Gå til innhold

Bør en døende pasient få morfin om familien ønsker det, selv om sykepleiere ikke ser behovet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

32 minutter siden, hilde og gutta skrev:

Jeg ligger å venter på døden. Og jeg har så mye smerter. Visse ganger vil jeg ikke si til sykepleiere at jeg trenger morfin. For jeg vil ikke mase på dem. Men mine nærmeste ser på meg at jeg har behov for smertestillende. Og de vet at jeg ikke sier så mye til pleierne, derfor ber dem om medisin av og til.

Så grusomt! 😭 Husker du skrev her inne for lenge (?) siden, enten om at du hadde vært til undersøkelse og ventet på resultatet, eller at du allerede hadde fått resultatet og at det ikke så så lyst ut... Har tenkt på deg i blant, og lurt på hvordan det gikk med behandlingen. Nå ble jeg ordentlig trist! 💔

Anonymkode: 48337...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er vel ikke du den som er kjent for å forstå veldig mye, og det beviser du jo her ettertrykkelig.

Forstår ikke du at Hilde viser at det kan være mange grunner til å si nei eller ikke tørre å spørre om smertelindring? En annen grunn kan jo også være at pasienten ikke liker rusen eller døsigheten smertelindringen gir og derfor bevisst velger å ikke ta smertestillende, for å få flere klare øyeblikk sammen med familien.

Anonymkode: dfa9e...5eb

Eksakt! Pasienten skal selv bestemme!! Sier en pasient NEI, så er det NEI!! (Såfremt han har samtykkekompetanse blablabla)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, hilde og gutta skrev:

Jeg ligger å venter på døden. Og jeg har så mye smerter. Visse ganger vil jeg ikke si til sykepleiere at jeg trenger morfin. For jeg vil ikke mase på dem. Men mine nærmeste ser på meg at jeg har behov for smertestillende. Og de vet at jeg ikke sier så mye til pleierne, derfor ber dem om medisin av og til.

Jeg kunne vært sykepleier hos deg, og jeg ville da ønsket sterkt at du ba om smertestillende hvis du hadde behov. Kjære deg, ingen vil kunne oppfatte det som "mas". Det bare hjelper meg å gjøre jobben min. Klem! 

Anonymkode: 08e99...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hilde og gutta skrev:

Jeg ligger å venter på døden. Og jeg har så mye smerter. Visse ganger vil jeg ikke si til sykepleiere at jeg trenger morfin. For jeg vil ikke mase på dem. Men mine nærmeste ser på meg at jeg har behov for smertestillende. Og de vet at jeg ikke sier så mye til pleierne, derfor ber dem om medisin av og til.

💔Hjerteskjærende lesning❤️ 

Ønsker deg alt godt din siste tid her på jorden, og en god reise inn i evigheten da den tiden kommer... 

Varme klemmer sendes deg og dine 💜

Anonymkode: 24397...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Evablaum skrev:

Eksakt! Pasienten skal selv bestemme!! Sier en pasient NEI, så er det NEI!! (Såfremt han har samtykkekompetanse blablabla)

Ikke overraskende at du ikke forstod det jeg skrev. Ja, pasienten skal selv bestemme, men Hilde forsøkte å si at det kan være flere ting som ligger bak, ikke alltid at et nei betyr et egentlig nei, og det greier du tydeligvis ikke å forstå. Men jeg skal ikke krangle mer med deg, det er ikke rette tråden for det.

 

Anonymkode: dfa9e...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i din situasjon for tre måneder siden med min bestefar. 

Legen på aldershjemmet hans er fantastisk. Hun har tilleggsutdanning innen geriatri og virkelig brenner for eldres ve og vel. Hun sa,  - gamle og barn har en tendens til å underdrive egen smerte og det er vanskelig å tolke alle tegn. Pasienter som er våkne og kan svare er hun litt avventende med å smertelindre. Er de i koma (bare sover) så lindrer hun basert på sinnarynnka i panna og utpust. Svake sukk på utpust tyder på smerte. 

Hun mener at i livets siste fase skal man aldri spare på lindring. Min bestefar døde fredelig uten smerte og stress. Han var godt medisinert de to siste døgnene. 

Jeg tenker at så lenge mennesket er våkne og ikke har sterk demens eller har andre ting som gjør at de kan kommunisere klart så må de få bestemme selv. 

For mye lindring i våken og klar tilstand kan gjøre de mer forvirret. 

Er det den minste mistanke om at personen bare ikke vil være til bry så ville jeg drøftet det med legen i enerom. Selvom vedkommende er gammel og døende så får de fortsatt lov å bestemme over egen kropp. 

Anonymkode: 6d91c...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med utgangspunkt i at pasient helt reellt ikke har smerter så skal vel ikke morfin gis. Ikke pga "frykt for avhengighet", men fordi pasienten må få bestemme over eget liv. Så lenge pasienten ikke er umyndiggjort finnes det vel strengt talt ikke noen smutthull i loven som gjør det mulig at de pårørende skal kunne bestemme dette? (Vet ikke om lege kan ta avgjørelse mot pasient son vilje, men det er ikke problemstilling i dette scenarioet).

Anonymkode: 89bbe...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, hilde og gutta skrev:

Jeg har avsluttet min behandling. Så jeg får palletiv vård. Det eneste jeg får er bare smertelindring. Altså, jeg venter på å dø. Men du tror vel at når man venter på døden så ligger man helt stille og ikke kan gjøre noe. Den dagen kan komme i morgen f.eks.

Men ja,jeg ligger for døden. 

Klem til deg❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke glem at dette ikke er sykepleiers ansvar, da... Det er legens.

Anonymkode: ce141...1d3

Det er vanlig at legen skriver ut smertestillende som eventuelt medisin, da sier ikke legen at pasienten skal ha,men gir tilatelse til at pasienten kan få, innenfor gitte rammer (maks dose, maks antall ganger per døgn). Det vil si at det er sykepleier som vurderer om den skal gis eller ikke, bassert på sykepleiers observasjoner av pasienten, og hva pasienten selv gir uttrykk for.

Anonymkode: 84624...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke glem at dette ikke er sykepleiers ansvar, da... Det er legens.

Anonymkode: ce141...1d3

Det er vel strengt tatt sykepleieren som tar den faktiske avgjørelsen når morfin gis, etter at legen har forordnet medikamentet. Så hvis en sykepleier er gjerrig på morfinen, så er det sjeldent legen får med seg det 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, hilde og gutta skrev:

Jeg har avsluttet min behandling. Så jeg får palletiv vård. Det eneste jeg får er bare smertelindring. Altså, jeg venter på å dø. Men du tror vel at når man venter på døden så ligger man helt stille og ikke kan gjøre noe. Den dagen kan komme i morgen f.eks.

Men ja,jeg ligger for døden. 

Å kjære deg. Du har gjort så inntrykk på meg. Jeg tenker på deg innimellom. Du er ukjent for meg likevel er jeg så trist på dine vegne. 

Håper du får en fredfull avslutning. At du får gode stunder med dine nære og kjære. 

Ord blir vanskelige å finne, redd for å si noe galt. 

Sender deg kjærlighet og varme i en vanskelig tid. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TanteHufsa skrev:

Å kjære deg. Du har gjort så inntrykk på meg. Jeg tenker på deg innimellom. Du er ukjent for meg likevel er jeg så trist på dine vegne. 

Håper du får en fredfull avslutning. At du får gode stunder med dine nære og kjære. 

Ord blir vanskelige å finne, redd for å si noe galt. 

Sender deg kjærlighet og varme i en vanskelig tid. ❤️

Kan dere ikke lage en egen tråd angående dette? Kupper jo hele tråden, så unødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Evablaum skrev:

Kan dere ikke lage en egen tråd angående dette? Kupper jo hele tråden, så unødvendig. 

Talk to the hand ✋🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pasienten er klar, og sier nei til morfin, skal pasienten selvsagt ikke påtvinges morfin. Selv om man er døende har man rett til å bestemme over egen kropp! Men hvis enten familien eller helsepersonell misstenker at pasienten sier nei enten fordi han/hun er redd eller fordi han/hun ikke ønsker å være til bry, så bør man ta en prat med pasienten å finne ut hvorfor han/hun ikke vil ha smertelindrene. Det er uansett pasienten som har siste ordet, men det er viktig at helsepersonell fordikrer seg om at pasienten har all nødvendig informasjon for å ta avgjørelsen, og at pasienten forsikres om at det ikke er noe bry for pleierne å sørge for god smertelindring.

Til pasienter som ønsker det skal det ikke spares på smertestillende i livets sluttfase, men pasienten må selv få lov å vurdere om han/hun synes det er viktigere å føle seg klar i hodet enn å være smertefri. Hvis pasienten gri uttrykk for å ike ha smerter, og man heller ikke ser synlige tegn på smerter, ser jeg ingen grunn til å gi morfin.

Anonymkode: 84624...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Evablaum skrev:

Kan dere ikke lage en egen tråd angående dette? Kupper jo hele tråden, så unødvendig. 

Sa hun som kverulerer og sporer av i hver bidige tråd!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Evablaum skrev:

Kan dere ikke lage en egen tråd angående dette? Kupper jo hele tråden, så unødvendig. 

Dine svar i denne (og utallige andre tråder) viser at det dessverre ofte er de beste som må gå først.

Anonymkode: dfa9e...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2017 den 21.43, hilde og gutta skrev:

Jeg ligger å venter på døden. Og jeg har så mye smerter. Visse ganger vil jeg ikke si til sykepleiere at jeg trenger morfin. For jeg vil ikke mase på dem. Men mine nærmeste ser på meg at jeg har behov for smertestillende. Og de vet at jeg ikke sier så mye til pleierne, derfor ber dem om medisin av og til.

Huff.. En stor klem til deg..😢 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Evablaum skrev:

Kan dere ikke lage en egen tråd angående dette? Kupper jo hele tråden, så unødvendig. 

Akkurat denne kommentaren kunne du spart deg for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Evablaum skrev:

Kan dere ikke lage en egen tråd angående dette? Kupper jo hele tråden, så unødvendig. 

Eier du overhodet ingen antenner?

Anonymkode: 493a4...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marge Simpson
12 timer siden, Evablaum skrev:

Kan dere ikke lage en egen tråd angående dette? Kupper jo hele tråden, så unødvendig. 

Unnskyld meg? Nå får du faen meg ta deg sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/26/2017 den 21.43, hilde og gutta skrev:

Jeg ligger å venter på døden. Og jeg har så mye smerter. Visse ganger vil jeg ikke si til sykepleiere at jeg trenger morfin. For jeg vil ikke mase på dem. Men mine nærmeste ser på meg at jeg har behov for smertestillende. Og de vet at jeg ikke sier så mye til pleierne, derfor ber dem om medisin av og til.

:hjerte::hjerte::hjerte:

Anonymkode: 493a4...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...