Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #1 Skrevet 28. september 2017 Har nettopp blitt butikksjef. Hurra! Men allerede etter én uke har jeg fått problemer med en kollega. Ikke bare litt.. Nå må jeg gi en skriftlig advarsel, og jeg HATER konflikter. Har ikke noe problem med å si hva jeg ønsker fra folk og be folk om å gjøre ting. Men å måtte meddele slike nyheter har jeg ikke gjort før og jeg gruer meg ordentlig mye. Noen råd eller tips til hvordan en slik samtale kan gjennomføres? Den ansatte (i butikk) har stått på telefonen og egen datamaskin og gjort lekser i kasseområdet mens det er kunder i butikken og ikke hjulpet noen. Dette vet jeg fordi en av kundene var en venn av meg. Hun sa at det er det verste hun har sett. Anonymkode: 8e365...24d
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #2 Skrevet 28. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Har nettopp blitt butikksjef. Hurra! Men allerede etter én uke har jeg fått problemer med en kollega. Ikke bare litt.. Nå må jeg gi en skriftlig advarsel, og jeg HATER konflikter. Har ikke noe problem med å si hva jeg ønsker fra folk og be folk om å gjøre ting. Men å måtte meddele slike nyheter har jeg ikke gjort før og jeg gruer meg ordentlig mye. Noen råd eller tips til hvordan en slik samtale kan gjennomføres? Den ansatte (i butikk) har stått på telefonen og egen datamaskin og gjort lekser i kasseområdet mens det er kunder i butikken og ikke hjulpet noen. Dette vet jeg fordi en av kundene var en venn av meg. Hun sa at det er det verste hun har sett. Anonymkode: 8e365...24d Du trenger sikkert ikke gi advarsel. Men du kaller henne eller ham inn, sier det du har hørt. Og så lytter du. Så tar du det derfra. Lykke til! Anonymkode: 7eb29...88f
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #3 Skrevet 28. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du trenger sikkert ikke gi advarsel. Men du kaller henne eller ham inn, sier det du har hørt. Og så lytter du. Så tar du det derfra. Lykke til! Anonymkode: 7eb29...88f Hadde det ikke vært for lover, hadde han ryki rett ut. Det er helt uakseptabelt å ikke bry seg om kundene som er i butikken. Stå på egen data når man er på jobb, og ikke si hei til kunder før de kommer å legger varer på disken. Det er helt bortkasta å ha han der.. Men man må følge disse reglene da.. Anonymkode: 8e365...24d
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #4 Skrevet 28. september 2017 Nå er du ikke lenger kollega, men overordnet denne ansatte. Om dette blir en skriftlig advarsel så er det visse retningslinjer som skal følges, så sett deg inn i dette. Handler om innkalling etc, rett til at den ansatte har med seg noen etc. Gjør dette helt rett og profesjonelt. Når du nå er sjef vil du merke at de andre vil se på deg annerledes, og gi deg en annen sosial rolle. Du vil ikke bli inkludert på samme måte som før, selv om du jo ikke har forandret deg. Det er litt rart det der, men sånn er det. Anonymkode: 517ab...962
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #5 Skrevet 28. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hadde det ikke vært for lover, hadde han ryki rett ut. Det er helt uakseptabelt å ikke bry seg om kundene som er i butikken. Stå på egen data når man er på jobb, og ikke si hei til kunder før de kommer å legger varer på disken. Det er helt bortkasta å ha han der.. Men man må følge disse reglene da.. Anonymkode: 8e365...24d Ja, du må kalle ham inn og du må snakke med ham. Å gi advarsel er vel å gå litt for langt før du har pratet med ham? Kanskje dere sammen finner ut at han ikke er riktig person til jobben, så slipper du å gi advarsel (som du hater). Anonymkode: 7eb29...88f
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #6 Skrevet 28. september 2017 Det er da ikke vanlig praksis å gi noen en skriftlig advarsel som første reaksjon på noe sånt. Har du rådført deg med din sjef om denne saken egentlig? Dessuten; dette er ikke din kollega, det er din medarbeider, dersom du er hans/hennes sjef. Bare for å ha det ute av verden. Anonymkode: 74a97...8b2
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #7 Skrevet 29. september 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Du trenger sikkert ikke gi advarsel. Men du kaller henne eller ham inn, sier det du har hørt. Og så lytter du. Så tar du det derfra. Lykke til! Anonymkode: 7eb29...88f Dette er riktig fremgangsmåte. Vær lydhør og ikke forhåndsdøm. Du må høre hva din ansatte har å si her. Anonymkode: b1d66...fc3
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #8 Skrevet 29. september 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Hadde det ikke vært for lover, hadde han ryki rett ut. Det er helt uakseptabelt å ikke bry seg om kundene som er i butikken. Stå på egen data når man er på jobb, og ikke si hei til kunder før de kommer å legger varer på disken. Det er helt bortkasta å ha han der.. Men man må følge disse reglene da.. Anonymkode: 8e365...24d Ikke gå ut fra at dette er mer enn etcengangstilfelle. Mulig han er en dyktig og engasjert ansatt ellers. Som sjef bør du utvise modenhet, og det gjør du ikke slik du skriver her. Anonymkode: b1d66...fc3
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #9 Skrevet 29. september 2017 For det første er dette noe du burde vært forberedt på når du takket ja til en sjefstilling. For det andre er du sjef, ikke kollega. For det tredje gir du ikke skriftlig advarsel som første reaksjon basert på observasjoner fra en tredjepart For det fjerde må du ikke la sjefsstillingen gå deg til hode, du kommer lengre med å være inkluderend og lyttende enn Den Store Sjef. Anonymkode: 4dfe9...d86
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #10 Skrevet 29. september 2017 Du kaller han inn til samtale og spør om han vet hva det gjelder og hvorfor han har blitt kalt inn. Hvis han vet hvorfor så prater dere om hvor viktig det er å se kundene, hva som er akseptabelt og ikke av private samtaler/pc/lekser eller hva det skulle være. Vet han det ikke så forteller du at du har fått tilbakemeldig fra kunde om slik og sånn, og om han kjenner seg igjen. Om det er noe han pleier å gjøre, eller om det var ett engangstilfelle. Så, når dere har snakket sammen og oppklart begge sider av saken så blir dere enige om hvordan arbeidet skal utføres fremover. Om det skal resultere i en skriftlig advarsel eller kun denne samtalen kommer veldig an på hvordan samtalen går. Men i utgangspunktet ville ikke, hos oss, dette resultert i en skriftlig advarsel. Ikke hvis det er første (kjente for deg) tilfelle. Men vi har også ett veldig tydelig samtalesystem, kall dem hvit, gul og rød. Så medarbeiderne vet hva som fører til hvor alvorlig samtale, og at mange hvite kan resultere i en gul og skriftlig advarsel. En rød kan være grunn nok til avskjedigelse på dagen, og om ikke det så har man ikke noe slingringsmonn før man har bygd opp ny tillitt og vist at man er en skikkelig arbeidstaker. Anonymkode: 8e4ea...dd4
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #11 Skrevet 29. september 2017 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Hadde det ikke vært for lover, hadde han ryki rett ut. Det er helt uakseptabelt å ikke bry seg om kundene som er i butikken. Stå på egen data når man er på jobb, og ikke si hei til kunder før de kommer å legger varer på disken. Det er helt bortkasta å ha han der.. Men man må følge disse reglene da.. Anonymkode: 8e365...24d Du har dømt han før du i det hele tatt har hørt han sin side av saken, det er ingen god leder Anonymkode: 461b0...19e
Surfina Skrevet 29. september 2017 #12 Skrevet 29. september 2017 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Hadde det ikke vært for lover, hadde han ryki rett ut. Det er helt uakseptabelt å ikke bry seg om kundene som er i butikken. Stå på egen data når man er på jobb, og ikke si hei til kunder før de kommer å legger varer på disken. Det er helt bortkasta å ha han der.. Men man må følge disse reglene da.. Anonymkode: 8e365...24d Takk gud for at vi har lover sier nå jeg da med tanke på at du er villig til å gi vedkommende sparken uten å ha hatt noen kommunikasjon med vedkommende i det hele tatt. Greit nok at du stoler på den du har fått tredjeparts informasjon fra, men du må faktisk snakke med den det gjelder også. Jeg har vært øverste leder i snart 20 år, og er det en ting jeg har lært så er det å behandle mine ansatte på en skikkelig og respektfull måte. Det være seg om jeg mener vedkommende fortjener det eller ikke. Som leder har man et særskilt ansvar i forhold til hvordan man behandler de ansatte, og hvordan de blir møtt når de ikke har gjennomført jobben på en tilfredsstillende måte. Jeg har også hatt en ansatt som har kommet beruset på jobb og som måtte suspenderes umiddelbart da han jobbet med maskiner, men jeg klarte fortsatt å se han som menneske og å gjennomføre en ryddig samtale rundt det aktuelle forholdet. I denne spesielle saken ble den ene reaksjonen at han måtte gjennomføre et akan opplegg, og etter at han fikk bukt med sitt alkoholproblem begynte han å jobbe igjen for oss og han er en av mine beste medarbeidere nå. Når det kommer til å gi advarsler så skal det være meget alvorlige forhold før man begynner en personalsak med skriftlig advarsel og en eventull umiddelbar oppsigelse, og tilfellet du beskriver er ikke så alvorlig. Du ville sannsynligvis fått vanskeligheter med å få troverdighet i en eventuell arbeidsrettsak med en så alvorlig reaksjon uten å gjennomført en samtale med vedkommende. I de aller fleste tilfeller bør man gjennomføre en personalsak gjennom flere trinn, Først ved å kalle inn til samtale og føre referat, bestemme om det skal gis en muntlig advarsel, så en eventuell skriftlig advarsel før man eventuelt kan si opp vedkommende.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #13 Skrevet 29. september 2017 Hjelp. Fikk du stillingen som inkluderer personalarbeid kastet etter deg? Om du ikke hadde peiling, bør du ihvertfall ha interesse av å sette deg inn i lovverk, etiske retningslinjer og personalarbeid på generell basis. Ikke la dette gå deg til hodet. Kanskje for sent med den advarselen🤔 Hva en tredjepart- en venn av deg forteller- er denne personens observasjoner. Det kan være langt mellom observasjonen og det faktiske tilfellet. Videre er ikke dette noe en gir advarsel for i første omgang, og ikke minst: som sjef- og medmenneske- må du slutte med forhåndsdømmingen. Anonymkode: f381d...11d
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #14 Skrevet 29. september 2017 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Hadde det ikke vært for lover, hadde han ryki rett ut. Det er helt uakseptabelt å ikke bry seg om kundene som er i butikken. Stå på egen data når man er på jobb, og ikke si hei til kunder før de kommer å legger varer på disken. Det er helt bortkasta å ha han der.. Men man må følge disse reglene da.. Anonymkode: 8e365...24d Jeg trodde problemet var at du hatet konflikter, ikke at lovene hindrer deg i å sparke vedkommende umiddelbart? Uansett må du selvsagt konfrontere personen og la ham legge frem sin side av saken. Anonymkode: 8dcbe...dfb
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #15 Skrevet 29. september 2017 Du må lære deg arbeidsmiljøloven! Du har jo ikke peiling! Skremmende at bedriften din rekrutterer ledere uten å gi faglig støtte i personalspørsmål. Å spørre om sånt på et forum er uprofesjonelt. Anonymkode: d6ea9...f29
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #16 Skrevet 29. september 2017 Glad du ikke er min sjef...😱 Anonymkode: 48b59...f5d
Yellow Brick Road Skrevet 29. september 2017 #17 Skrevet 29. september 2017 Wow, hvordan i alle dager har du klart å karre til deg den sjefsjobben?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #18 Skrevet 30. september 2017 Første reaksjon skal være muntlig advarsel.. det er det som står i retningslinjene, men du bør snakke med vedkommende først før du tar den beslutningen Anonymkode: 5b9de...a2e
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #19 Skrevet 30. september 2017 du er jo helt på bærtur! Dette er overhodet ikke en gyldig grunn til en skriftlig advarsel!! Anonymkode: 97e7b...6bf
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #20 Skrevet 30. september 2017 Nå hi, hvordan gikk det? Anonymkode: 461b0...19e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå