Gå til innhold

Hvorfor MÅ unger være ute hele dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I den tråden om utetid i bhg ser jeg mange er fornøyde med at de er ute både før og etter lunsj. Flere av de som bare er ute etter lunsj sier seg misfornøyde. Men hvorfor må ungene være ute hele dagen? De leker jo inne også, er ikke slik at de sitter foran TV-skjermen i barnehagen. Hos oss maler de, leker med plastelina, leker i ballrommet, leker med dukkevogn og biler, danser, lager mat i lekekjøkkenet, hjelper til med tilberedning av lunsj, pusler, leser bok. 

Jeg ville vært meget skuffet om alt dette måtte vike for at barnehagen _måtte_ være ute fra morgen til henting. Greit å være mye ute, men noen timer med innedel syns jeg virkelig de har godt av. 

Hos oss er de stort sett inne frem til lunsj, om det ikke er knallvær. Fra 12-13 og utover er de ute. Perfekt syns jeg. 

Anonymkode: b48b6...e81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ene utelukker ikke det andre, men det blir ofte støy, dårlig luft inne med så mange barn inne. Ute er det frisk luft, de får utfolde seg mye mer fysisk på en annen måte enn inne. Ikke det at de  må være ute hele dagen, men noen timer er bra for både fysisk og psykisk helse. Jeg reagerer veldig på barnehagen som ligger ved siden av der jeg bor. De er inne når det er deilig vær, solskinn nå på høsten. Hvorfor ikke utnytte sånne fine dager ute??? Det blir mer enn nok dager i løpet av høsten med masse regn, rusk og kaldt. 

Skrevet

Det er bare i Norge alle er klin gærne og skal være ute for en hver pris. 

Anonymkode: db4e3...cc8

Skrevet

Det har vært tena i barnehagen vår i årevis. Alle var så oppsatt på at ungene skylle være ute hele tiden, for hvis de var inne, var de ikke slitne nok når de kommer hjem... 

Det skulle være turer hver dag, og nye plasser hele tiden. Jeg måtte slutte å være på foreldremøter til slutt fordi jeg ikke orket klagingen! 

Klart det er bra å være ute! Men det må være lov å si at det er greit å være inne også, selv om solen skinner og det er varmt. 

Anonymkode: c4d28...7d0

Skrevet

Enig med deg, forutsatt at det er dårlig vær. Skinner sola synes jeg det må utnyttes her i Norge, og hadde blitt skuffet om det ble sløst bort.

Anonymkode: a6690...5ff

Skrevet

Det ligger veldig i vår kultur at å være ute=Bra. 

Bare se på folk i posisjoner i samfunnet.De går på ski, løper og sykler Birken  så øra står rett ut.

Men jeg tror så klart også at barn har godt av å være ute i frisk luft😊

Skrevet

Sønnen liker kun på SFO når de er ute for inne blir det mer bråk og barn kommer for tett på han noe han takler dårlig.Dessverre ser det ut som SFO kun er ute når det ikke regner

Anonymkode: 08bed...db5

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er gærne for at barn skal få frisk luft og fysisk aktivitet? Da er jeg stolt av å være norsk i hvertfall. Koselig med innetid også, men barna mine gikk 2 år i bhg i USA. De er aldri ute....

Anonymkode: bb106...cfd

Skrevet

Hvis mine barn har vært inne en hel dag i bhg er de sure, slitne og utmattet på en annen måte. Lett blanding er fint, men noen timers utelek og utfoldelse i barnehagen med klatring, sykling, løping osv har de veldig veldig godt av. Ikke minst frisk luft. Inne blir det fort bråkete. 

Skrevet

I vår forrige bhg var de inne hele tiden, og lokalene var trange og støynivået høyt. Jeg fikk vondt i hodet av å være der inne en time da vi hadde tilvenning. Og barna er der inne gjerne i 8-9 timer i strekk hvis de ikke er ute... skjønner ikke hvordan de ansatte orker heller.

Dessuten, her vi bor er det veldig mye bra vær nå for tiden, og da er det greit å utnytte det og være ute mens man kan. Det blir jo automatisk dager der de er mest inne når kulda kommer, og de dagene det regner veldig mye, så det blir mer enn nok tid til inneaktiviteter.

Anonymkode: 7f06c...b2b

Skrevet

Det er da ingen som sier at de må være ute hele dagen men frisk luft skader ingen, dessuten så er det mye læring i utelek, de sanser annerledes, de får bruke/ trene motorikken sin og ikke minst de får lov til og bruke utestemmen sin😊

Skrevet

Å være ute er bra, men det er fint å være inne og. Når min minste gikk i bhg var de mye ute og hadde utedag en dag i uka. Jenta mi likte ikke utedagen. Det ble for lenge ute og hun er veldig glad i inneaktiviteter.

Anonymkode: 1c2f4...dbd

Skrevet

Da de to første barna ble født bodde vi i Spania. Der var barna inne HELE dagen, uansett vær. Jeg synes det var tragisk!
Så kom vi hjem og fikk to barn til. Barnehagen de gikk i var ute hele dagen, fra 10.00 frem til lunsj og etter lunsj til dem ble hentet. Bortsett fra på turdager og solfyllte dager hvor de var ute hele dagen. Vi var igrunn fornøyd med at de var mye ute, men helt ærlig kunne jeg også syntes det hadde vært helt ok med litt innetid også. Barn har absolutt godt av frisk luft, men for min del må dem ikke på død og liv være ute hele dagen. Jeg føler dem må få være litt inne på ettermiddagene, selv om jeg gjerne skulle tatt de med ut. Det har jeg ikke samvittighet til, for ofte har dem behov for den innetiden. De er slite på en annen måte enn de to første barna som gikk i innebarnehage. 

Anonymkode: 95429...2c4

Skrevet

Dere som mener at barna skal være ute helst hele dagen, når og hva slags pedagogiske opplegg skal de gå gjennom? Alt kan faktisk ikke gjøres ute. 

Anonymkode: 3f51a...ec2

Skrevet

Her er de ute etter lunsj, og noen ganger også før lunsj. Synes det er fint at de gjør begge deler, jeg. Er en del aktiviteter som krever litt mer ro og fokus enn det man klarer å få til ute i ruskeværet.

Min eldste kunne sikkert vært ute og dinglet i trærne hele dagen, men det er nå bare fint at han øver seg på rolige inneaktiviteter sammen med andre barn også. Trenger ikke være apekatt hele dagen. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som mener at barna skal være ute helst hele dagen, når og hva slags pedagogiske opplegg skal de gå gjennom? Alt kan faktisk ikke gjøres ute. 

Jeg mener ikke at de skal være ute HELE dagen, men det er nasse pedagogiske opplegg som kan flyttes ut IG det vet og kan pedagogene. Dette har de opplæring og utdannelse i. Da min eldste gikk siste året i bhg gikk han i ny bhg fordi vi flyttet til ny by. De var 8 førskolebarn på avdelingen og gikk ikke ut før kl 13. De eldste klødde så i kroppene til å komme seg ut, sykle m, klatre, løpe mm...masse pedagogiske opplegg og innføring i skolefag som kan gjøres ute. Virkelig!!

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mine barn gikk i friluftsbarnehage og de var mye ute. Når de var ute, leste de bok, spikket med spikkekniv, klatret i trær, lekte i bekken, balanserte på stokker og steiner, lagde ting av blader, steiner og kvister etc. uteområdet til barnehagen bl.a. av skog og en bekk som renner forbi. Dette blir utnyttet til det fulle. Skal de langt av gårde, bruker de bussen. De har besteget de fleste fjelltopper her i området og de har besøkt historiske plasser. På dager med det verste været, har de vært inne, vært i gapahauken, vært på biblioteket etc. Vi bor i Bergen og her regner det av og til mye, de har likevel vært mer ute enn inne.

Anonymkode: 0e721...ae6

Skrevet

Inne stiger både støynivået og konfliktnivået. Det øker stresset for barna.

Hilsen barnehageansatt. 

Anonymkode: 076f0...738

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig. Samme er jo med at spedbarn og babyer skal sove ute.

Selv vil jeg at barnet mitt skal være litt ute men gjerne inne også. Trenger ikke alltid være i full aktivitet ute. Sitte å tegne o bygge lego er bra det også.

en del folk er jo helt gærne med det der å være ute🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 27a13...3e4

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er gærne for at barn skal få frisk luft og fysisk aktivitet? Da er jeg stolt av å være norsk i hvertfall. Koselig med innetid også, men barna mine gikk 2 år i bhg i USA. De er aldri ute....

Nei, du misforstår kommentaren. Barna har selvfølgelig godt av å være ute, men med måte tenker jeg. I Norge skal man liksom være ute hele tiden, til alle årstider og vær. En balanse mellom ute/inne er en fin ting! 

Skrevet

Mine barns barnehage går ut klokken 08 om morningen. Da er han minste ute til klokka 10:30 og han største ute til 11:30. Og så er de inne på eftermiddagen, med pedagogiska arbeid. Når det er fint Vær på eftermiddagen så bruker de å dele opp gruppa. Noen vil ut og noen vil være inne. Syns det er helt ok. De går i en barnehage i Stockholm. 

De minste spiser lunsj kl.11 og mellom mat kl.14. Han store spiser lunsj kl12 og mellom mat kl 14:30.

Skrevet
11 minutter siden, hilde og gutta skrev:

Mine barns barnehage går ut klokken 08 om morningen. Da er han minste ute til klokka 10:30 og han største ute til 11:30. Og så er de inne på eftermiddagen, med pedagogiska arbeid. Når det er fint Vær på eftermiddagen så bruker de å dele opp gruppa. Noen vil ut og noen vil være inne. Syns det er helt ok. De går i en barnehage i Stockholm. 

De minste spiser lunsj kl.11 og mellom mat kl.14. Han store spiser lunsj kl12 og mellom mat kl 14:30.

Klokken 08 er altfor tidlig å gå ut. Da sitter mitt barn å spiser frukost i bh med tente lys. Akkurat som jeg selv ønsker å starte dagen.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Klokken 08 er altfor tidlig å gå ut. Da sitter mitt barn å spiser frukost i bh med tente lys. Akkurat som jeg selv ønsker å starte dagen.

Her spiser de frokost fra 07:30-08:00. De fleste barnehagene her i området gjør sånt. Syns det er helt ok. Og de gjør masse pedagogisk ute også! Kjærnetiden er mellom klokka 09-15 så da er alle barna ute.

Skrevet
1 time siden, hilde og gutta skrev:

Her spiser de frokost fra 07:30-08:00. De fleste barnehagene her i området gjør sånt. Syns det er helt ok. Og de gjør masse pedagogisk ute også! Kjærnetiden er mellom klokka 09-15 så da er alle barna ute.

Synes fortsatt det er altfor tidlig for full guffe ute allerede fra kl 08. Om 1 måneds tid er det jo bekkmørt ute på den tiden😮. 

Gla vår bh går ut kl 10👍

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

I vår barnehage er de ofte ute absolutt hele dagen. Er veldig nysgjerrig på hva du mener de ikke får gjort? De har inneområde også, altså, men det er lite i bruk. 

Anonymkode: b09fd...062

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...