Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #1 Skrevet 28. september 2017 Vi bor i huset som min mann bodde i når han var liten. Han gikk på samme skole som mine barn går på nå. Huset ligger midt mellom to skoler. Eldste har nå begynt på u. skolen, mellomste i 6. klasse og minste i 1. klasse. Mannen ringte kommunen ang noe skolskyss før skolestart. Da sier skolesjefen at våre barn egentlig skulle ha gått på den andre skolen fordi det var litt kortere dit. Men, at de skulle få gå der de går nå dette året, så skulle det vurderes skolebytte til neste år! Mellomste går i 6. klasse! Jeg sa til mannen at han må ha misforstått. At hun må ha ment skoleskyss ikke skolebytte. At vi muligens mister retten til gratis skoleskyss. Han mener nei. Og sier at hun hadde snakket om et evt skolebytte for de to minste, men at det var opp til fylkeskommunen. Jeg får ikke dette til å stemme. Dette kan de vel i såfall ikke mene? Eldste har jo gått sju år på denne skolen og mellomste 6 år. Minste trives kjempegodt. Ble helt svett jeg nå! Anonymkode: ece19...949
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #2 Skrevet 28. september 2017 De kan det, men dere har så gode argumenter for å bli så prøver de seg på å flytte ungene må dere skrive en god skriftlig klage med gode argumenter. Som at de har gått der i mange år, har vennene der, osv. Går nok bra. Vi sendte klage da de hadde tenkt å sende vår yngste på annen skole enn storesøsken. Vi fikk gjennomslag for klagen. Skulle bare mangle mener jeg. Anonymkode: 98cd6...a96
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #3 Skrevet 28. september 2017 Men, hva er argumentet for å gjøre det? Det sa ikke mannen noe om. De bør jo ha et voldsomt godt argument for i det heletatt å si dette. Her har de alle vennene sine og eldstemann har gått alle sju årene der, mellomste er snart ferdig og minste har nettopp begynt. Hsr ikke hørt et ord om dette før nå! Hi Anonymkode: ece19...949
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #4 Skrevet 28. september 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men, hva er argumentet for å gjøre det? Det sa ikke mannen noe om. De bør jo ha et voldsomt godt argument for i det heletatt å si dette. Her har de alle vennene sine og eldstemann har gått alle sju årene der, mellomste er snart ferdig og minste har nettopp begynt. Hsr ikke hørt et ord om dette før nå! Hi Anonymkode: ece19...949 Det har med hvilken skole dere sogner til og om det allerede er for mange unger på skolen dere har nå. Eller vil bli for fullt neste år. Hos oss ble sonene flyttet etter at vi kjøpte hus og eldste hadde begynnt på skolen. Dette på grunn av mye utbygging rundt oss. Anonymkode: 98cd6...a96
Tipp topp Skrevet 28. september 2017 #5 Skrevet 28. september 2017 Har de fått innvilget skoleplass på den skolen i 1.klasse tror jeg ikke de har lov til å flytte de over til en annen skole. Her ble skolegrensene flyttet og vi sognet plutselig til en annen skole. Da kunne barna velge å bytte om de ønsket, men så lenge de hadde fått vedtak om skoleplass på skolen de gikk kunne ikke kommunen flytte de mot sin vilje.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #6 Skrevet 28. september 2017 Nei, er det jeg mener og! Eldste har jo gått ferdig hele barneskolen der, og mellomste går jo i 6. klasse allerede. Minste har jo alle vennene der, har gått i bhg der og er med på idrettslaget der. Jeg ble sjokkert når jeg hørte dette. Jeg kjenner jeg er skikkelig forbannet! Hi Anonymkode: ece19...949
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #7 Skrevet 28. september 2017 Trenger flere innspill på dette. Blir ho helt svett! Hi Anonymkode: ece19...949
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #8 Skrevet 28. september 2017 Jeg tror ikke de kan tvinge gjennom skolebytte, men dersom det er slik at barna sokner til en annen skole har dere ikke krav på skolekyss. Anonymkode: c9202...5b6
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #9 Skrevet 28. september 2017 Jeg mener det er fritt skolevalg i dette landet så langt det er plass, så du kan søke plass på hvilken skole du vil og så lenge det er plass på skolen kan du gå der. Men jeg regner med du ikke har krav på skoleskyss når du selv velger en annen skole enn den du sogner til. Grensene for hvilken skole du sogner til kan flyttes, bl.a om det bygges ut veldig rundt en skole så den blir helt sprengt og får for mange elever kan grensen mot naboskolen flyttes så flere må på naboskolen. Men selv om grensene eventuelt er flytter der dere bor tror jeg ikke de kan tvinge dere til å bytte skole når dere først har fått plass, de kan ikke uten videre røske en unge ut av et miljø og plassere det i et annet. Hadde ikke bekymret meg så mye, og prøver de seg neste år klager dere til fylkesmannen. Anonymkode: 8897a...5a5
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #10 Skrevet 28. september 2017 Det som er greia, er at de har fått nytt kartsystem som er mer nøyaktig. Så fra i år, viser kartet at det er kortere vei til den andre skolen. I årene før har det vært like langt. Det er altså det som er greia. Det kan være at vi ikke får dekket skoleskyss lenger, og DET forstår jeg. Men, de kan da ikke begynne å tvinge gjennom skolebytte! Det har jeg aldri hørt om. Jeg lurer fortsatt på om mannen har hørt riktig. Dette høres helt vilt ut. Hi Anonymkode: ece19...949
Yellow Brick Road Skrevet 28. september 2017 #11 Skrevet 28. september 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener det er fritt skolevalg i dette landet så langt det er plass, så du kan søke plass på hvilken skole du vil og så lenge det er plass på skolen kan du gå der. Men jeg regner med du ikke har krav på skoleskyss når du selv velger en annen skole enn den du sogner til. Grensene for hvilken skole du sogner til kan flyttes, bl.a om det bygges ut veldig rundt en skole så den blir helt sprengt og får for mange elever kan grensen mot naboskolen flyttes så flere må på naboskolen. Men selv om grensene eventuelt er flytter der dere bor tror jeg ikke de kan tvinge dere til å bytte skole når dere først har fått plass, de kan ikke uten videre røske en unge ut av et miljø og plassere det i et annet. Hadde ikke bekymret meg så mye, og prøver de seg neste år klager dere til fylkesmannen. Anonymkode: 8897a...5a5 Det er ikke fritt skolevalg i Norge. Det kan selvfølgelig være lokale unntak der, men ryktet om fritt skolevalg i Norge er sterkt overdrevet. Og ja, elever kan tvinges til å bytte skole, men jeg håper virkelig at det trengs en veldig god grunn i saker som deres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå