Anonym bruker Skrevet 27. september 2017 #1 Skrevet 27. september 2017 Jeg har ei datter på 14 år. Hun er ei veldig stille og sjenert jente. Går sammen med 3-4 stk på skolen, men er ellers ikke sammen med noen på fritiden. Det kommer aldri noen på besøk og hun blir heller aldri invitert på noe. Om de andre jentene finner på noe, vet jeg jo ikke. Men de sier i alle fall aldri ifra til mi jente. Jeg vet at hun ikke snakker noe særlig, og svarer stort sett kun ja og nei. Kanskje de andre synes det er vanskelig å forholde seg til henne? Forleden var jeg sammen med ei venninne. Hun har også ei jente på samme alder. Jeg har tidligere sagt til henne hvordan datteren min er, og jeg har prøvd å få datteren hennes til å komme på besøk. Men hun gjør ikke det lenger. De var tidligere venninner. Datteren min tør ikke ringe eller spør selv, hun sender heller ikke melding for å høre om noen vil finne på noe. Jeg må ordne det. Men da jeg snakket med venninnen min, så "klaget" hun over all kjøringen de hadde på ungene sine. De skulle jo alle mulige plasser. Jeg sa at jeg ikke hadde det problemet, da datteren min aldri var noen steder. Jeg sa at ingen kom på besøk og hun ble aldri spurt med på noe heller. Da ble hun litt stille. Hun spurte om det var fordi hun ikke hadde lyst? Joda, svarte jeg, jeg tror jo det. Men hun tar ikke initiativet selv, sånn er hun bare. Da tenkte jeg kanskje hun ville ta hintet. Men hun sa ikke så mye mer. Hva kan jeg gjøre for å få datteren min mer ut av hus, og bli mer sosial? Anonymkode: 2a601...587
Anonym bruker Skrevet 27. september 2017 #2 Skrevet 27. september 2017 Fritidsaktiviteter? Anonymkode: b9ec5...d04
Anonym bruker Skrevet 27. september 2017 #3 Skrevet 27. september 2017 Jeg tror noen trenger faste avtaler, mer organiserte aktiviteter. Virker som datteren din har veldig dårlig selvtillit, og da er det greit med noe som er organisert. Hva er hun med på i fritiden da, hva interesserer hun seg for, hva kan hun melde seg på? Tenker trening, 4H, sangkor, tegnekurs, hva som helst hvor hun har et oppmøtested og derfor "tvinges" inn i noe sosialt. Vi har en sånn nabo, like gammel som mitt barn. Mitt barn er stikk motsatt, hypersosial og alltid sammen med venner. Denne naboen er litt vanskelig å være sammen med fordi det er null initiativ, det blir litt tungt liksom når det bare svares med enstavelsesord og ingenting flyter naturlig når de er sammen, Jeg spiller på samvittigheten til mitt barn, og presser på for å invitere med naboen når de skal ting det er greit å være mange på, kino f.eks. Men jeg kan ikke tvinge mitt barn til å være støttekontakt for ungdommen som sliter hele tiden heller, det er en balansegang. Derfor tror jeg ditt barn kan ha godt av faste avtaler og aktiviteter, det er lettere for henne å forholde seg til, da er hun med i en gjeng uten å trenge ta initiativ selv. Anonymkode: ba20b...c25
Anonym bruker Skrevet 27. september 2017 #4 Skrevet 27. september 2017 Hun har en aktivitet, men har ikke lyst til å gjøre noe annet enn dette hun holder på med. Det er ikke en lag-aktivitet da, men hun synes det er kjekt å drive på med dette. Jeg ønsker jo ikke at de andre skal be henne med fordi de MÅ heller. Men det hadde bare vært fint om noen kunne tatt kontakt på fritiden også liksom.. Anonymkode: 2a601...587
Anonym bruker Skrevet 27. september 2017 #5 Skrevet 27. september 2017 Når de er så store som 14 kan du ikke fikse playdates med veninners døttre mer. Mulig de har vokst seg ulike? Datteren din må nok selv involvere seg i mer enn en ting, og sitte å vente på invites men invitere selv og. Anonymkode: 14aba...72f
Anonym bruker Skrevet 27. september 2017 #6 Skrevet 27. september 2017 De har nok vokst seg ulike ja. Og det er helt greit. Men jeg frykter at forskjellen blir større og større jo eldre de blir. Når flere av ungdommene finner på ting sammen, så blir min datter hengende hjemme. For hun blir aldri spurt med. Hun kommer aldri til å spørre om å være med eller invitere til noe spesielt selv, det sliter hun maks med :-( Anonymkode: 2a601...587
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 27. september 2017 #7 Skrevet 27. september 2017 Men du må jo heller ta tak i dette selv, og ikke vente på andre skal komme på døra? Hva med å ta en kinotur? Si at datteren din kan spør med seg ei venninne eller to. Eller vil hun ikke spør om det?
Plutselig_gravid Skrevet 27. september 2017 #8 Skrevet 27. september 2017 Jeg tenker at dette er angst mer enn sjenanse - og ville tatt det derfra.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2017 #9 Skrevet 27. september 2017 Har hun blikk kontakt? Anonymkode: 49732...70a
Anonym bruker Skrevet 27. september 2017 #10 Skrevet 27. september 2017 Med oss her hjemme ja, med venner er jeg usikker. Anonymkode: 2a601...587
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå