Gå til innhold

Dere som er sykepleiere, se hit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer 3.året på sykepleier og er i praksis i sykehjem på en somatisk avdeling. Trenger tips til hva jeg kan skrive om på arbeidskravet. Hadde tenkt å skrive om ESBL, men finner kun engelsk litteratur så det blir for avansert for meg.

Kan noen av dere være så snille å komme med forslag til hva jeg kan skrive om?

Anonymkode: 69a7b...d08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Seriøst, om du ikkje kan lese og forstå faglitteratur på engelsk må du enten intensivere engelskforståelsen eller finne noko anna å gjere!

ESBL er eit glimrande emne, forresten. Balansegangen mellom den enkeltes livskvalitet og behovet for smittekontroll er  ei utfordring av dimensjonar, og blir stadig meir aktuell.

Skrevet
Akkurat nå, ☆☆☆ skrev:

Seriøst, om du ikkje kan lese og forstå faglitteratur på engelsk må du enten intensivere engelskforståelsen eller finne noko anna å gjere!

ESBL er eit glimrande emne, forresten. Balansegangen mellom den enkeltes livskvalitet og behovet for smittekontroll er  ei utfordring av dimensjonar, og blir stadig meir aktuell.

Kan lese og forstå, men det tar mye lengre tid å lese engelsk faglitteratur og jeg vil ikke gjøre det vanskeligere enn nødvendig for meg selv med dette arbeidskravet. Jeg jobber deltid i tillegg til praksis så jeg har mye å gjøre for tiden og tiden er knapp. Du trenger ikke sitte på din høye hest selv om du synes at noe er plankekjøring ☺

Får finne ett annet tema da, selv om ESBL hadde vært interessant å skrive om.

HI

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kan lese og forstå, men det tar mye lengre tid å lese engelsk faglitteratur og jeg vil ikke gjøre det vanskeligere enn nødvendig for meg selv med dette arbeidskravet. Jeg jobber deltid i tillegg til praksis så jeg har mye å gjøre for tiden og tiden er knapp. Du trenger ikke sitte på din høye hest selv om du synes at noe er plankekjøring ☺

Får finne ett annet tema da, selv om ESBL hadde vært interessant å skrive om.

HI

Handlar ikkje om noko høg hest, men om behov for fagleg oppdatering etter endt utdanning. Som du allereie har oppdaga er det mange emne der det rett og slett ikkje finst nok litteratur på norsk. Og tid vil vere mangelvare frå no og fram til pensjonsalder.

Les meir engelsk. Det er einaste måten å bli bedre på. Og skriv om ESBL, viktig emne.

Skrevet

Du kan jo skrive om smittevern da, med tanke på bl.a ESBL, og event MRSA.

Skrevet

Hva om å skrive noe som er litt mer forsket på i Norge da?
Finner mange artikler om både demens, diabetes, hjerte-kar sykdommer, infeksjon, kreft osv. 

Hva om å skrive hvordan alder og funksjon kan påvirke somatiske sykdommer? Mtp at flere har både nedsatt syn, hørsel, redusert bevegelighet, hukommelse osv. 

Anonymkode: 94321...83a

Skrevet

Kan du skrive om hva som helst? Jeg ville valgt å skrive om eldre sykehjemspasienter og ernæring. Der finner du masse også på norsk. 

Anonymkode: d2ba9...429

Skrevet
24 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Handlar ikkje om noko høg hest, men om behov for fagleg oppdatering etter endt utdanning. Som du allereie har oppdaga er det mange emne der det rett og slett ikkje finst nok litteratur på norsk. Og tid vil vere mangelvare frå no og fram til pensjonsalder.

Les meir engelsk. Det er einaste måten å bli bedre på. Og skriv om ESBL, viktig emne.

Jeg er godt videreutdannet og vil si jeg er temmelig godt oppdatert, og jeg har såvidt lest en eneste engelsk artikkel eller bok i løpet av årenes løp. Hvis man skyr engelsk som pesten, så finner man lett andre løsninger for å tilegne seg den kunnskapen man har behov for :) Det tar tid og krever mye, men det går. Synes det var litt ufint sagt av deg... 

Skrevet

Smittevern og hygiene er to STORE utfordringer på sykehjem. 

Samme med sykefravær og HMS. Store utfordringer ved tidsmangel og belastningslidelser f.eks. 

Bruk av tvang.

Musikk som terapi.

Dyr som terapi.

Ernæring.

Fysisk aktivitet.

Mental stimulering.

Utnytting av ressurser.

Bruk av kompetanse.

Sårstell.

Tannstell. 

Forebygge liggesår.

Forebygge kontrakturer.

Sikre en meningsfull hverdag. 

Samarbeid mellom sykehjem og andre instanser.

Overmedisinering.

Smertelindring. 

Gapet mellom det man lærer på utdanningen, og den reelle muligheten for å utøve læren i praksis.

Kommunikasjon.

Psykisk helse. 

Arbeidskultur. 

Anonymkode: 32837...880

Skrevet

Eldre og seksualitet

Alt for lite fokus på dette

Anonymkode: e6f5d...71a

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Smittevern og hygiene er to STORE utfordringer på sykehjem. 

Samme med sykefravær og HMS. Store utfordringer ved tidsmangel og belastningslidelser f.eks. 

Bruk av tvang.

Musikk som terapi.

Dyr som terapi.

Ernæring.

Fysisk aktivitet.

Mental stimulering.

Utnytting av ressurser.

Bruk av kompetanse.

Sårstell.

Tannstell. 

Forebygge liggesår.

Forebygge kontrakturer.

Sikre en meningsfull hverdag. 

Samarbeid mellom sykehjem og andre instanser.

Overmedisinering.

Smertelindring. 

Gapet mellom det man lærer på utdanningen, og den reelle muligheten for å utøve læren i praksis.

Kommunikasjon.

Psykisk helse. 

Arbeidskultur. 

Anonymkode: 32837...880

Tusen takk for mange gode forslag  😊 HI

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du skrive om hva som helst? Jeg ville valgt å skrive om eldre sykehjemspasienter og ernæring. Der finner du masse også på norsk. 

Anonymkode: d2ba9...429

Kan skrive om hva som helst så lenge det er praksisrelatert 😊 HI

Skrevet

Når avslutte behandling av fysisk sykdom (f.eks. Pneumoni) hos pasienter med langt fremskreden demens, og bare tilby palliativ behandling. 

Eller sagt på en annen måte:

Hva er god livskvalitet hos pasienter med demens og når slutte å behandle infeksjoner de får?

Anonymkode: b96e0...47b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...