Gå til innhold

Noen med 1. klassing som ikke har knekt lesekoden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min pode strever med å knekke lesekoden. Får hjelp på skolen, men er nok langt unna å kunne trekke sammen ord. Flere som oss, eller er dette helt krise? 

Anonymkode: 1ed32...b4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du mener førsteklassing? Altså en som har gått på skole i ca fem uker? 

Da har flertallet av barn ikke knekt lesekoden. Alle får hjelp til det på skolen, og det er ikke noe å bekymre seg for. 

Jeg har to barn som lærte å lese i barnehagen, og en som knakk lesekoden rundt jul i førsteklasse. De andre var tidlige, men yngste var ikke sen. 

Anonymkode: 7a420...913

Skrevet

Dette er ikke krise. Lesinga bør være på plass ca rundt jul i 2. klasse.

Anonymkode: 26a29...6d1

Skrevet

Hadde du hatt mine hadde du vel fått panikk du da. De knakk nemlig ikke koden før en plass mellom påske og sommerferien i 1. klassen. Og i følge lærerne er det ingenting som indikerer lese- og skrivevansker.

De er nettopp begynt på skolen, la barnet få litt tid på seg. 

Anonymkode: 7fb53...e27

Skrevet

barna har nettopp begynt på skolen så selvsagt har han ikke knekt noe lesekode enda! Er overhodet ikke bekymret av den grunn.

Anonymkode: d1247...fa1

Skrevet

Det er bare det at øveorda på letteste nivå ikke mestres. Min sønn sier at alle på bordet hans leser, og at han er den dårligste i sin klasse. Godt å høre at det er relativt innafor. Han er en sårbar sjel, så jeg bekymrer meg mye. 

Skrevet

Øke leseglede. Høytlesing hver dag, så blir det til slutt bedre for barnet.

Jeg hadde en av de dårligste i klassen. I dag er han 16 år, forfatter (som ikke publiserer tekstene) og leser på engelsk, kun fordi han vil.

Anonymkode: fbb1e...fa9

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare det at øveorda på letteste nivå ikke mestres. Min sønn sier at alle på bordet hans leser, og at han er den dårligste i sin klasse. Godt å høre at det er relativt innafor. Han er en sårbar sjel, så jeg bekymrer meg mye. 

Det påsto jenta mi også. Så fikk vi vite på foreldremøte at de hadde unger som knapt viste hva en bokstav er, unger som leste lange setninger og alt inni mellom der. Vår kunne mange bokstaver. Så ikke ta til deg alt som blir sakt. Mulig han føler det slik og det skal jo ikke ignoreres, men han er godt innafor så langt. 

Anonymkode: 7fb53...e27

Skrevet

Min jente kan og lese øvelsene men det er for de terpet på de hjemme og på skolen slik at barna lærer de utenatt.

Skrevet

Min 2.klassing kan ikke lese noe særlig enda. Han klarer noen få små ord, på maks 3 - 4 bokstaver, men jeg vil ikke si at han leser enda. Det er enda store variasjoner i klassen hans. 

Så med en 1.klassing? Slapp helt av! La lesing være lysbetont og kos dere med sammen. Det viktigste er å skape leseglede :)

Anonymkode: 26e32...fb6

Skrevet

Jeg har en gutt som går i syvende nå. Da han begynte på skolen kunne han ikke lese,  og han knakk ikke lesekoden før ca jul i første klasse.

Nå leser han utrolig mye hele tiden, både på norsk og engelsk. Og er vel en av de beste i klassen sin på leseforståelse og lesehastighet. 

Anonymkode: 4c038...005

Skrevet

Godt å høre. Blir så stresset av skole. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Godt å høre. Blir så stresset av skole. 

Det jeg skal skrive nå, er velment :) 

At barnet ditt "strever", går inn på deg, fullt forståelig. Men jeg tror barnet merker at det går inn på deg. Og det er ikke bra. Ikke sammenlign barnet med andre, ta det i hans tempo, jobb jevnt og trutt. Det gir resultater det óg. Noen er superraske, alt "detter på plass" med én gang. Noen trenger masse tid. 

Jeg har en av hver, lærte fort at jeg ikke kunne sammenligne de med hverandre eller andre. 

Anonymkode: b661a...2b1

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er ikke krise. Lesinga bør være på plass ca rundt jul i 2. klasse.

Dette er endret. Nå bør de kunne å lese til jul i 1. klasse. Hvertfall i følge læreren til min førsteklassing. Hun kom ikke til å stresse med det og fortsatt la de lære det i sitt tempo.

Anonymkode: 5a316...35a

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dette er endret. Nå bør de kunne å lese til jul i 1. klasse. Hvertfall i følge læreren til min førsteklassing. Hun kom ikke til å stresse med det og fortsatt la de lære det i sitt tempo.

Det er ganske sprøtt. Til jul i førsteklasse er mi jente akkurat blitt 6 år. 

Da jeg begynte på skolen,  og var 7.5år, var jeg én  av 3 i klassen som kunne lese.... 

Nå har mi jente knukket koden for ei stund siden. Men å forvente at alle kan lese som 6åringer er drøyt! 

Anonymkode: fb04e...3e1

Skrevet

Nei, min førsteklassing har ikke knekt koden helt. Hun kan stave seg gjennom et ord, men sliter med å høre ordlyden i det og skjønne hva hun har lest. Hun har lenge vært interessert i bokstaver og kan å skrive de aller fleste, men lesingen har hun brukt litt lenger tid på. noe som er helt greit.

Storebroren var helt uinteressert i bokstaver før han begynte på skolen, kunne knapt skrive sitt eget navn. Han knakk lesekoden veldig raskt, hadde ingen problem med å lese seg gjennom ord og korte setninger 14 dager etter skolestart

Skrevet

På vår skole begynner de ikke med lesing før på 2.trinn. I første leker de med bokstavene og tar seg god tid slik at alle barna får de inn med teskje. 

Denne skolen ligger et godt stykke bak på kartlegging frem til 4. Klasse, men etter dette ligger de langt foran 😊

Er ikke noe å stresse med. Lære -og leselysten skal ikke drepes allerede i 1. Klasse.

Anonymkode: b4e25...3c3

Skrevet

Målet her er at alle skal knekke lesekoden i 1.klasse, og det klarer de fleste.

Har flere skolebarn selv, og har hatt alt fra en 4-åring som knakk lesekoden på egenhånd fordi hun satt sammen med storesøster som da gikk i 1.klasse og gjorde lekser, til en gutt som ikke knakk lesekoden før langt etter jul i 1.klasse. Begge deler er innenfor normalen.

Ikke stress.

Nå har jeg en 5.klassing som har veldig god leseforståelse, men leser litt for sakte. Det "kritiske nivået" for lesehastighet er 80 ord i minuttet når de går i 5.klasse. Min leser mellom 82 og 85 ord, så rett over det de setter inn tiltak på, men hun får med seg alt hun leser og har alltid 100% riktig på kontrollspørsmål, så det er bare mengdetrening som må til for å få opp hastigheten. Det ordner seg.

Anonymkode: 4e3c2...f2b

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette blir helt feil for veldig mange av elevene! I følge kompetansemålene i kunnskapsløftet så skal de kunne dette innen utgangen av andre trinn. https://www.udir.no/kl06/NOR1-05/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-2.-arstrinn

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette blir helt feil for veldig mange av elevene! I følge kompetansemålene i kunnskapsløftet så skal de kunne dette innen utgangen av andre trinn. https://www.udir.no/kl06/NOR1-05/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-2.-arstrinn

Vel hun sa så. så det må nå være vedtatt og bestemt en plass Samme med at de fra i høst også skal lære to bokstaver i uka. Hun var veldig klar på at hun ikke likte det ,men hun må bare følge på sa hun. Mange av elevene sliter og klarer ikke å lære det de skal. Regner med det blir som å starte på nytt for mange når de skal ha repetisjon etter jul.

Det blir strengere krav, kompetansemålene blir høyere, men det blir ikke tatt hensyn til at 6 åringer er 6 åringer og at de ikke utvikles mentalt i takt med strengere krav og høyere mål.

Det er nok ikke uten grunn at diskusjonen om at leken er borte fra første klasse er kommet opp i det siste. Barn lærer best gjennom lek, sånn er det bare.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel hun sa så. så det må nå være vedtatt og bestemt en plass Samme med at de fra i høst også skal lære to bokstaver i uka. Hun var veldig klar på at hun ikke likte det ,men hun må bare følge på sa hun. Mange av elevene sliter og klarer ikke å lære det de skal. Regner med det blir som å starte på nytt for mange når de skal ha repetisjon etter jul.

Det blir strengere krav, kompetansemålene blir høyere, men det blir ikke tatt hensyn til at 6 åringer er 6 åringer og at de ikke utvikles mentalt i takt med strengere krav og høyere mål.

Det er nok ikke uten grunn at diskusjonen om at leken er borte fra første klasse er kommet opp i det siste. Barn lærer best gjennom lek, sånn er det bare.

Kompetansemålene blir da ikke høyere før det eventuelt skulle komme en ny læreplan. Kompetansemålene er som de er, opplest og vedtatt...

To-tre bokstaver i uka er en metode som det er forsket på, som har vist gode resultater. https://utdanningsforskning.no/artikler/forsteklassingene-bor-lare-alle-bokstavene-for-jul/

At læreren er negativt til forskning er jo bare trist! Hvordan skal skolen bli bedre, utvikle seg, om de som er utøver det aller viktigste arbeidet med barna der ute, ikke vil tilpasse seg nyere forskning? 

Nå snakker jeg kun fra egen erfaring: men at leken er borte er ikke helt sant. I hvert fall ikke alle steder. Barna mine har hatt masse læring gjennom lek og diverse aktiviteter med et pedagogisk innhold som fem-seksåringer i skolen. De hadde turdag en fast ukedag gjennom hele 1. klasse, i tillegg til andre opplegg som ikke innebar at de satt rett opp og ned på en stol hele dagen. Slik er det også i den kommunen jeg jobber i. Jobber en del administrativt, men er mye ute i barnehagene og på 1.-4. trinn. Så hvis skolen ikke får til å legge læringa inn i en del lek, så er det kanskje også læreren det står på? 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ganske sprøtt. Til jul i førsteklasse er mi jente akkurat blitt 6 år. 

Da jeg begynte på skolen,  og var 7.5år, var jeg én  av 3 i klassen som kunne lese.... 

Nå har mi jente knukket koden for ei stund siden. Men å forvente at alle kan lese som 6åringer er drøyt! 

Anonymkode: fb04e...3e1

Kjære vene! Det er en helt annen leseopplæring i dag enn da du gikk på skolen (såfremt du er 20 år eller eldre). At en 6 åring leser i dag er innenfor normalen og ikke noe særegent.

Anonymkode: d27bc...459

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...