Gå til innhold

Gå til sak mot lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på mamografi på mitt lokale sykehus i april. Der fant de noe unormalt, noe som førte til ultralyd og en biopsi. Legen som utførte biopsien fikk det ikke til, og mente at de på grunnlag av funnene på mamografi/ultralyd ville han henvise meg til et større sykehus. 

Ukene gikk og jeg fikk etterhvert vondt i brystene og en kul dukket opp. Denne kulen har i sommer vokst jevnt og trutt, noe som har ført til at jeg har utallige ganger ringt til sykehuset for å purre på utredningen til det andre sykehuset.

I dag, 6 mnd etterpå får jeg et brev om at de hadde glemt (!!!!!) å henvise til videre utredning, og at de nå skulle gjøre det siden det sto i notatene at det var unormale funn og at dette var merket som en hastesak.

Hva faen?!? Om dette skulle vise seg å være kreft, så stiller jeg dårligere iom. at jævelskapen har fått et halvt år på seg på å utvikle seg. 

Må man bare godta slike "menneskelige feil"  ller skal jeg gå til sak om det viser seg at det faktisk er kreft som har fått godgjort seg i 6 mnd uten behandling? 

Anonymkode: 96fc6...697

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor har ikke du ringt å etterlyst? Det gjorde jeg en gang ting tok lang tid og jeg ikke hørte noe etter en mnd, fant da ut at det ikke var blitt henvist så ordna det samme dag og fikk time et par uker etterpå

Anonymkode: 2766a...844

Skrevet

Såklart slik ikke skal skje, men som oppegående mennesker ( og ikke senil, psykisk utv hemmet osv) så har man da ett ansvar selv også. Feks ringe fastlegen og be h*n ordne opp. 

Anonymkode: f27f6...5af

Skrevet

Du kan klage til fylkeslegen. 

Å "gå til sak" som vi kjenner fra USA er det lite av i Norge, og fylkeslegen er rette instans. Her kan han, eller de ansvarlige for å sende ut henvisning få ulike grader av refs, fra tilsnakk eller til å miste autorisasjonen. 

Om det skulle vise seg at du lider økonomisk av dette kan du søke om pasientskadeerstatning for eventuelt tapt arbeidsinntekt. Tort og svie har Norge ingen vane for å kompensere for økonomisk.

Anonymkode: 46056...17f

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Såklart slik ikke skal skje, men som oppegående mennesker ( og ikke senil, psykisk utv hemmet osv) så har man da ett ansvar selv også. Feks ringe fastlegen og be h*n ordne opp. 

Hun skriver jo at hun har ringt utallige ganger. 

HI: Dette høres ikke greit ut. Håper alt er bra med deg! 

Anonymkode: 10559...7b3

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor har ikke du ringt å etterlyst? Det gjorde jeg en gang ting tok lang tid og jeg ikke hørte noe etter en mnd, fant da ut at det ikke var blitt henvist så ordna det samme dag og fikk time et par uker etterpå

Anonymkode: 2766a...844

Leser du innlegget mitt ser du at jeg har ringt uttallige ganger å etterlyst dette. Fastlegen har også gjort det på mine vegne, uten å få svar annet enn at man må vente.

HI

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Leser du innlegget mitt ser du at jeg har ringt uttallige ganger å etterlyst dette. Fastlegen har også gjort det på mine vegne, uten å få svar annet enn at man må vente.

HI

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

HI

Sløvt og kritikkverdig av sykehuset, selvfølgelig. Men har du bare etterlyst, eller har du fortalt at kulen vokser og er vond? Høres litt sløv ut fastlegen din også. Det nytter ikke hviske, noen ganger må det skikkelig slamres med dørene, dessverre. Håper alt kommer til å gå greitt! 

Skrevet

Fastlegen burde ha tatt tak i dette når du gikk til h*n med kul. Din fastlege burde da ha skaffe hastetime til deg. Selv fik jeg mammografi 14 dager etter legen henviste. Ting blir borte i systemet og ting blir feilregistrert. Har selv blitt registrert med en innleggelse og medisinbruk i en periode jeg ikke var innlagt. Synes dog det er rart at sykehuset ikke sa fra til deg at de ikke hadde mottatt henvisning. De burde jo ikke kunne finne noe i systemet på det størrer sykehus.

Du kan klage til Pasientombudet. Her vil legen kunne få en advarsel. Om du får erstatning beror på alvorlighetsgraden av feilen legen har gjort. Utbetaling er ofte liten. Vet om noen som fikk avslag da en operasjon gikk galt. Det som gikk galt var en mulig risiko og de mente han hadde valg opersajon selvom han hadde vist resultatet.

Anonymkode: 7538d...a5d

Skrevet

Hi, kontakt Pasientombudet, de kan også hjelpe deg med en klage.

På tre år har jeg selv opplevd å en gang bli glemt, en gang deaktivert i systemet og to ganger måttet purre x antall ganger fordi oppfølgingstimer som skulle være en bestemt måned ikke var satt opp. Opplevde det nå igjen, da truet jeg med å gå til media i tillegg til formelle klager - da fikk jeg plutselig satt opp timer som de dager før sa ikke fantes, inkl. en undersøkelse som det er et års ventetid på. Har også - tidligere skrevet til sykehusdirektøren (etter anbefaling fra Pasientombudet) med en klage fordi utredning ikke blir fulgt opp, uten å få svar fra direktøren (det er ikke lovlig), men da fikk jeg satt opp en time halvannen uke etterpå. Jeg opplever også å måtte purre i flere måneder på blodprøvesvar tatt på sykehus som jeg er avhengig av å få vite (de sender dem heller ikke til min fastlege). Min erfaring er at man må følge opp, sjekke og dobbelsjekke alt hvis man ikke får svar innen de frister de er lovpålagt å følge.

Jeg håper alt går bra med deg, Hi! Jeg har en venninne som har hatt cyster som har lignet de symptomene du har nå og det har gått bra med henne.

Uansett - kontakt Pasientombudet og be om hjelp der. Du kan ev. også klage til Fylkeslegen, men også det kan Pasientombudet hjelpe deg med.

Anonymkode: 44668...a48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...