Gå til innhold

Spm om blodprøve og metabolisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kronisk sykdom som jeg har prøvd forskjellige medisiner for, en gjorde at jeg gikk opp 15 kg og veide ca 10 kg for mye fra før av. Jeg går nå på en annen medisin og har ikke gått opp men klarer ikke å gå ned. Har blitt fortalt at denne medisinen er kjent for å være umulig å slanke seg på. Og det står noe om metabolismen som bivirkning i brukerveiledningen.

Jeg klarte å gå ned 22 kg året før jeg la på meg de 15 kg så jeg kan det med å gå ned i vekt, men kroppen vil ikke. Vekta rikker seg ikke :( Så nå er all motivasjon borte :( Dette er den eneste medisinen som får meg ut av senga så jeg har et nesten normalt liv.

Kan fastlegen ta en blodprøve for å se om det er sånn at metabolismen min tuller? 

Anonymkode: c4562...5bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet? Skal til legen om en uke så skal spørre da så klart men er nysgjerrig ;)

Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen blodprøve som kan sjekke forbrenningen.

Det er vel bare sånn at man må prøve seg frem, og tilpasse inntaket.

F.eks gir jo røyking litt høyere forbrenning, så når du slutter å røyke går du litt opp i vekt om du ikke senker inntaket litt. 

Når du kommer i overgangsalderen senkes forbrenningen litt, da må du justere inntaket litt ellers får du en liten bilring.

Samme med deg, tar du nå medisiner som setter forbrenningen ned litt, så må du også senke inntaket av kalorier litt for å unngå vektoppgang.

https://nhi.no/kroppen-var/funksjoner/forbrenning-metabolisme/

Anonymkode: ebc54...d48

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri hørt om noen blodprøve som kan sjekke forbrenningen.

Det er vel bare sånn at man må prøve seg frem, og tilpasse inntaket.

F.eks gir jo røyking litt høyere forbrenning, så når du slutter å røyke går du litt opp i vekt om du ikke senker inntaket litt. 

Når du kommer i overgangsalderen senkes forbrenningen litt, da må du justere inntaket litt ellers får du en liten bilring.

Samme med deg, tar du nå medisiner som setter forbrenningen ned litt, så må du også senke inntaket av kalorier litt for å unngå vektoppgang.

https://nhi.no/kroppen-var/funksjoner/forbrenning-metabolisme/

Anonymkode: ebc54...d48

Takk :)

Jeg går heldigvis ikke opp i vekt av denne medisinen, jeg har tatt den i ca 1.5 år uten å gå opp noe, men jeg er ca 30 kg overvektig så jeg burde gå ned. Kan ikke huske at jeg gikk opp noe når jeg slutta å røyke for 7 år siden men vet at en del gjør det. Jeg er laga sånn at jeg må være veldig fysisk aktiv for å gå ned men det er litt vanskelig, har flere kroniske sykdommer og noen innebærer smerter. 

Kan være at jeg kan få prøve en annen type behandling så jeg kan slutte på denne medisinen, håper det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...