Anonym bruker Skrevet 27. september 2017 #1 Skrevet 27. september 2017 Nok ett innlegg fra meg med utagerende unge. Som jeg har nevnt før var sønnen min helt ekstremt utagerende i barnehagen pga han følte seg utrygg der.Han har vært i 2 barnebursdager uten meg fra de som han gikk i barnehage med å da utagerte han ikke,men de kjente han jo godt. Nå er han begynt i 1.klasse å kjenner ikke de andre sånn kjempe godt,å det er kun ett av barna han kjenner fra før.Ser sønnen min ofte senker skuldrene så fort han er der,da føler han seg tryggere. Men skal jeg fortelle foreldrene til bursdagsbarnet at det kan være fare for at han utagerer?Skal jeg spørre om jeg kan være med for å passe på at det ikke oppstår noe? Vi kjenner verken foreldrene eller barnet fra før.På skolen har det kun vært to småepisoder der sønnen vi ikke har vært snill mot andre,men så passer de voksne litt ekstra på han også da. Anonymkode: fdf85...a9a
Anonym bruker Skrevet 27. september 2017 #2 Skrevet 27. september 2017 Ville ikke sagt noe, fare for stigmatisering. Men ville blitt med likevel er ikke uvanlig å være med barnet sitt i bursdag Anonymkode: 7fb0c...880
Anonym bruker Skrevet 27. september 2017 #3 Skrevet 27. september 2017 Jeg ville snakket med foreldrene og spurt om å få bli med selv også. Det er en god mulighet til å bli bedre kjent med dem, kanskje du kan hjelpe litt til også, det setter de sikkert pris på. Jeg synes du tenker smart, det er lettere å forebygge, ta ting før det blir et større problem, enn å rette opp hvis han først utagerer større. Det er jo spesielt viktig siden han bare utagerer når han føler seg utrygg. Om det var jeg som skulle holde bursdagen ville jeg kun sett positivt på at du tok kontakt og at du ble med Anonymkode: 86138...e7d
Anonym bruker Skrevet 27. september 2017 #4 Skrevet 27. september 2017 Synes ikke du trenger si det er fare for at han kan utagere, la nå gutten få en "ny start" med blanke ark både i foreldregruppa og de andre barna. Men du kan jo si at han blir litt usikker alene og gjerne vil ha mamma med, og spørre om det er greit at du er med og hjelper til litt i bursdagen. Da datteren min gikk i 1.klasse var det et par av jentene som ikke turte gå i bursdag alene, og da spurte foreldrene om å være med og det var jo bare koselig. En ekstra mamma til å passe på, hjelpe til å helle brus og ha ketshup på pølsene er helt topp det. Anonymkode: a57a9...3af
Anonym bruker Skrevet 27. september 2017 #5 Skrevet 27. september 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ville ikke sagt noe, fare for stigmatisering. Men ville blitt med likevel er ikke uvanlig å være med barnet sitt i bursdag Anonymkode: 7fb0c...880 Jo, det er uvanlig at foreldrene er med når ungen er 6år. Jeg hadde ikke likt at en av foreldrene bare satt seg inn i stua mi og jeg måtte oppvarte han /henne også i tillegg til 20 unger Anonymkode: dad1a...19e
Anonym bruker Skrevet 27. september 2017 #6 Skrevet 27. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Synes ikke du trenger si det er fare for at han kan utagere, la nå gutten få en "ny start" med blanke ark både i foreldregruppa og de andre barna. Men du kan jo si at han blir litt usikker alene og gjerne vil ha mamma med, og spørre om det er greit at du er med og hjelper til litt i bursdagen. Da datteren min gikk i 1.klasse var det et par av jentene som ikke turte gå i bursdag alene, og da spurte foreldrene om å være med og det var jo bare koselig. En ekstra mamma til å passe på, hjelpe til å helle brus og ha ketshup på pølsene er helt topp det. Anonymkode: a57a9...3af Han er veldig usikker alene å klamrer seg fast til meg hver dag med levering på SFO,så han er en utrygg gutt som ønsker meg med som støtte. Siste året i barnehagen opplevde jeg veldig motvilje når jeg snakket med foreldrene før bursdagen å spurte om jeg kunne vært med siden han ikke turde å gå uten meg. I den ene bursdagen prøvde jeg å levere han for så å gå,men han klamret seg fast til meg å var veldig utrygg.Likevel viste moren til bursdagsbarnet helt tydlig hva hun mente om at jeg ble med inn.Jeg gjorde avtale med barnet mitt om at når "ole" kom i bursdagen som var bestevennen hans,så skulle mamma gå. Heldigvis fungerte det. Håper det er litt mer forståelsefulle foreldrene her vi bor nå. Anonymkode: fdf85...a9a
Anonym bruker Skrevet 27. september 2017 #7 Skrevet 27. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, det er uvanlig at foreldrene er med når ungen er 6år. Jeg hadde ikke likt at en av foreldrene bare satt seg inn i stua mi og jeg måtte oppvarte han /henne også i tillegg til 20 unger Anonymkode: dad1a...19e Når sønnen min var mindre å nesten alle foreldrene var med så var det ikke sånn at vi fikk noe oppvarting,men det var selvsagt helt greit.Vi var jo der bare for å støtte barna våre. Anonymkode: fdf85...a9a
Anonym bruker Skrevet 27. september 2017 #8 Skrevet 27. september 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, det er uvanlig at foreldrene er med når ungen er 6år. Jeg hadde ikke likt at en av foreldrene bare satt seg inn i stua mi og jeg måtte oppvarte han /henne også i tillegg til 20 unger Anonymkode: dad1a...19e Seriøst? Er det så mye forskjell om de er 4 eller 6 år Jeg koker med glede en kanne kaffe om jeg får litt ekstra hjelp med å spise unna litt kake. Om et nytt barn føler seg tryggere og får lyst å gå i bursdag hvis mammaen er med så vær så god. Her har det vært igjen foreldre når vi har arrangert bursdag(5 og 6 år) og vi har vært med våre barn i 5-6 alderen når de har vært nye og ukjente for de andre barna(typ to uker etter start i ny bhg) Anonymkode: bb2b3...b4b
Anonym bruker Skrevet 27. september 2017 #9 Skrevet 27. september 2017 Her er vi ofte med selv om de er seks år. Barna klarer seg men vi synes det er hyggelig å møtes. Du får sikkert lov å bli med, og er ingen andre voksne med kan du jo bare hjelpe til litt så blir det topp for alle. Anonymkode: d0a52...834
Anonym bruker Skrevet 27. september 2017 #10 Skrevet 27. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jo, det er uvanlig at foreldrene er med når ungen er 6år. Jeg hadde ikke likt at en av foreldrene bare satt seg inn i stua mi og jeg måtte oppvarte han /henne også i tillegg til 20 unger Anonymkode: dad1a...19e Kan du ikke heller se slik på det; en ekstra voksen til å hjelpe til...? Anonymkode: dd338...ccb
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #11 Skrevet 28. september 2017 Det er kanskje ikke så vanlig å være med men gjør jo det eventuelt for å forhindre at han er stygg mot noen. Det er ikke sikkert det blir det problem,men er langt fra sikkert at han godtar at jeg går fra han i bursdagen når han ikke kjenner foreldrene og ikke kjenner så godt barna. Anonymkode: fdf85...a9a
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #12 Skrevet 28. september 2017 I 1.klasse når ungene ikke kjenner hverandre og ikke kjenner foreldrene er det null stress å bli med dersom det er det barnet ditt trenger for å kunne føle seg trygg. Fokus er at barnet skal føle trygghet, bursdagen skal bli en fin opplevelse for alle barna og at barnet ikke allerede i 1.klasse skal få rollen som "trøbbel i bursdag". Bli med gutten Da mine gikk i 1.klasse var det flere foreldre som var med. Noen ble en stund og noen var hele tiden. Anonymkode: 5df77...7f3
Førstemann Skrevet 28. september 2017 #13 Skrevet 28. september 2017 Jeg hadde bare reagert positivt på det. I første klasse er det mange som har de sånn, særlig på høsten! De har jo ikke vært lenge på skolen.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #14 Skrevet 28. september 2017 Det går helt fint å bli med. Jeg har en førsteklassing som hadde bursdag tidligere denne mnd, og 5-6 foreldre var til stede i hele selskapet. Bare koselig det, og vi fikk sjansen til å bli litt kjent. Ingen av dem oppga grunn til å være der, men jeg regnet jo med det var fordi barna var litt usikre. Fullt forståelig når de aldri hadde møtt oss før. Anonymkode: b3228...7c9
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #15 Skrevet 28. september 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Seriøst? Er det så mye forskjell om de er 4 eller 6 år Jeg koker med glede en kanne kaffe om jeg får litt ekstra hjelp med å spise unna litt kake. Om et nytt barn føler seg tryggere og får lyst å gå i bursdag hvis mammaen er med så vær så god. Her har det vært igjen foreldre når vi har arrangert bursdag(5 og 6 år) og vi har vært med våre barn i 5-6 alderen når de har vært nye og ukjente for de andre barna(typ to uker etter start i ny bhg) Anonymkode: bb2b3...b4b Syns du ikke det er forskjell på en 4 og en 6 åring? Du må ha en særdeles umoden 6 åring dersom han ikke har utviklet seg sosialt siden han var 4 år. er barnet utrygt ville jeg tatt en telefon til foreldrene og spurt om jeg kunne bli med. Si du gjerne kan hjelpe til osv! Anonymkode: f7d1b...c61
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #16 Skrevet 28. september 2017 Du sier at han har vært ekstremt utagerende på barnehagen, og at han har hatt et par episoder i førsteklasse. Jeg skjønner at du er redd for at han ikke får en "ny start" dersom du ikke sier noe om dette. Samtidig har jeg vært på andre siden av bordet. En ny elev startet i klassen til barnet vårt. Det kom flere og flere historier om denne eleven, og barnet vårt var redd for å være sammen med eleven. En av foreldrene tok opp dette på foreldremøte, og fortalte litt om situasjonen, at de gjerne ville kontaktes dersom noe skulle oppstå, og at eleven egentlig var veldig snill og god, men utagerte i usikre situasjoner. Nå vet elevene hvordan de skal forholde seg, og det gjør vi foreldrene også. Jeg tror det kommer til å bli myyye enklere for alle parter. For meg som mor så ville jeg aldri drømme om å ekskludere pga dette, det gir meg bare en mulighet til å tilrettelegge. Barnet vårt har gått fra å være redd denne eleven, til å ikke være det - for nå er det en forståelse for hva som ligger bak episodene som oppstår. Hvis du forklarer at sønnen din er usikker, og at du gjerne vil være med på bursdagen, så kan jeg ikke tenke meg at det skal være problematisk. Du kan jo tilby deg å hjelpe til. Jeg hadde blitt superglad for et par ekstra hender og øyne under en bursdag Det er slett ikke så uvanlig at foreldre er med i noen tilfeller i første klasse. Mange barn føler seg utrygge når de er så små. Noen av barna i første klasse er jo ikke 6 år enda en gang.. Anonymkode: e6a52...b55
Mostly Harmless Skrevet 28. september 2017 #17 Skrevet 28. september 2017 Her er det ikke vanlig å bli med, men ved en anledning spurte en pappa om å få være med for å trygge gutten sin, og det var selvsagt helt greit. Jeg ønsker jo at gjestene skal ha det best mulig, og det er virkelig ikke noe problem å ha en ekstra voksen til stede. Heller motsatt.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #18 Skrevet 28. september 2017 Det aller verste er jo om du sender barnet alene i bursdag uten å si noe, også skjer det en episode der han utagerer. Da står foreldrene der med hendene fulle og ikke aner hva de skal gjøre. Dårligere start enn det kan ikke barnet ditt få, og det kan bli en mye større snakkis enn at du er med. Jeg har for øvrig liten tro på å skjule barnets vansker. Det er mye bedre å forklare og være åpen. Dog vet jeg akkurat hvor vanskelig akkurat det er. Anonymkode: d92a8...6c8
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #19 Skrevet 28. september 2017 Du trenger ikke si det så spesifikt. Spør om du kan være med fordi han fort føler seg litt utrygg på nye steder og at han da kan være litt krevende. Anonymkode: 38c73...5a8
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #20 Skrevet 28. september 2017 Jeg hadde sagt at sønnen min kan bli en håndfull innimellom, her er nummeret mitt. Ring meg hvis det er noe. Jeg går en tur i nærområdet i mens. Jeg hadde følt meg som en påtrengende hvis jeg skulle bli med inn i bursdagen. Anonymkode: a159a...95d
TinaK 1990 Skrevet 28. september 2017 #21 Skrevet 28. september 2017 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Jo, det er uvanlig at foreldrene er med når ungen er 6år. Jeg hadde ikke likt at en av foreldrene bare satt seg inn i stua mi og jeg måtte oppvarte han /henne også i tillegg til 20 unger Anonymkode: dad1a...19e Du ville heller vært alene med 20 unger og en 6 åring som utagerte?? ok
Superdolly Skrevet 28. september 2017 #22 Skrevet 28. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det aller verste er jo om du sender barnet alene i bursdag uten å si noe, også skjer det en episode der han utagerer. Da står foreldrene der med hendene fulle og ikke aner hva de skal gjøre. Dårligere start enn det kan ikke barnet ditt få, og det kan bli en mye større snakkis enn at du er med. Jeg har for øvrig liten tro på å skjule barnets vansker. Det er mye bedre å forklare og være åpen. Dog vet jeg akkurat hvor vanskelig akkurat det er. Anonymkode: d92a8...6c8 Jeg er helt enig i dette. Du trenger selvsagt ikke legge ut om utagering og hele historien fra barnehagen, men ring på forhånd og forklar at du gjerne vil bli med. Så kan du si noe om at barnet ditt kan bli krevende når han blir usikker og utrygg, og at du gjerne vil være der for hans trygghet og for at alt skal gå glatt.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #23 Skrevet 28. september 2017 Ta en tlf til foreldrene. Vær åpen og si det har vært endel utfordringer tidligere, men at det nå har blitt ganske bra. Da kan du spørre om de vil ha deg der og evt gi de noen råd om noe skulle skje (jeg hadde syns det var veldig ok om jeg fikk vite jeg bare kunne fjerne ungen fra en situasjon uten å være redd foreldrene skulle klikke i ettertid. Jeg har ikke problemet med å ha slike barn i bursdag, men det er veldig ok å få noen hint. Da blir jeg også tryggere som jeg mener også smitter over på barnet det gjelder) Mange muligheter fir hvordan dere gjør dette også. Om barnet er i bursdagen alene er nok det best for barnet. At du er litt parat til å komme kan nok også være lurt. Du kan si til foreldrene de bare kan sende en sms om du skal komme og du kommer. Anonymkode: 18ca2...f0f
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #24 Skrevet 28. september 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Det går helt fint å bli med. Jeg har en førsteklassing som hadde bursdag tidligere denne mnd, og 5-6 foreldre var til stede i hele selskapet. Bare koselig det, og vi fikk sjansen til å bli litt kjent. Ingen av dem oppga grunn til å være der, men jeg regnet jo med det var fordi barna var litt usikre. Fullt forståelig når de aldri hadde møtt oss før. Anonymkode: b3228...7c9 Her hadde jeg ikke trengt å oppgi grunn,for om han er utrygg så klamrer han seg fast til meg så da blir det veldig synlig Anonymkode: fdf85...a9a
Anonym bruker Skrevet 28. september 2017 #25 Skrevet 28. september 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Syns du ikke det er forskjell på en 4 og en 6 åring? Du må ha en særdeles umoden 6 åring dersom han ikke har utviklet seg sosialt siden han var 4 år. er barnet utrygt ville jeg tatt en telefon til foreldrene og spurt om jeg kunne bli med. Si du gjerne kan hjelpe til osv! Anonymkode: f7d1b...c61 Min gutt er hvertfall helt klart umoden av seg å itellegg utredes han for asperger så å være sosial med så mange barn uten meg som trygghet kan bli ett problem.Håper det hjelper på at han som han kjenner fra før kommer så kanskje det kan trygge han. Men så lenge sønnen min ikke er trygg på foreldrene som er der så blir det ofte vanskelig for han å være der uten meg. Anonymkode: fdf85...a9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå