. Tror det var 1g av hver og det funket litt på smertene nedentil også :)

Anonymkode: 34971...796

Skrevet

Etter første barnet lærte jeg at det lønner seg ikke å være tålmodig og ikke si ifra. For det gjorde jeg med førstemann og det var sinnsykt vondt. Jeg har født ved ks. Med andremann og tredjemann var jeg flink med å si ifra,gjerne før smerten tok helt av. Det var en helt annen opplevelse. Jeg tok brufen og paracet hjemme også. 

Anonymkode: 79829...5f2

Skrevet

Fikk ingen smertelindring. Verken under eller etter fødsel

Anonymkode: 5cd5d...45b

Skrevet

Revnet grad 3 , så slet med smerter en drøy uke. Fikk 1gr Paracet og 1gr Ibux 3-4x daglig på sykehuset, byttet ut Ibux med vimovo når jeg komm hjem pga tidl magesår (og sykepleiere som ikke kan farmakologi 😏). Skyllte med lunkent vann , og tørket med føner, ved toalettbesøk og dusj. Satt på badering eller lå første uken.

Har klar smertestillende selv denne gangen, i tilfelle. 

Anonymkode: a7052...2a4

Skrevet

På fødeavdelingen jeg jobber gir vi i hovedsak paracet, er ikke det nok kan dem få paracet 1 gr x4 og voltaren 50 mg x3. For en del har dette god effekt hvis dem har født vaginalt. De fleste får også xylocain gel for å avkjøle og smertelindre noe før toalettbesøk. Vi anbefaler også grønnsåpebad for å unngå betennelse hos dem som er blitt sydd. 

Anonymkode: 12842...fc2

Skrevet

Fikk Paracet for etterier. Du trodde du var ferdig, liksom!

Anonymkode: 26065...2ba

Skrevet

Paracet.

Anonymkode: 4483a...522

Skrevet

Fikk paracet og voltaren i kombinasjon. 

Skrevet

Paracet og ibux. Tok det en stund etter at jeg kom hjem. Hadde en del smerter.

Anonymkode: 191d9...156

Skrevet

Ingenting etter vanlig fødsel, voltaren etter keisersnitt

Anonymkode: 986bb...a4e

Skrevet

Jeg har født to ganger. Første fødsel var lang og hard, andre kort og enkel. Sydde bare et par sting hver gang. Jeg hadde ikke behov for smertestillende etter fødsel. Det var ikke værre enn å ha skikkelig treningsverk. Etterriene var de værste, men de var bare vonde ved amming.

Anonymkode: 38dc5...001

Skrevet

Naproxen og isbind! 

Anonymkode: 37882...f5b

Skrevet

Var det noen av dere som tok med sittering til å sitte på for å avlaste underlivet? Noen anbefalinger?

HI

Anonymkode: c054a...f20

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å ta paracet etter behov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...