Gå til innhold

Kan noen forklare dette for meg?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Krav til opptak er fullført førskulelærarutdanning. I tillegg kjem krav om minimum snittkarakter 3 i matematikk (224 årstimer) og norsk (393 årstimer, gjennomsnitt av hovudmål, sidemål og munnleg), fra videregående skole. Karakterkravet i matematikk gjeld ikkje for søkjarar som har matematikk som programfag/studieretningsfag frå vidaregåande skole.

 

jeg har gått yrkesfag og var ferdig utdannet i 2005. 

Anonymkode: 157c4...6e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skal du søke på?

Om du har gått yrkesfag har du jo ikke noen av tingene de krever.

Anonymkode: 13f56...67e

Skrevet

Hva vil du ha forklaring på?

Anonymkode: 86961...7b4

Skrevet

Har du førskolelærerutdanning og ble tatt inn på 23/5-regelen?

Anonymkode: a1ef8...8b9

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har du førskolelærerutdanning og ble tatt inn på 23/5-regelen?

Anonymkode: a1ef8...8b9

Hun har vei ikke det når hun skriver at hun har gått yrkesfag. Eller kanskje hun har gått det i tillegg?

Anonymkode: 86961...7b4

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun har vei ikke det når hun skriver at hun har gått yrkesfag. Eller kanskje hun har gått det i tillegg?

Anonymkode: 86961...7b4

Det var jo kanskje derfor jeg spurte... Jeg forstod nemlig ikke helt hva hi ønsket svar på. 

Anonymkode: a1ef8...8b9

Skrevet

Jeg er utdannet innen butikkfaget. To år som lærling og to år på salg og service. 

I tillegg har jeg barnehagelærerutdanning. 7 års erfaring innen barnehage og et år som pedleder. Jeg er 29 år. 

Anonymkode: 157c4...6e5

Skrevet

Jeg var kanskje veldig dårlig til å formulere meg her, men det jeg lurer på er; 

Jeg er usikker på om jeg har 224 års timer med matte og 393 med norsk. Hvordan finner jegbit av det? Og dersom jeg ikke har det, har jeg muligheten til å søke med realkompetanse eller 23/5 regelen?

Anonymkode: 157c4...6e5

Skrevet

Finner ut av skulle det stå

Anonymkode: 157c4...6e5

Skrevet

Du har garantert ikke matte og norsk på det nivået med yrkesfag. Henvend deg til en studieveileder. 

Anonymkode: f8f3d...f25

Skrevet

Kan jeg spør hva du skal søke på hi?

Anonymkode: 86961...7b4

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var kanskje veldig dårlig til å formulere meg her, men det jeg lurer på er; 

Jeg er usikker på om jeg har 224 års timer med matte og 393 med norsk. Hvordan finner jegbit av det? Og dersom jeg ikke har det, har jeg muligheten til å søke med realkompetanse eller 23/5 regelen?

Anonymkode: 157c4...6e5

Har jeg forstått det riktig at du ikke har studiekompetanse? For da kvalifiserer du ikke. Du kan alltids høre med en studieveileder. Men det har blitt strenge krav for å bli lærer.

Anonymkode: a1ef8...8b9

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg spør hva du skal søke på hi?

Anonymkode: 86961...7b4

Jeg tror det er glsm.

Anonymkode: a1ef8...8b9

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har jeg forstått det riktig at du ikke har studiekompetanse? For da kvalifiserer du ikke. Du kan alltids høre med en studieveileder. Men det har blitt strenge krav for å bli lærer.

Anonymkode: a1ef8...8b9

Hun skriver jo at hun er utdannet barnehagelærer. 

Antall årstider står på vitnemålet ditt, hi. Om du er i tvil kan du ringe studieveilederen på den videregående skolen du gikk ved, der får du sikkert svar. 

Anonymkode: b6006...f70

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hun skriver jo at hun er utdannet barnehagelærer. 

Antall årstider står på vitnemålet ditt, hi. Om du er i tvil kan du ringe studieveilederen på den videregående skolen du gikk ved, der får du sikkert svar. 

Anonymkode: b6006...f70

Kan hende hun har kommet inn med realkompetanse. 23/5-regelen? Man kommer ikke inn på lærerutdanninger med realkompetanse mer, grunnet karakterkravet fra vgs.

Anonymkode: a1ef8...8b9

Skrevet

Det er glsm ja

Anonymkode: 157c4...6e5

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var kanskje veldig dårlig til å formulere meg her, men det jeg lurer på er; 

Jeg er usikker på om jeg har 224 års timer med matte og 393 med norsk. Hvordan finner jegbit av det? Og dersom jeg ikke har det, har jeg muligheten til å søke med realkompetanse eller 23/5 regelen?

Anonymkode: 157c4...6e5

Etter som det jeg kan se, så er de timene kravene til generell studiekompetanse, og hvis du kom inn på førskolelærerutdanningen med generell studiekompetanse. Så burde du vel ha de timene. Jeg har noe av det det samme som deg. Har gått yrkesfag som ga meg studiekompetanse, og fikk meg inn på førskolelærerutdanning

https://www.studentum.no/ofte-stilte-sporsmal-9242

Anonymkode: 86961...7b4

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun skriver jo at hun er utdannet barnehagelærer. 

Antall årstider står på vitnemålet ditt, hi. Om du er i tvil kan du ringe studieveilederen på den videregående skolen du gikk ved, der får du sikkert svar. 

Anonymkode: b6006...f70

Ehhhhh. Hun skriver at hun har yrkesfag og vil søke førskolelærer.  

Anonymkode: f8f3d...f25

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehhhhh. Hun skriver at hun har yrkesfag og vil søke førskolelærer.  

Anonymkode: f8f3d...f25

Eh, nei. Hun skriver at hun har yrkesfag fra vgs og førskolelærerutdanning.

Anonymkode: 3a7de...ea5

Skrevet

På videregående gikk jeg yrkesfag

jeg er utdannet barnehagelærer, jeg kom inn med realkompetanse.

jeg har ikke studiekompetanse. men får man det dersom man har tatt en bachelor? 

Anonymkode: 157c4...6e5

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

På videregående gikk jeg yrkesfag

jeg er utdannet barnehagelærer, jeg kom inn med realkompetanse.

jeg har ikke studiekompetanse. men får man det dersom man har tatt en bachelor? 

Anonymkode: 157c4...6e5

Studiekompetanse får en fra vidergående fagene

Anonymkode: 86961...7b4

Skrevet

Tror du burde revurdere læreryrket...

Anonymkode: 8fc83...156

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror du burde revurdere læreryrket...

Anonymkode: 8fc83...156

Hvorfor det? 

Anonymkode: 157c4...6e5

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

På videregående gikk jeg yrkesfag

jeg er utdannet barnehagelærer, jeg kom inn med realkompetanse.

jeg har ikke studiekompetanse. men får man det dersom man har tatt en bachelor? 

Anonymkode: 157c4...6e5

Det var dette jeg så for meg. Det hadde vært lettere å svare deg om du hadde forklart dette med en gang.

Siden du ikke har studiekompetanse så mangler du de timene som oppgis som opptakskrav. Det har blitt strengere for de som ønsker å bli lærer. På den "nye" lærerutdanningen som er femårig kan man ikke komme inn med realkompetanse. Du oppfyller ikke kravene for å komme inn på glsm. Det du kan gjøre er å høre med skolen hvor du har tenkt å søke.

Anonymkode: a1ef8...8b9

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

På videregående gikk jeg yrkesfag

jeg er utdannet barnehagelærer, jeg kom inn med realkompetanse.

jeg har ikke studiekompetanse. men får man det dersom man har tatt en bachelor? 

Anonymkode: 157c4...6e5

Hvis du ikke har studiekompetanse, så spørs det om du har nok timer. Men timene du har hatt står på vitnemålet ditt

Anonymkode: 86961...7b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...