Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #1 Skrevet 28. september 2017 Ble matforgiftet i juli, helt siden da har jeg hatt diaré hver dag. Kanskje med unntak av 1-5 dager. Jeg orker ikke mer. Det er ikke bare løs mage, heller, men store smerter. Hjelp!? Har ikke allergi mot hvete osv, er nylig testet for det. Det er såpass at jeg på de verste dagene må opp om natta og gå på do. Det hemmer meg virkelig, hvis jeg må ta buss et sted så får jeg angst i tilfelle jeg må på do. Mange dager er det kun 1-2 ganger om dagen, men likevel smerter og løst... Anonymkode: 3541b...cae
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #3 Skrevet 28. september 2017 3 minutter siden, Lessismore skrev: Ta en tur til legen, du. Jeg har jo vært der. Ringte også da jeg var veldig syk, og ba om resept på noe. "Ja, når du har cøliaki, så.." - VENT LITT.. jeg har ikke cøliaki.. "Ånei", kom det fra legen. Så mye hjelp var det å få derfra. Det virker som noe har hengt igjen etter forgiftningen, uten at jeg vet hva... Har lest at man kan oppleve løs mage i månedsvis etterpå, men ikke 3 mnd tror jeg Anonymkode: 3541b...cae
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #4 Skrevet 28. september 2017 Mannen min ble matforgiftet for noen år siden, han hadde diare ganske lenge. Da han ringte legen ville de se det an i to uker til, om det ikke var bedre da ville de ta en avføringsprøve for å se hva de kunne finne av bakterier e.l. der, men heldigvis ga det seg innen de to ukene for mannen min da. Jeg har også hørt at det kan vare lenge, men da bør de vel ta en avføringsprøve for å sjekke hva du evt fremdeles er forgiftet av? Om jeg var deg ville jeg "fastet" i noen dager i håp om å få tømt magen helt og restartet på en måte. Spist bare veldig lett fordøyelig mat som kokt ris og drukket mye vann, og tatt en intensivkur med magebakterier, f.eks Udos choise super 8. Det er en intensivkur som inneholder veldig mye mer probiotika enn de du får på apoteket https://sunkost.no/produkter/vitaminer-kosttilskudd/udos-cho-prob-super8-30-kap/?gclid=EAIaIQobChMI_8Wu-abH1gIVHImyCh09SQ1-EAYYASABEgJ_FvD_BwE Ville holdt meg unna alt av melkeprodukter, for det skal man vel ikke ha i seg ved diare? Anonymkode: bba2e...1c8
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #5 Skrevet 28. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Mannen min ble matforgiftet for noen år siden, han hadde diare ganske lenge. Da han ringte legen ville de se det an i to uker til, om det ikke var bedre da ville de ta en avføringsprøve for å se hva de kunne finne av bakterier e.l. der, men heldigvis ga det seg innen de to ukene for mannen min da. Jeg har også hørt at det kan vare lenge, men da bør de vel ta en avføringsprøve for å sjekke hva du evt fremdeles er forgiftet av? Om jeg var deg ville jeg "fastet" i noen dager i håp om å få tømt magen helt og restartet på en måte. Spist bare veldig lett fordøyelig mat som kokt ris og drukket mye vann, og tatt en intensivkur med magebakterier, f.eks Udos choise super 8. Det er en intensivkur som inneholder veldig mye mer probiotika enn de du får på apoteket https://sunkost.no/produkter/vitaminer-kosttilskudd/udos-cho-prob-super8-30-kap/?gclid=EAIaIQobChMI_8Wu-abH1gIVHImyCh09SQ1-EAYYASABEgJ_FvD_BwE Ville holdt meg unna alt av melkeprodukter, for det skal man vel ikke ha i seg ved diare? Anonymkode: bba2e...1c8 takk skal prøve å spise lett mat, men jeg har hatt det vanskelig økonomisk så har måtte spise det vi har, og det har ikke vært lett fordøyelig mat. Anonymkode: 3541b...cae
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #6 Skrevet 28. september 2017 Kan være du har blitt midlertidig laktoseintolerant. Tarmen kan nedregulere produksjonen av laktase, som vanligvis bryter ned melkesukkeret. Økt mengde melkesukker videre i systemet gir luft og diaré. Prøv å kutte ned på melkeprodukter eller ta tabletter med ekstra laktase og se om det hjelper. Det vil vanligvis komme i gang igjen av seg selv Anonymkode: 825cf...ad0
Lessismore Skrevet 28. september 2017 #7 Skrevet 28. september 2017 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har jo vært der. Ringte også da jeg var veldig syk, og ba om resept på noe. "Ja, når du har cøliaki, så.." - VENT LITT.. jeg har ikke cøliaki.. "Ånei", kom det fra legen. Så mye hjelp var det å få derfra. Det virker som noe har hengt igjen etter forgiftningen, uten at jeg vet hva... Har lest at man kan oppleve løs mage i månedsvis etterpå, men ikke 3 mnd tror jeg Anonymkode: 3541b...cae Jeg kan jo ikke vite at du har vært hos legen når du ikke skriver det i hovedinnlegget. Uansett, som noen andre her skriver, så kan det være at det henger igjen noe grums fra matforgiftningen. Jeg opplevde noe lignende for noen år siden. Fikk et råd av en legevaktlege som ba meg faste i to døgn. To døgn uten noenting annet enn eplejuice og farris. Det var beintøft, men det fjernet alt av mine plager den gang. Jeg ble helt fin.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #8 Skrevet 28. september 2017 Sjekk deg før clostridium Forlang avføringsprøve og sjekk. Det hørtes ikke greit ut. God bedring Anonymkode: be9ac...da2
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #9 Skrevet 28. september 2017 Kjenner flere som er blitt god etter de har tømt tarmen for undersøkelse. Så mitt tips er å gjennomføre en slik kur du får før tarmundersøkelse. Høres sikkert fælt ut å ta avføringsmiddel når magen allerede er løs, men som nevnt, kjenner flere som er blitt god etter en slik "restart". Anonymkode: 8d1db...875
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #10 Skrevet 28. september 2017 Tilbake til legen og be om å få analysert avføringen din før du gjør noe annet! Du kan gå med en infeksjon av bakterier eller parasitter som du ikke er kvitt og som kan kreve medikamentell behandling. Hvor du ble utsatt for matforgiftningen er med på å bestemme hva du skal sjekkes for, så ble du matforgiftet i utlandet, pass på at legen opplyser om dette i rekvisisjonen til sykehuset som analyserer avføringsprøven. Dette bør du få gjort før du gjør noe annet. Når avføringsprøven er tatt er det flere ting du kan gjøre, noe er nevnt tidligere. Det finnes ting du kan ta som kan for å ta knekken på uønskede bakterier etter en matforgiftning, også reseptfrie ting. F.eks. vil preparater som citrocept og olivenbladekstrakt kunne ta knekken på noe. Det samme kan gurkemeie gjøre. Det finnes forskning på det, så ikke ta mitt ord for det, men søk. Ellers bør tarmbakteriefloraen uansett bygges opp igjen, da er f.eks. Super 8 (Udo's Choice) eller BioLife sin med 50 mrd. bakterier gode alternativer. Tarmbakterier koster dessverre, men etter en ordentlig matforgiftning er det ofte nødvendig. Ellers kan du også fermentere mat, det vil også hjelpe deg å bygge opp igjen tarmfloraen din. Nå koster f.eks. kål kr. 1.90 på Kiwi og i fårikålsesongen som akkurat er begynt finner du billig kål. Fermentert kål er supert. Les deg opp på nettet. Men først - tilbake til legen og be om å få tatt en avføringsprøve. Husk å få legen til å opplyse hvor du ble matforgiftet om det var i utlandet, men også hva du spiste om du vet hva som var kilden til matforgiftningen. Anonymkode: 9e1ce...400
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #11 Skrevet 28. september 2017 Det kan hende tarmfloraen Don har blitt skadet da du ble matforgiftet. Det kan fikses. Snakk med legen. Anonymkode: 055c5...b26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå