Gå til innhold

Skulle ønske far kunne overtatt permisjonen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far jobber 4 uker på og 4 uker av. Dette tærer utrolig på meg. Jeg er så sliten, så utslitt. Verker i hele ryggen og nakken. Sover utrolig dårlig på nettene. Griner mye. Klarer ikke å føle noen glede over babyen pga den krever mye. Den vil kun bli bært rundt. Hyler hvis den må ligge på gulvet. Kan ikke gå tur, hyler i vognen. Klarer ikke å aktivisere seg selv. Jeg har aldri avlastning. Har i tillegg flere barn jeg må følge opp. Dette fører til at jeg isolerer meg enda mer. Far blir sur og sint pga jeg "stenger han ute". Jeg prøver å fortelle at jeg er deprimert. Men han skjønner det ikke. Han syns jeg oppfører meg dårlig som ikke svarer meg på meldinger osv. Men det er ikke pga jeg ikke vil. Men pga jeg takler ikke å snakke med folk. Slår av lyden på mobilen. Hadde han bare overtatt permisjonen så kunne jeg gått litt i jobb. Har bare 50% stilling. Er ikke mye. Men det er absolutt helt uaktuelt. Han ønsker ikke å ta permisjon i det hele tatt. Selv om han påstår at han savner oss og ønsker så voldsomt å komme hjem til oss. Hva skal jeg egentlig gjøre? Jeg er redd jeg klikker på baby snart.

Anonymkode: ed73f...a87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du går til lege og blir sykemeldt, så må far overta permisjonen. Høres absolut ut som du har grunn nok til å gå til lege. Depresjon er ikke noe å spøke med.

Du blir sannsynligvis ikke sykemeldt resten av permisjonstiden, men en periode høres ut som du trenger.

Anonymkode: 0c853...7bb

Skrevet

Hva gjør han de 4 ukene han er hjemme? Da bør jo han ta babyen mest så du får kommet deg etter 4 uker alene og slappet litt av før 4 mye uker. 

Skrevet

Kom deg til lege!

Om du har en fødselsdepresjon må den behandles, ikke vent på at det skal gå over av seg selv, det er jo hjelp å få. Kanskje må du ha noen samtaler, kanskje gå på antidepressiva en stund, men det er jo hjelp å få.

Pass på at han tar over hovedansvaret når han er hjemme, både nattevåk og annen oppfølging så du får ro, hvile og egentid.

Anonymkode: 4eabe...c92

Skrevet

Bæresele og sjal er gull. Plasser nurket på magen eller ryggen og du er mye friere. Nurket får kos og du kan gå tur, vaske klær og følge opp eldre barn. Bæresele reddet min permisjon, jeg hadde også en kosesyk baby. Forøvrig, ser det ut til at du trenger avlastning. 

Anonymkode: a671d...1dd

Skrevet
7 minutter siden, Tipp topp skrev:

Hva gjør han de 4 ukene han er hjemme? Da bør jo han ta babyen mest så du får kommet deg etter 4 uker alene og slappet litt av før 4 mye uker. 

Og når skal far få hvile?

Anonymkode: 2c8d7...185

Skrevet
7 minutter siden, Tipp topp skrev:

Skulle ønske han hjalp mere til med baby då. Men jeg tar alt på natta. Han blir ofte irritert når baby våkner. Også har han vært på kurs og gjør gartnerarbeid og vedlikehold på huset.

Jeg blir rett og slett sprø.

Har vurdert å gå til legen. Føler det blir verre og verre. Jeg føler meg som en elendig mor ovenfor baby. 

Takk for svar dere. Hi

Anonymkode: ed73f...a87

Skrevet

Dra til legen. Far trenger en reality check. Vi lever i 2017! Ikke 1960!

Anonymkode: 3b427...6c2

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Far få hvile??   Spm er jo når skal MOR få hvile?!    Hun er jo "på"  24/7 !!  Ja far jobber, men han sover jo hele natten hver natt!  Og han har jo mest sannsynlig fri hver kveld.   Og kan bare tenke på seg selv.   Far trenger da ikke mer hvile han.  

Anonymkode: e80ff...d2c

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

På kveld og natt de fire ukene i strekk han er på jobb? De timene hi tar barnet når han har fire uker fri?

Eller var det sånn at hi skulle ha ansvaret for barnet ALLE netter og HELE dagene hele uka?

Og folk lurer på hvorfor man har lavere forventninger til fedre enn til mødre...

Anonymkode: e7cd7...d93

Skrevet

Legen neste nå!

Anonymkode: 6cda0...ebf

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

Flaks at far har hviletid innen arbeidsmiljøloven de fire ukene på jobb. Han jobber neppe 24/7 i fire uker med kun to-timers søvnintervaller slik mange, mange nybakte mødre gjør. 

Ikke prøv å virk wise ass med "kritiske" spørsmål hvis du ikke har tenkt grundig gjennom hva du faktisk sier. Skråblikk fungerer best hvis det er gjennomtenkt. 

Til ts: depresjon i permisjon er alvorlig. Ikke la mannen avfeie dette. Du må oppsøke hjelp både for din egen del, men også for å finne løsning med far.

Lykke til! 

Skrevet

Han får ikke tatt ut foreldrepermisjonen ut over fedrekvoten når du kun har 50% stilling. Du må ha jobb i minst 75% stilling elelr studere 100% for at han skal kunne ta av den delen.

Ellers får han ta det menste nar han er hjemme de 4 ukene og du de 4 andre. eventuelt annsette en som kan avlaste deg.

Dere skulle kanskje ikke fått siste barnet, men for sent nå.

Anonymkode: e8c78...12b

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere skulle kanskje ikke fått siste barnet, men for sent nå.

Anonymkode: e8c78...12b

For en grusom ting å si til en som har fødselsdepresjon, og er redd for å "klikke" på babyen?! Skam deg! 

HI: Det er hjelp å få. Snakk med lege eller helsestasjon. God bedring! 

Anonymkode: 2f39d...210

Skrevet

Hi, nå bestemmer du deg - du må gjøre noe med situasjonen NÅ.

I morgen tidlig ringer du legen din og ber om en hastetime!

Etterpå ringer du helsestasjonen og ber om en hastetime hos helsesøster der. Gå gjerne alene første gang, eller fortell på telefonen hvordan du har det, og så får du med mannen din etterpå.

Og så ringer du familievernkontoret og bestiller time til deg og mannen din. Vil han ikke være med i parterapi tar du timen på fvk alene.

Du vet at fødselsdepresjon kan være skadelig for barnet (a) hvis man går med det ubehandlet. Nå er du så nær din maksgrense at du selv sier du er redd for å klikke på baby. Da MÅ du skaffe deg hjelp NÅ!

Fortell mannen at hagen kan vente til neste år og at vanlig vedlikehold også får vente til unntakstilstanden med baby er forbi. Bare helt nødvendige ting kan gjøres på huset, ikke vanlig vedlikehold. Mannen din MÅ steppe inn og avlaste deg!!! Når han er hjemme må han avlaste deg slik at du får hvile, også noen av nettene. I tillegg bør han legge forholdene tilrette slik at det blir enklere for dere når han er borte fire uker i strekk, f.eks. lage opp middager du kan ta ut av fryseren, bake brød, handle varer som kan oppbevares (tørrmat, bleier, toalettpapir, vaskemidler osv.). Når han er hjemme må han vaske huset også.

Snakk også med familien deres, fortell hvordan du har det. Snakk med vennene dine også.

I morgen tidlig, ring legen din og helsesøster. Så ringer du familievernkontoret.

Anonymkode: 38e96...d3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...