Gå til innhold

Hvordan slutter man med nattbleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet har nettopp blitt 4, og har vært bleiefri på dagtid en stund. Men nattbleia er fortsatt så full av tiss at det av og til går gjennom til pysjen. Så hvordan går jeg frem for å bli kvitt nattbleia?

Anonymkode: b7821...278

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar tiden til hjelp. Er han eller hun motivert for å slutte med nattbleie? Det er første steg! Deretter går det an å prøve belønningssystem; feks 5 tørre netter = noe barnet setter pris på (som ikke trenger å være dyrt!)  og så kan man øke antall netter til neste mål. Men ikke gjør noe stort nummer ut av det om det er vått i senga! Og vekk ungen for å tisse på do når dere legger dere.

Vi brukte halvannet år fra nogenlunde tørr på dagtid til stort sett tørr på natta, litt etter fylte 5 år. Det tok lang tid før barnets motivasjon var på plass, og uten den kom vi ingen vei. Når han selv ville, fikk han sove uten bleie, selv om det nesten garantert ble vått. Men plutselig så gikk det bra!

Skrevet

Ha på truse under bleien, så kjenner barnet når den tisser. Og ha et belønningssystem. Vi hadde fem kryss og så fikk barnet en premie. Jeg ga da noen barnet trengte eller bare en liten ting (en truse, ny tannkost, lue, dropseske). 

Anonymkode: 9895e...15e

Skrevet

Mine sluttet med begge deler samtidig.  Prøvde å ta på eldste bleie om natten da han hadde sluttet på dagtid rett før han var tre. Da protesterte han for han hadde jo sluttet! Lot det stå til , og jaggu var han tørr.  

Gjorde det på samme måte med yngste. 

Så, la han drikke lite om kvelden ha på ekstra tisselaken og prøv?

Anonymkode: faac4...1b0

Skrevet

Belønningsystem for å ikke tisse på seg mens man sover???   De gjør da ikke det med vilje! Det er jo ikke et valg ungen tar midt på natta.  Syntes jeg hørtes rart ut...   Har akkurat sluttet med nattbleie her, bare snakket med ungen om det og sluttet, hun tisser i sengen hver natt, men er kjempe flink til å gå på do når hun våkner om natten, opptil 3 ganger hver natt. I går tisset hun ikke i sengen! Så det går fremover.  De blir jo vandt til det. Er ikke farlig at de tisser i sengen hver natt i en uke.  Vips så har de lært og gå på do hver gang.  

Anonymkode: 4bdc9...f09

Skrevet

Hm... mine har bare gitt meg beskjed om at nå vil de slutte med bleie på natten. De har alle tre vært +/- 3 år. 

Anonymkode: f0da6...411

Skrevet

Er litt lat jeg å venter til de har hatt en lang periode med tørre nattbleier. Storesøster var 3. Lillesøster er 4.5 og tipper hunner klar snart.. de har vert tørre noen uker :)

kjenner flere skolebarn som enda har bleie om natten. 

Anonymkode: d69d9...aa8

Skrevet

Her har de sluttet med bleier både natt og dag samtidig, noe annet synes jeg blir art.. forvirrende for ungene da. Nå har mine alltid hatt tørre bleier på natt før vi sluttet, så vi var sikkert litt sene med å slutte kanskje. Gutta var 2.5, jenta 2. 

Anonymkode: 77450...89d

Skrevet

Her sluttet begge med bleie på dag og natt samtidig. Jeg følte det ville bli forvirrende og rart for de å ha bleie noe av tiden. 

Anonymkode: 0b50a...5cb

Skrevet

Det er ganske stor forskjell på å slutte med bleie på dag og natt. Mine sluttet med dagbleie før de fylte 3 år, men brukte nattbleie en god stund etter det. Eldste forsøkte vi flere ganger å kutte nattbleien på før den var tørr om morgenen. Det førte bare til at hun tisset på seg hver natt, og det hele ble egentlig bare stress og leit for henne. Kroppen var rett og slett ikke klar. Så da bestemte vi oss for å vente til bleien var tørr om morgenen. Rett før hun fylte 4 var den tørr, og hun har vel knapt tisset på seg siden. Vi bestemte oss derfor for å ikke kjase med å kutte den ut med nr 2 heller. Hun hadde klissvåte bleier om morgenen til rett etter at hun fylte 5 år. Plutselig var den tørr, og bleieslutten gikk veldig greit. 

Så mitt råd er: ikke stress, vent til barnet (kroppen) er klart for det.

Anonymkode: 74b76...3cf

Skrevet

Vi har forsøkt alt... Vi ventet til de følte seg klare selv, Vi tok dem opp om kvelden, lot de prøve videre til tross for våte senger vi ikke har lagd noe styr av, vi har tatt bleia på igjen, forsøkt alarm (det er det verste vi har prøvd, hele huset våknet, bortsett fra den som skulle våkne) osv osv. Nå er de 7 og 10 og selv med medisiner er fortsatt sengene våte, ikke like ofte som før, men innimellom. Vi har konkludert med at ingen løsning fungerer på alle og at man må vurdere selv hva man tror kan fungere på sine barn. 

Anonymkode: 014a0...11c

Skrevet

Vi vekket dem når vi skulle legge oss og fulgte dem på do. Da tisset de og var tørre på natten etter det.

Anonymkode: 29eeb...734

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...