Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #1 Skrevet 1. oktober 2017 Heisann! Jeg jobber i et fysisk yrke sammen med kun menn. Nå har det seg slik at jeg er bare 8 uker på vei, men legen skrev ut et skjema for svangerskapspenger mtp at det er mye støv, støy og stående arbeid, noe som kunne skade fosteret. Min arbeidsgiver mener at lufta på arbeidsplassen ikke vil skade fosteret, og forstår ikke hva legen snakket om. Jeg har ikke peiling, og ønsker jo å jobbe lengst mulig.. Hva tenker dere om dette? Jobber i bygg og anlegg. Anonymkode: f683c...4ea
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #2 Skrevet 1. oktober 2017 Jeg går på sv.penger som gravid pga risikoyrke , og er Vo i klinikken jeg jobber, så dette temaet kan jeg litt om Saken er jo den at du kan få sv.penger på det grunnlaget legen din sier (det er jo opp til legen og vurdere, ikke arb giver, og det var jo mer en bare luften som var problemet?!) OG arb giver ikke kan tilrettelegge annet arbeid for deg. Arb giver må fylle ut eget skjema (fåes på Arbeidstilsynet ) om dette. Men hvis arb giver kan omplassere deg i annen stilling , så løser det seg jo. Anonymkode: 44565...01f
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #3 Skrevet 1. oktober 2017 Takk for svar. Arbeidsgiveren min ville heller at jeg skulle snakke med bedriftshelsetjenesten, da de vet mer om hva vi jobber med.. Det blir litt vanskelig for meg når arbeidsgiver tror at dette er fordi jeg ikke "orker" å jobbe, og ikke ser noen risiko annet enn fysiske tilpasninger når jeg blir større Anonymkode: f683c...4ea
minken89 Skrevet 1. oktober 2017 #4 Skrevet 1. oktober 2017 Jeg jobber og en plass som ikke er forenelig med graviditet. Hvor tidlig bør/skal man kontakte arbeidsgiver eller lege? Med tanke på omplassering eller svangerskapspenger? Vi er fremdeles prøvere, men dette blir forhåpentlig aktuelt snart
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #5 Skrevet 1. oktober 2017 Hva jobber du med? Tror der kommer an på om du jobber med stråling eller kjemikalier etc kanskje? Anonymkode: f683c...4ea
minken89 Skrevet 1. oktober 2017 #6 Skrevet 1. oktober 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva jobber du med? Tror der kommer an på om du jobber med stråling eller kjemikalier etc kanskje? Anonymkode: f683c...4ea Psykiatribolig med fare for slag/spark, flygende objekter m.m samt at bruker "hater" gravide, så det må holdes hemmelig for vedkommende.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #7 Skrevet 1. oktober 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Arbeidsgiveren min ville heller at jeg skulle snakke med bedriftshelsetjenesten, da de vet mer om hva vi jobber med.. Det blir litt vanskelig for meg når arbeidsgiver tror at dette er fordi jeg ikke "orker" å jobbe, og ikke ser noen risiko annet enn fysiske tilpasninger når jeg blir større Anonymkode: f683c...4ea Nå vet ikke jeg hva du jobber med , men her er "kriteriene" og hvis legen mener at du faller innunder dette og arb giver ikke kan endre på det så er sv.penger veien og gå. (Ellers blir det sykemelding). "Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid. Dette gjelder for eksempel arbeid med kjemiske stoffer fysisk krevende arbeid arbeid med stressbelastning psykososiale forhold" Har dere verneombud?! -snakk med han/henne. Evt bedriftshelsetjenesten også , så blir nok sjefen din svar skyldig til slutt Anonymkode: 44565...01f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå