Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #1 Skrevet 28. september 2017 Jeg og mannen har vært sammen i 8 år (siden ungdomsårene) og er nå klar for å ta ett steg videre i livet. Vi har pratet en del om å få barn, men vi har en ting som bekymrer oss. For 3 år siden fikk mannen en kronisk leddsykdom som er svært arvelig. Han behandles med cellegift annenhver uke og har tidvis så store smerter at han må legges inn på sykehus og få morfin-preparater for å dempe de verste smertene. Han sier direkte "ikke helvette om barnet skal arve mine gener, så vondt unner jeg ingen!". Jeg synes dette er sårt. Vi har ikke pratet med noen fagfolk om det, men vi lurer på om vi har noen rettigheter for å få hjelp? Bør man prøve IVF, og må vi eventuelt betale det selv? Finnes det noen ordninger for par i vår situasjon? Jeg tenker at det koster jo samfunnet mye mer med at vi på vanlig vis skal få barn som kan risikere og få samme sykdom og trenger x antall sykehusinnleggelser og mye annet piss, enn å få donor. Hva ville dere gjort i vårt tilfelle? Anonymkode: 86c1e...ffd
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #2 Skrevet 28. september 2017 Snakket med fagfolk, selvsagt! Anonymkode: b2374...ec7
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #3 Skrevet 28. september 2017 Det du tenker på er å teste embryoer før de evt. tilbakeføres til livmoren. Det er bare noen lidelser hvor det er lov å gjøre dette. Uansett.. jeg tror ikke er fysisk mulig pr. nå å teste et embryo om det foreligger denne typen lidelse din partner har ... Anonymkode: b0e50...dad
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #4 Skrevet 28. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det du tenker på er å teste embryoer før de evt. tilbakeføres til livmoren. Det er bare noen lidelser hvor det er lov å gjøre dette. Uansett.. jeg tror ikke er fysisk mulig pr. nå å teste et embryo om det foreligger denne typen lidelse din partner har ... Anonymkode: b0e50...dad Beklager .. ser nå at du skrev donor.. det må dere gjøre privat ... Anonymkode: b0e50...dad
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #5 Skrevet 29. september 2017 Ta kontakt med en privatklinikk og hør hva mulighetene er. om ikke dere tar behandlingen der så kan dere uansett få veiledning. dersom dere vil bruke donor er det ikke nødvendig med ivf om du er fertil, da holder det med inseminasjon. Evt må dere undersøke om det kan testes for genfeil ev embryo med din manns sperm. og sette inn et friskt embryo. Dersom din mann syntes donor er ok så ville jeg gått den veien. enklere og ikke så dyrt. Bestill time hos en flink lege😃Og Lykke til. Anonymkode: aca70...e60
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #6 Skrevet 29. september 2017 Ironisk om ungen får en enda mer alvorlig sykdom med donor da 🙈 Anonymkode: 616a1...13d
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #7 Skrevet 29. september 2017 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ironisk om ungen får en enda mer alvorlig sykdom med donor da 🙈 Anonymkode: 616a1...13d Er du riktig heldig så kan det jo være at ungen dør. Det hadde vel vært skikkelig ironisk, altså. Naut! Anonymkode: b2374...ec7
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #8 Skrevet 29. september 2017 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er du riktig heldig så kan det jo være at ungen dør. Det hadde vel vært skikkelig ironisk, altså. Naut! Anonymkode: b2374...ec7 Uff ja, det kan jo også skje.. Da er plutselig reumatisme ikke så halvgærent likevel. Anonymkode: 616a1...13d
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #9 Skrevet 29. september 2017 Var en tråd en tid tilbake om en dame som vurderte å Anonymkode: 4852d...030
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #10 Skrevet 29. september 2017 Har en venninne som er gift med en mann som har Huntingtons i slekten. Også STOR sannsynlighet for at mannen hennes også kommer til å få det. De har da valgt å ikke få barn sammen. De tenkte på å søke om adopsjon, men tror ikke de har gjort det enda. Sykdommen viser seg som oftest i 30-40 åra så tror de ville nyte tiden sammen. Anonymkode: 19f92...787
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #11 Skrevet 29. september 2017 Jeg aner ikke hvordan det er med din manns sykdom, men ta kontakt med fagfolk for råd og veiledning. Min mann er bærer av et gen som kan gi en alvorlig sykdom, men bare hvis jeg også er bærer av dette genet. Vi fikk derfor tilbud om at jeg kunne teste meg for å se om jeg var bærer før vi skulle prøve å få barn. Det var jeg ikke, og barnet vårt er friskt. Snakk med fagfolk! Anonymkode: adf7d...5f5
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #12 Skrevet 29. september 2017 Du kan muligens få pdg gjennomført dekket av staten. Kontakt lege evt. En fertilitestsklinikk å spør om det også gjelder din mans sykdom. Anonymkode: bab22...e29
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #13 Skrevet 29. september 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har en venninne som er gift med en mann som har Huntingtons i slekten. Også STOR sannsynlighet for at mannen hennes også kommer til å få det. De har da valgt å ikke få barn sammen. De tenkte på å søke om adopsjon, men tror ikke de har gjort det enda. Sykdommen viser seg som oftest i 30-40 åra så tror de ville nyte tiden sammen. Anonymkode: 19f92...787 Er kun 50% sjanse for at mannen hennes at genet, og det trenger ikke å slå ut før seinere i livet. 50-60-70. Det de tenker seg er kuren mot Huntingtons etterhvert er jo rett og slett å kunne teste embryoer før innsetting, når man kommer så langt. Anonymkode: 32bcc...d75
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #14 Skrevet 29. september 2017 Be fastlegen om henvisning til medisinsk genetisk avdeling. De vil kartlegge genetisk risiko og informere om rettigheter og muligheter for evt genetisk testing av embryo. Gjør dette først! Anonymkode: b6e74...d83
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #15 Skrevet 29. september 2017 PGD er gentesting av embryo. De fleste revmatiske sykdommer kan ikke påvises ved gentesting. Donor kan være et fint alternativ. Lovlig med kjent donor i Norge Anonymkode: 9c38f...f3e
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #16 Skrevet 29. september 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Du kan muligens få pdg gjennomført dekket av staten. Kontakt lege evt. En fertilitestsklinikk å spør om det også gjelder din mans sykdom. Anonymkode: bab22...e29 Niks, dette vil ikke gi grunnlag for å få innvilget pgd. Ikke alvorlig nok. Har mannen en kjent genfeil? Har han ikke det kan ikke pgd benyttes uansett hvor alvorlig det måtte være. Anonymkode: 9b077...7a8
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #17 Skrevet 29. september 2017 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Niks, dette vil ikke gi grunnlag for å få innvilget pgd. Ikke alvorlig nok. Har mannen en kjent genfeil? Har han ikke det kan ikke pgd benyttes uansett hvor alvorlig det måtte være. Anonymkode: 9b077...7a8 Be om henvisning til medisinsk genetikk. Anonymkode: b6e74...d83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå