Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #1 Skrevet 30. september 2017 Og hvor gammel er han/hun? Min datter på 8 har en bestevenninne, to veldig gode venner og et par som hun er sammen med litt av og på. Det er ikke sånn at telefonen koker her hos oss, akkurat.. men i perioder er det mer besøk enn ellers. Jeg syns bare det virker som om at de andre jentene i klassen har fullt hus og løper ut og inn hos hverandre hele tiden.. Jenta mi er ikke så glad i store grupper, egentlig. Men jeg tror nok at hun føler litt på at hun ikke så lett får venner på skolen. Når vi er ute og reiser knytter hun raskt vennskap, og får alltid en eller flere ferievenninner. Noen holder hun også kontakten med gjennom året.. Anonymkode: 51e55...479
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #2 Skrevet 30. september 2017 Mitt barn er 7 år og har en del sosiale vansker. Likevel har han 2 gode bestevenner vil jeg si som han leker med nesten hver dag på skole/SFO, og flere utenom det som han leker med når de finner hverandre. Kanskje rundt 3-4 stk hvert fall. Men han har ikke noe besøk hjemme, klassen bor veldig spredd og vi har ikke fått il å få avtalt noe besøk enda. Hverdagen er såpass hektisk fra før med lekser, trening og andre avtaler. Jeg håper at innen de blir så store at de ikke trenger SFO så er de så store at de kan dra til hverandre uten å måtte avtale noe spesielt først. Men han har noen nabobarn han leker med. Aller helst vil han bare leke med 1 av dem, han fungerer ikke så godt i grupper. Men han er ute å leker hvert fall flere ganger i uken og i helgene. Nå er jo mitt barn på SFO så han sosialiseres mer enn nok der. Ellers tenker jeg at så lenge barnet selv er fornøyd så er det vel greit? Anonymkode: d7109...6f1
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #3 Skrevet 30. september 2017 Eldste på 8 har to bestevenner og 6-7 andre i en utvidet vennegjeng. Vennebesøk 3-4 ganger i uka. Overnatting 2-3 ganger i måneden. I tillegg er han med vennene på SFO og fritidsaktiviteter. Han er MYE med venner. Hvis vi ikke har bestemte planer i helga er han med vennene hele helga. De går til og fra hverandre selv alle sammen og er ofte 3-4 stk sammen samtidig. Må sies at det har mye å si hvordan foreldrene er. Vi bruker tid og energi på å bli kjent med foreldrene til vennene hans. Vi tilrettelegger mye for å ha med venner på ting og vi har alltid åpent hus. Påtar oss ofte felles kjøring til og fra fritidsaktiviteter. Vi investerer mye i ungenes venner. De i klassen som faller utenfor har ofte fraværende foreldre. Anonymkode: 7ec67...d9f
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #4 Skrevet 30. september 2017 Eldste er 7, og hun er supersosial og utadvendt. Hun har mange venner, men jeg vil si at det er 4 som er ekstra gode venner. yngste er5, og han er mer introvert og sliter litt sosialt. Han har 2 stykker han leker godt sammen med 😊 Anonymkode: 3cdcf...788
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #5 Skrevet 30. september 2017 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Eldste på 8 har to bestevenner og 6-7 andre i en utvidet vennegjeng. Vennebesøk 3-4 ganger i uka. Overnatting 2-3 ganger i måneden. I tillegg er han med vennene på SFO og fritidsaktiviteter. Han er MYE med venner. Hvis vi ikke har bestemte planer i helga er han med vennene hele helga. De går til og fra hverandre selv alle sammen og er ofte 3-4 stk sammen samtidig. Må sies at det har mye å si hvordan foreldrene er. Vi bruker tid og energi på å bli kjent med foreldrene til vennene hans. Vi tilrettelegger mye for å ha med venner på ting og vi har alltid åpent hus. Påtar oss ofte felles kjøring til og fra fritidsaktiviteter. Vi investerer mye i ungenes venner. De i klassen som faller utenfor har ofte fraværende foreldre. Anonymkode: 7ec67...d9f Vi er også engasjerte i barnets liv og sosiale liv, så det er sagt.. Men vi opplever ikke at det er slik når de nå er 8 år at vi har så mye påvirkning på hvem de velger å besøke. Hun går heller ikke på de aktivitetene som "alle" i klassen går på. Der mister vi helger på cup og treninger i uken. Vi ønsker ikke å tvinge henne med, og vi har også fått råd fra fysioterapeut om at ballspill kanskje ikke er den aktiviteten hvor hun vil finne mestring. Her er det alltid åpent hus, vi inviterer med på kino og filmkveld. Understreker at vi gjerne har overnattinger.. men det er ikke så mye interesse utover de få, faste vennene. Men det jeg da lurer på, er om det egentlig er så få.. eller om det er helt på normalen.. HI Anonymkode: 51e55...479
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #6 Skrevet 30. september 2017 Har 5 stk som hun er mye sammen med, det går litt i perioder hvem hun er mest med. Anonymkode: d18dc...b6d
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #7 Skrevet 30. september 2017 3 gode venner ++ er da vel mer enn godt nok? Min har som din én bestevenninne (de er alltid sammen så sant de har tid). To veldig gode venner, samt flere klassevenninner hun fungerer fint sammen med. Tenker at det er helt normalt. Det krever jo mye tid og innsats å ivareta nære vennskap, så det begrenser seg jo nesten selv. Hun er selvstendig og går på to fritidsaktiviteter helt alene. Jeg tenker det som betyr noe er å være trygg på og glad i seg selv, og å ha minst én god venn man kan betro seg til. Anonymkode: e8083...6d6
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #8 Skrevet 30. september 2017 Jeg prøver å oppmuntre henne til å invitere noen hun ikke leker så mye med.. men hun er så redd for at de skal si nei.. At jeg skal blande meg er det siste hun vil 😊 HI Anonymkode: 51e55...479
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #9 Skrevet 30. september 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: 3 gode venner ++ er da vel mer enn godt nok? Min har som din én bestevenninne (de er alltid sammen så sant de har tid). To veldig gode venner, samt flere klassevenninner hun fungerer fint sammen med. Tenker at det er helt normalt. Det krever jo mye tid og innsats å ivareta nære vennskap, så det begrenser seg jo nesten selv. Hun er selvstendig og går på to fritidsaktiviteter helt alene. Jeg tenker det som betyr noe er å være trygg på og glad i seg selv, og å ha minst én god venn man kan betro seg til. Anonymkode: e8083...6d6 Jeg er enig med deg 😊 Det er jenta selv som til tider er litt lei seg fordi de andre har så mange.. HI Anonymkode: 51e55...479
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #10 Skrevet 30. september 2017 La henne styre dette selv. Hun har jo både bestevenninne, pluss flere gode venninner. Hvorfor stresse med det? Anonymkode: e8083...6d6
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #11 Skrevet 30. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg er enig med deg 😊 Det er jenta selv som til tider er litt lei seg fordi de andre har så mange.. HI Anonymkode: 51e55...479 Ok. Skjønner.. Kanskje du kan hjelpe henne til å se på de vennskapene hun allerede har, og kanskje hjelpe henne å styrke disse ytterligere? Fokuser på hvor heldig hun er som har en så god venninne som bestevennen, samt de andre gode vennene. Kanskje de andre som har flere venner ikke har så mange som hun tror, eller at de er så nære som hun tror? Forklar henne at det er helt normalt å ikke ha 10 nære venninner. Anonymkode: e8083...6d6
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #12 Skrevet 30. september 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: La henne styre dette selv. Hun har jo både bestevenninne, pluss flere gode venninner. Hvorfor stresse med det? Anonymkode: e8083...6d6 Jeg lar henne styre det. Men når hun kommer til meg med tankene sine så tar jeg det på alvor.. Og siden jeg ikke vet så mye om hvordan det er ellers så spør jeg her 😊 Jeg har også tenkt at hun har en god gruppe venter. Men jeg har også sett at hun i perioder opplever å føle seg ensom. HI Anonymkode: 51e55...479
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå