Gå til innhold

Dere med barn på barneskolen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare jeg som synes vurderingssystemet er fullstendig håpløst, og ikke sier meg særlig om hvordan barnet ligger an?

Og hva som ligger til grunn for vurderingen får vi ikke vite.

Ta for eksempel denne:

Halvårsvurdering

Mål:

• Eleven skal kunne beskrive hvordan noen mineraler og bergarter har blitt dannet, og undersøke noen typer som finnes i nærområdet.
  • Eleven skal kunne undersøke og beskrive magneters egenskaper, beskrive jordmagnetismen og sammenlikne med andre magneter.

Beskrivelse av kompetanse:

Eleven kan gi eksempler på noen vanlige mineraler og bergarter.
Eleven kan undersøke mineraler og bergarter i nærområdet og beskrive hva som skiller dem fra hverandre.
Eleven kan utforske og beskrive egenskaper til magneter (f.eks. hva de virker på og gjennom), teste magneter på ulike materialer og beskrive og systematisere observasjonene.

Råd for videre utvikling:

Eleven skal kunne beskrive jordas magnetfelt og forklare likhetene mellom magneter og jordmagnetismen.
Eleven skal kunne beskrive hvordan magmatiske og sedimentære bergarter blir dannet.

Hvordan skal man overhodet vite om eleven gjør det middels bra eller svært bra ut fra dette?
I matematikk står det for eksempel en rekke punkter under Råd for videre utvikling, men matteleksen med høyeste vanskelighetsgrad er som regel gjort på tyve minutter, og gjort riktig.

Arh.. Gi meg heller karakterer på barnetrinnet, fremfor dette.

Anonymkode: 022a7...ead

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det klippet fra en vurdering du har fått fra læreren eller fra læreplanen?

Om element gjør det middels eller veldig godt faglig på barneskolen betyr jo ingenting. Det vesentlige er at de lærer å jobbe strukturert, yter sitt beste ol. Hva skal du med karakterer?

Anonymkode: 93fc6...04f

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om element gjør det middels eller veldig godt faglig på barneskolen betyr jo ingenting. Det vesentlige er at de lærer å jobbe strukturert, yter sitt beste ol. Hva skal du med karakterer?

Dette var et eksempel på en vurdering i Fronter.

Jeg er dessuten helt uenig med deg. Jeg synes kunnskap og faglig utvikling er svært viktig, og gode arbeidsmetoder gir meg ingen indikasjon på hvorvidt barnet har lært nok og faktisk forstått faget, eller hva som forventes faglig.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dytter.

Noen innspill som går på det faglige her? Hvordan skal man få noe ut av disse vurderingene?

Skrevet

Dette er jo ikke en vurdering. Dette er det som ligger til grunn for vurderingene. Dette er det som elevene skal kunne. 

Anonymkode: 1609e...5a1

Skrevet

Det er jo ingen vurdering du har der, det er planen læreren jobber etter

Anonymkode: d38be...be0

Skrevet

Eh....hi....det her skjønte du ikke?

Anonymkode: 67560...20b

Skrevet

Så hvis barnet ditt hadde fått denne tilbakemeldingen:

4+

Så hadde du visst mye mer om hva barnet kan og ikke kan? Her står det hva barnet kan:

" Eleven kan gi eksempler på noen vanlige mineraler og bergarter.
Eleven kan undersøke mineraler og bergarter i nærområdet og beskrive hva som skiller dem fra hverandre.
Eleven kan utforske og beskrive egenskaper til magneter (f.eks. hva de virker på og gjennom), teste magneter på ulike materialer og beskrive og systematisere observasjonene. "

I neste avsnitt står det hva barnet ikke kan enda. Alt knyttet opp mot hvilke mål i læreplanen barnet oppfyller eller må strekke seg mer etter.

Grunnen til ikke å bruke karakterer på barnetrinnet er nettopp å sette fokus på HVA barnet skal kunne i stedet for hvor mange poeng barnet har fått på en prøve.

Jeg sier ikke at jeg synes det systemet du viser fram virker som et flott system - det virker alt for rigid og skjematisk. Tenk om læreren hadde hatt tid til å skrive med egne ord hvor godt barnet ditt forstår geografi! Men skolen er antagelig redd for ikke å kunne dokumentere at de har jobbet med alle kompetansemålene, derfor blir det sånn som dette.

ELevene blir tidlig nok veid og målt mot hverandre etter et tallsystem. I barneskolen er det fint om de får fokusere på læring framfor karakterer.

Anonymkode: 672b2...d8b

Skrevet

Dette er vel ikke en vurdering? 

Anonymkode: b5165...fd8

Skrevet

Det er ikke en vurdering, men klippet og limt inn fra læreplanen for hva elevene blir målt opp mot. 

Anonymkode: bcd03...61c

Skrevet

Ellers har læreren beskrevet kompetansen tii eleven under ( bare dårlig satt opp av læreren ) det står at målet er å beskrive .. under står det eleven kan gi eksempler ... Dvs eleven da ikke kan beskrive hva det er, men ligger på nevn stadiet... men som sagt , kan være klipp og lim eller bare en dårlig forklaring av at eleven ikke har oppnådd enkelte mål 

Anonymkode: bcd03...61c

Skrevet (endret)

Jeg syns dette er supert for når man får hele vurderingen så står det hvor barnet er i forhold til de målene som er satt i de forskjellige fagebe og hvordan vi/ de skal jobbe videre for og komme helt imål.

Dette får vi vite og snakket om på foreldresamtale som vi har 2 ganger i året.

En karakter på 3+ sier ingen ting om hva eleven sliter med og hva eleven er god på.

Endret av Mamma_til_2
Skrevet
27 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

Jeg syns dette er supert for når man får hele vurderingen så står det hvor barnet er i forhold til de målene som er satt i de forskjellige fagebe og hvordan vi/ de skal jobbe videre for og komme helt imål.

Dette får vi vite og snakket om på foreldresamtale som vi har 2 ganger i året.

En karakter på 3+ sier ingen ting om hva eleven sliter med og hva eleven er god på.

Jeg er helt enig i dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...