Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #1 Skrevet 29. september 2017 Noen som vet om det er mulig å reise på nødpass til USA? Jeg har planer om å reise førstkommende mandag. Setter pris på seriøse svar. Takker. Anonymkode: cbc06...3ee
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #2 Skrevet 29. september 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Noen som vet om det er mulig å reise på nødpass til USA? Jeg har planer om å reise førstkommende mandag. Setter pris på seriøse svar. Takker. Anonymkode: cbc06...3ee Nei, ser det ut som om denne linken hos polititet sier https://www.politi.no/tjenester/pass/ut-a-reise/ Anonymkode: 7119f...b3b
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #3 Skrevet 29. september 2017 Nei det får du ikke. Anonymkode: d61e3...d69
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #4 Skrevet 29. september 2017 Du kan reise på nødpass, jo, men det fordrer visum. Kontakt ambassaden i Oslo i morgen så fort du kan. Norske pass må være maskinlesbare for å kunne benytte Esta (såkalt e-pass). Se informasjon om e-pass. Det anbefales at det norske passet har en gyldighetsdato minimum seks måneder etter avreisedag etter endt opphold i USA. Se også nettsidene til USAs ambassade i Oslo. Nødpass er ikke maskinlesbart. Reisedokument for flyktninger (grønt reisedokument), reisedokument for personer med opphold på humanitært grunnlag (blått reisedokument) og nødpass godtas som innreisedokument, men krever visum. (fra regjeringen.no) Anonymkode: 8c1d7...79b
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #5 Skrevet 29. september 2017 Nødpass (midlertidig pass uten elektronisk brikke) kan ikke benyttes til innreise i USA. Anonymkode: ccfa7...97f
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #6 Skrevet 29. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Du kan reise på nødpass, jo, men det fordrer visum. Kontakt ambassaden i Oslo i morgen så fort du kan. Norske pass må være maskinlesbare for å kunne benytte Esta (såkalt e-pass). Se informasjon om e-pass. Det anbefales at det norske passet har en gyldighetsdato minimum seks måneder etter avreisedag etter endt opphold i USA. Se også nettsidene til USAs ambassade i Oslo. Nødpass er ikke maskinlesbart. Reisedokument for flyktninger (grønt reisedokument), reisedokument for personer med opphold på humanitært grunnlag (blått reisedokument) og nødpass godtas som innreisedokument, men krever visum. (fra regjeringen.no) Anonymkode: 8c1d7...79b Polititet sine sider sier nei "Nødpass (midlertidig pass uten elektronisk brikke) kan ikke benyttes til innreise i USA. " Anonymkode: 7119f...b3b
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #7 Skrevet 29. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Polititet sine sider sier nei "Nødpass (midlertidig pass uten elektronisk brikke) kan ikke benyttes til innreise i USA. " Anonymkode: 7119f...b3b Nå står det oppdatert for en uke eller to siden på regjeringen.no og hos ambassaden at det går hvis man har visum. Anonymkode: 8c1d7...79b
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #8 Skrevet 29. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nå står det oppdatert for en uke eller to siden på regjeringen.no og hos ambassaden at det går hvis man har visum. Anonymkode: 8c1d7...79b .. det gjelder også andre former for pass uten elektronisk brikke, de er godkjent med visum. Men det er jo ikke egentlig noe å diskutere, HI må ringe ambassaden. Anonymkode: 8c1d7...79b
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #9 Skrevet 29. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nå står det oppdatert for en uke eller to siden på regjeringen.no og hos ambassaden at det går hvis man har visum. Anonymkode: 8c1d7...79b Hvis det stemmer, så er det tragisk at politiet som utsteder pass, ikke har oppdaterte sider. Og da beklager jeg for feilinformasjon Anonymkode: 7119f...b3b
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #10 Skrevet 29. september 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis det stemmer, så er det tragisk at politiet som utsteder pass, ikke har oppdaterte sider. Og da beklager jeg for feilinformasjon Anonymkode: 7119f...b3b De krever visum om du har håndskrevet pass (som norske nødpass er) så jeg tviler vel virkelig på at HI får ordnet det til mandag... Jeg skjønner ikke at det er mulig å ikke sjekke passet... Anonymkode: 8c1d7...79b
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #11 Skrevet 29. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: De krever visum om du har håndskrevet pass (som norske nødpass er) så jeg tviler vel virkelig på at HI får ordnet det til mandag... Jeg skjønner ikke at det er mulig å ikke sjekke passet... Anonymkode: 8c1d7...79b Det oppstod en hendelse idag som gjorde at jeg må til USA mandag. Det er ikke slik at jeg sjekker passet daglig! Takker alle dere andre for seriøse svar! Anonymkode: cbc06...3ee
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #12 Skrevet 29. september 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå står det oppdatert for en uke eller to siden på regjeringen.no og hos ambassaden at det går hvis man har visum. Anonymkode: 8c1d7...79b Men er det i det hele tatt mulig å skaffe et visum på en lørdag? Det er jo bare to helgedager til hi skal dra, to dager hvor alle kontorer er stengt... Anonymkode: ccfa7...97f
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #13 Skrevet 29. september 2017 Hvis jeg drøyer avreise til tirsdag - bedrer det situasjonen? Det er ingen vits i å reise onsdag - da er det for sent men jeg kan i det ytterste reise tirsdag. Anonymkode: cbc06...3ee
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #14 Skrevet 29. september 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det oppstod en hendelse idag som gjorde at jeg må til USA mandag. Det er ikke slik at jeg sjekker passet daglig! Takker alle dere andre for seriøse svar! Anonymkode: cbc06...3ee Nå er det vel faktisk jeg som er den eneste som har sjekket linker og regjeringen.no og ambassaden for deg, da... så jeg vil ikke bli skutt for å ha sagt jeg syntes det var rart å ikke ha sjekket passet. Håper du får det til. Anonymkode: 8c1d7...79b
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #15 Skrevet 29. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nå er det vel faktisk jeg som er den eneste som har sjekket linker og regjeringen.no og ambassaden for deg, da... så jeg vil ikke bli skutt for å ha sagt jeg syntes det var rart å ikke ha sjekket passet. Håper du får det til. Anonymkode: 8c1d7...79b Nei, for guds skyld, takker for det du har gjort! Dette kom såpass brått på at jeg ikke lengre tror at det går med alle restriksjoner og at det nå er helg. Elsker helger men ikke denne gangen Anonymkode: cbc06...3ee
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #16 Skrevet 29. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei, for guds skyld, takker for det du har gjort! Dette kom såpass brått på at jeg ikke lengre tror at det går med alle restriksjoner og at det nå er helg. Elsker helger men ikke denne gangen Anonymkode: cbc06...3ee Ring i morgen. Forklar og si du kan utsette til tirsdag. Kanskje rekker du til og med å få vanlig pass før tirsdag? Ikke gi deg! Anonymkode: 8c1d7...79b
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #17 Skrevet 29. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ring i morgen. Forklar og si du kan utsette til tirsdag. Kanskje rekker du til og med å få vanlig pass før tirsdag? Ikke gi deg! Anonymkode: 8c1d7...79b takk for at du ble min motivator ikveld! Jeg lover å ringe ambassaden imorgen! Anonymkode: cbc06...3ee
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #18 Skrevet 29. september 2017 http://www.ustraveldocs.com/no_no/no-gen-faq.asp#qlistgen1 For norske statsborgere: Merk at Norge og USA har en avtale som gjør at norske pass automatiske vil være gyldige i seks måneder etter utgangsdato. Dette betyr at norske statsborgere kan reise til USA så lenge passet deres er gyldig til og med siste oppholdsdato som vedkommende ønsker å oppholde seg i landet Anonymkode: 35722...a68
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #19 Skrevet 29. september 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: takk for at du ble min motivator ikveld! Jeg lover å ringe ambassaden imorgen! Anonymkode: cbc06...3ee Lykke til! Det pleier å ordne seg for snille piker, vet du. Anonymkode: 8c1d7...79b
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2017 #20 Skrevet 2. oktober 2017 Hvordan har det gått, HI? Anonymkode: 8c1d7...79b
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2017 #21 Skrevet 3. oktober 2017 Takk som spør Jeg drog til politiet igår, sa det som det var. De ba meg hente passet idag - noe jeg gjorde, jeg reiser imorgen, alt ok! Esta løste seg raskt og jeg flyr til Florida imorgen tidlig. Det er egentlig idag da (hvis man ser på klokkeslett) Anonymkode: cbc06...3ee
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #22 Skrevet 4. oktober 2017 Husker da de begynte med de nye passene. Det var utenfor sesong. Var på lokale lensmansskontor tidlig på dagen. Passet kom med posten neste dag. Så mitt råd ville vært å bestille ordinært pass, og heller gå for visum og nødpass ved behov, Anonymkode: 25d1a...35c
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #23 Skrevet 4. oktober 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk som spør Jeg drog til politiet igår, sa det som det var. De ba meg hente passet idag - noe jeg gjorde, jeg reiser imorgen, alt ok! Esta løste seg raskt og jeg flyr til Florida imorgen tidlig. Det er egentlig idag da (hvis man ser på klokkeslett) Anonymkode: cbc06...3ee Det går bra å reise Onsdag like vel? Bra det ordnet seg. Anonymkode: d61e3...d69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå