Gå til innhold

Bare jeg som reagerer litt på denne leksen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

En åtteåring bør kunne bruke en kniv og skjærefjøl. 

Og frukt bør man ha i hus uansett om man har barn. 

 

Men hadde vært greiere om det var ukelekse ja. 

Anonymkode: bcc1c...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da får læreren sende med utstyret som trengs for leksen. Og jeg hadde ikke sendt bilde fra vært hjem.

Jeg som allerede reagerer på at eldste hadde i lekse å måle hele soverommet sitt og tengne inn alle møblene som er i rommet. Hva er dette for overvåking og invadering av privatlivet. Kunne nesten trodd at læreren var pedofil og tenkte å bryte seg inn.

Anonymkode: a8868...283

Herregud så glad jeg er for at jeg ikke er lærer.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg glatt hoppet over. Hadde gjerne også skrevet hvorfor. 

Vi handler en gang i uka. Kjøper masse frukt og grønt. Med fire barn i hus, pluss vennene deres, blir frukten spist opp før det har gått en uke. 

Anonymkode: b4dc1...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, her inne er i alle fall ikke gjennomsnittet av foreldre verken der jeg jobber eller der jeg har hatt barn. Disse leksene blir ønsket velkommen av det store flertallet, og det er ganske sikkert ikke snakk om noen fruktsalat med mango, guava og 15 litchi... Men jeg synes at det er altfor kort tid, er du sikker på at det er lekse som skal innleveres på mandag? Ikke lekse som de får på mandag? Hos oss er det i alle fall vanlig at leksa blir gitt i mat-og-helse-timen og så skal den gjøres innen neste mat-og-helse-time, eller til fredag om de har mat-og-helse på mandag eller tirsdag.

En frukt-salat oppskrift hos oss ville ha vært noe sånn som: 1 eple, 1 pære og 1 appelsin og kanskje en eller annen type yoghurt eller lignende.

Endret av Yellow Brick Road
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at de skal lese oppskriften, lage fruktsalaten og sende bilde til læreren. Står under lekse til tirsdag. Antar de vil få oppskriften på skolen i morgen. Vi har fire epler i hus, og jeg har ikke tid til å handle i morgen. Har fire barn, jobb, aktiviteter og FAU møte... der kjedelige er at datteren min er pliktoppfyllende og kommer til å bli veldig opprørt om hun ikke får gjort leksen. Må nesten sende henne på butikken (hvis hun tør)

HI

Anonymkode: edd65...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da får læreren sende med utstyret som trengs for leksen. Og jeg hadde ikke sendt bilde fra vært hjem.

Jeg som allerede reagerer på at eldste hadde i lekse å måle hele soverommet sitt og tengne inn alle møblene som er i rommet. Hva er dette for overvåking og invadering av privatlivet. Kunne nesten trodd at læreren var pedofil og tenkte å bryte seg inn.

Anonymkode: a8868...283

Du er ikke frisk...

Anonymkode: 0b193...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei gud, nå forventes det mye av dere! Skal dere stå og følge med på at en åtteåring skjærer opp frukt i kanskje hele ti minutter, én dag i livet?

Norge as, fy faen. Skjønner at forventningene til dere må senkes enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fru Banderas skrev:

Nei gud, nå forventes det mye av dere! Skal dere stå og følge med på at en åtteåring skjærer opp frukt i kanskje hele ti minutter, én dag i livet?

Norge as, fy faen. Skjønner at forventningene til dere må senkes enda mer.

Frukten skal kjøpes inn, kort varsel, det skal dokumenteres, det finnes flere barn i husstanden, hva prøver du å si? Du er vel ei barnløs skreppe. 

Anonymkode: 6fa28...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Frukten skal kjøpes inn, kort varsel, det skal dokumenteres, det finnes flere barn i husstanden, hva prøver du å si? Du er vel ei barnløs skreppe. 

Anonymkode: 6fa28...91c

Eventuelt klarer jeg å gjøre mer enn deg. Folk presterer ulikt, og har følgelig forskjellige begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Fru Banderas skrev:

Eventuelt klarer jeg å gjøre mer enn deg. Folk presterer ulikt, og har følgelig forskjellige begrensninger.

Ja, folk har forskjellige personlige begrensninger, men også forskjellige utgangspunkt.Da jeg bodde i byen hadde det ikke vært noe problem å måtte ut å kjøpe frukt for å få gjort en lekse.Da hadde jeg butikker i nærheten, og det hadde vært ordnet på nul komme svisj. Nå bor jeg påbygda. Jeg trives mye bedre her, så jeg klager ikke, men enkelte ting må faktisk planlegges. Hvis barnet mitt hadde fått en sånn lekse, med en så kort tidsfrist, og jeg ikke tilfeldigvis hadde hatt ingrediensene i hus, hadde jeg vært nødt til å velge om jeg skulle reise å kjøpe frukt, eller om jeg skulle fulgt opp de andre barna sine fritidsaktiviteter. Det å kjøpe den frukten hadde nemlig tatt meg ca 1,5 time, da det tarca tre kvarter å kjøre til nærmeste matbutikk. Det er altså ikke de 10 minuttene det tar å skjere opp frukten som er problemet, det er den halvannen timen som jeg ville måtte bruke i bilen for å få tak i frukten. Nå er jeg selvsagt på butikken med jevne mellomrom, så hvis leksen hadde hat lenger frist skulle jeg klart å planlegge og ta med meg frukten når jeg var på butikken, uten at det hadde tatt meg noe ekstra tid. Jeg hadde likevel ikke vært begeistret for leksen, fordi jeg mener at lærer ikke har noe med å bestemme hverken hva vi skal kjøpe, lage eller spise av mat. Derfor synes jeg leksen heller kunne være at barnet skal lage et måltid hjemme, så kunne foreldrene og barnet sammen velge hvilket måltid det var snakk om.

Anonymkode: 4e2aa...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, folk har forskjellige personlige begrensninger, men også forskjellige utgangspunkt.Da jeg bodde i byen hadde det ikke vært noe problem å måtte ut å kjøpe frukt for å få gjort en lekse.Da hadde jeg butikker i nærheten, og det hadde vært ordnet på nul komme svisj. Nå bor jeg påbygda. Jeg trives mye bedre her, så jeg klager ikke, men enkelte ting må faktisk planlegges. Hvis barnet mitt hadde fått en sånn lekse, med en så kort tidsfrist, og jeg ikke tilfeldigvis hadde hatt ingrediensene i hus, hadde jeg vært nødt til å velge om jeg skulle reise å kjøpe frukt, eller om jeg skulle fulgt opp de andre barna sine fritidsaktiviteter. Det å kjøpe den frukten hadde nemlig tatt meg ca 1,5 time, da det tarca tre kvarter å kjøre til nærmeste matbutikk. Det er altså ikke de 10 minuttene det tar å skjere opp frukten som er problemet, det er den halvannen timen som jeg ville måtte bruke i bilen for å få tak i frukten. Nå er jeg selvsagt på butikken med jevne mellomrom, så hvis leksen hadde hat lenger frist skulle jeg klart å planlegge og ta med meg frukten når jeg var på butikken, uten at det hadde tatt meg noe ekstra tid. Jeg hadde likevel ikke vært begeistret for leksen, fordi jeg mener at lærer ikke har noe med å bestemme hverken hva vi skal kjøpe, lage eller spise av mat. Derfor synes jeg leksen heller kunne være at barnet skal lage et måltid hjemme, så kunne foreldrene og barnet sammen velge hvilket måltid det var snakk om.

Anonymkode: 4e2aa...98b

Helt enig. Innlegget du besvarer vitner om alt annet enn klokskap. Jeg har hentet mine barn i bhg og en i personalet har i uvitenhet sagt at vi skal ha spaghetti til middag. Det skulle vi ikke. Barna mine ble rasende på meg, for vi skulle ha noe helt annet! Det har vært mer enn ett møte, med bhg ledellse, for å si det slik. Ingen barnehage, og heller ingen skole bestemmer hva vi skal ha til middag, og heller ikke til dessert. Jeg nekter å danse etter pipa! 

Slik får inngå i en langtidsplan eventuelt. Jeg bor i byen men denne saken støtter jeg fullt ut ved å si at det er en IKKE SAK og jeg springer ikke på butikken og kjøper annet, bare fordi en person som ikke har peiling har plunpet ut med noe!

Det skal nevnes at den personen som lovde mine barn spaghetti til middag uten min viten, har fått advarsler av styrer mer enn en gang! Og Igår oppdaget vi faktisk at personen lusket i vår hage. Dette er rapportert til styrer! Nei til crazy lærere og bhg ansatte!

Anonymkode: 6fa28...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Leksene er greie nok, det som absolutt ikke er greit med dem, er tidsfristene. Sånne lekser må ha et visst tidsrom hvis vanlige mennesker i vanlige jobber, og med vanlige unger med fritidsaktiviter skal rekke å følge dem opp. Sier jeg, læreren, som altså hadde respondert omtrent som dette i mail til barnets lærer - hvis dette altså hadde vært mitt barn. 

Anonymkode: c6053...62c

Helt enig her.

Anonymkode: a416b...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Serepta skrev:

Herregud så glad jeg er for at jeg ikke er lærer.... Her prøver læreren å gi en praktisk lekse i matte, sikkert i forbindelse med at de jobber med areal. Så dras pedofili inn i bildet! 

Anonymkode: 0be19...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså. De fleste har ikke halvannen time å kjøre til butikken. De fleste har råd til å kjøpe inn litt frukt. De fleste har tid til å hjelpe barnet sitt med leksene. 

Det eneste jeg kan være enig i er at det kunne blitt gitt litt lengre tidsfrist. 

Og du med spagettien høres jo helt sprø ut! Møte i barnehagen fordi en ansatt hadde antatt/trodd av en eller annen grunn at dere skulle ha spagetti til middag? 

Anonymkode: 133d2...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Frukt må jo barn ha uansett, på samme måte somat de må ha klær, matpakke og gymsko. Så det rokker ikke akkurat ved gratisprinsippet. Og det er ikke tidkrevende å lage fruktsalat.

Angående dokumentasjon forstod jeg det slik at barnet skal sende mail til læreren med bilde, også kunnskap barnet trenger.

Det eneste jeg reagerer på er kort frist.

Anonymkode: 3e6c5...8cc

Frukt er dyrt! Vi lever på sosialstønad og har aldri mer enn en type frukt om gangen som barnet skal ha med  på skolen. Hjemme får hun kun billige grønnsaker. Denne leksen hadde fått meg til ¨steile. Den strider mot gratisprinsippet i skolen, så jeg ville sendt mail til lærer og rektor om at dette er veldig ugreit. Kunne gjort det dersom de fikk frukten med seg fra skolen .

Anonymkode: 6292d...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Frukt er dyrt! Vi lever på sosialstønad og har aldri mer enn en type frukt om gangen som barnet skal ha med  på skolen. Hjemme får hun kun billige grønnsaker. Denne leksen hadde fått meg til ¨steile. Den strider mot gratisprinsippet i skolen, så jeg ville sendt mail til lærer og rektor om at dette er veldig ugreit. Kunne gjort det dersom de fikk frukten med seg fra skolen .

Anonymkode: 6292d...ca7

Frukt er IKKE dyrt, ikke vanlig frukt. 

Men kjære vene, ingen kan pålegges å gjøre lekser, det medfører verken fengselstraff eller utkastelse av skolen, så er det så vanskelig så er det bare å sende en melding til skolen om at dere ikke fikk gjort det. Men hadde jeg vært ditt barn, så ville jeg lett ha droppet frukten tre dager på skolen (eller to) for en trivelig kjøkkenstund med mamma (eller pappa) hvor vi lagde fruktsalat og koste oss med det sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Frukt er IKKE dyrt, ikke vanlig frukt. 

Men kjære vene, ingen kan pålegges å gjøre lekser, det medfører verken fengselstraff eller utkastelse av skolen, så er det så vanskelig så er det bare å sende en melding til skolen om at dere ikke fikk gjort det. Men hadde jeg vært ditt barn, så ville jeg lett ha droppet frukten tre dager på skolen (eller to) for en trivelig kjøkkenstund med mamma (eller pappa) hvor vi lagde fruktsalat og koste oss med det sammen. 

Jo, frukt er dyrt (all mat er dyrt). Det jo fint for deg at du ville valgt det slik og sånn, men for min datter er det annerledes og det er tross alt henne jeg skal ta hensyn til, ikke hvordan du ville reagert som 10 åring i en fattig familie. Det er faktisk temmelig uinteressant. Hun er livredd for at vennene hennes skal oppdage at vi er fattige så hun er på som en smed for at hun skal ha med seg mat som de andre har med seg, og ellers ikke skille seg ut. Kvalitetstid med hyggelige aktiviteter har vi allerede mye av. Å lage den fruktsalaten er garantert ikke utslagsgivende for henne.

Denne høsten har vi ekstra lite penger fordi jeg kjøpte pc til 2000 kr. Flere av leksene skal leveres elektronisk og jeg vet at jeg bare kunne snakket med læreren, så ville vi fått egen ordning, men datteren min gråt og ville ikke at hun skulle skille seg ut. Hun har mange venner og de gjør lekser sammen flere ganger i uka og for henne ville det vært katastrofe og innrømme at vi ikke har pc.

Anonymkode: 6292d...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, frukt er dyrt (all mat er dyrt). Det jo fint for deg at du ville valgt det slik og sånn, men for min datter er det annerledes og det er tross alt henne jeg skal ta hensyn til, ikke hvordan du ville reagert som 10 åring i en fattig familie. Det er faktisk temmelig uinteressant. Hun er livredd for at vennene hennes skal oppdage at vi er fattige så hun er på som en smed for at hun skal ha med seg mat som de andre har med seg, og ellers ikke skille seg ut. Kvalitetstid med hyggelige aktiviteter har vi allerede mye av. Å lage den fruktsalaten er garantert ikke utslagsgivende for henne.

Denne høsten har vi ekstra lite penger fordi jeg kjøpte pc til 2000 kr. Flere av leksene skal leveres elektronisk og jeg vet at jeg bare kunne snakket med læreren, så ville vi fått egen ordning, men datteren min gråt og ville ikke at hun skulle skille seg ut. Hun har mange venner og de gjør lekser sammen flere ganger i uka og for henne ville det vært katastrofe og innrømme at vi ikke har pc.

Anonymkode: 6292d...ca7

Huff, fikk vondt av datteren din. :( Vi har får så vidt råd til frukt, men hadde ikke blitt glad for en sånn lekse likevel. De skulle jo følge en oppskrift, så det er ikke bare å bruke den frukten man har i hus. Ikke er det noen av oss som spiser fruktsalat heller, så det hadde vært helt bortkastet. (Sønnen min spiser ikke blandet mat, og jeg tåler ikke frukt.)

Anonymkode: b46bc...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, frukt er dyrt (all mat er dyrt). Det jo fint for deg at du ville valgt det slik og sånn, men for min datter er det annerledes og det er tross alt henne jeg skal ta hensyn til, ikke hvordan du ville reagert som 10 åring i en fattig familie. Det er faktisk temmelig uinteressant. Hun er livredd for at vennene hennes skal oppdage at vi er fattige så hun er på som en smed for at hun skal ha med seg mat som de andre har med seg, og ellers ikke skille seg ut. Kvalitetstid med hyggelige aktiviteter har vi allerede mye av. Å lage den fruktsalaten er garantert ikke utslagsgivende for henne.

Denne høsten har vi ekstra lite penger fordi jeg kjøpte pc til 2000 kr. Flere av leksene skal leveres elektronisk og jeg vet at jeg bare kunne snakket med læreren, så ville vi fått egen ordning, men datteren min gråt og ville ikke at hun skulle skille seg ut. Hun har mange venner og de gjør lekser sammen flere ganger i uka og for henne ville det vært katastrofe og innrømme at vi ikke har pc.

Anonymkode: 6292d...ca7

Oi, og du lar datteren din sitte og skamme seg fordi du er fattig?

Anonymkode: 52a0e...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, og du lar datteren din sitte og skamme seg fordi du er fattig?

Anonymkode: 52a0e...3d8

Hvis man er fattig så er man fattig. Hvordan skulle hun hindre at datteren merker det?

Anonymkode: e3f35...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, og du lar datteren din sitte og skamme seg fordi du er fattig?

Anonymkode: 52a0e...3d8

Ja, kjære! Kan hun ikke bare slutte å være fattig da? Hvor vanskelig kan det være, lissom? 

Anonymkode: 133d2...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Oi, og du lar datteren din sitte og skamme seg fordi du er fattig?

Anonymkode: 52a0e...3d8

Det er jo det jeg ikke gjør! Hun prioriteres hele veien og hun aner ikke hvor dårlig stilt det faktisk er. Du er naiv hvis du tror at en 10 åring ikke skjønner dette av seg selv. De er ikke dumme. Hva ville du svart på slike spørsmål: Mamma, hvorfor er vi aldri på ferie? Hvorfor har vi ikke netflix? Hvorfor går du i hullete sko? Hvorfor kan jeg ikke være med på turn turneringer? Hvorfor er vi aldri på kino? Jeg svarer så skånsomt som jeg kan og får oppmerksomheten over på ting som vi faktisk har og kan gjøre, i stedet for alt vi ikke har. Etter hvert som barn blir større så sammenligner de seg mer med venner og å skille seg ut på en negativ måte er krise for større barn.

 

Du er naiv.

Anonymkode: 6292d...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, her var det mye merkelige holdninger! Syns det var en hyggelig lekse, jeg, men med litt kort frist.

Dersom du er litt "kreativ" og bytter ut noen av ingrediensene tipper jeg barnet bare får kred på skolen for det. Og å dokumentere tar vel to sek med mobilen?! 

Læreren ønsker ikke å diktere hva dere skal spise hjemme. Hun ønsker å følge læreplanen i mat og helse. Dersom det er katastrofe at dere må spise litt frukt så har dere seriøst et kostholdsproblem, spør du meg. 

Anonymkode: 68420...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde våre barn fått en sånn lekse hadde jeg reagert på tidsfristen, for oss hadde ikke det vært et problem å kjøpe inn frukten - men skjønner godt at for noen vil dette være et problem. Eldstemann her har hatt lekse som gikk ut på å lage mat da de hadde mat og helse, men da var det god frist på det og de fikk velge meny selv. Det måtte dokumenteres i form av bilder på mail til lærer, og det syns jeg er helt ok. Det å lære seg å være på kjøkkenet, følge en oppskrift, måle og veie, kutte og blande - er helt supert, men å kreve at de skal kjøpe inn visse typer frukt og gjøre dette på en dags varsel syns jeg er helt feil. Her hadde jeg nok sagt i fra til læreren at dette ikke vil være mulig for dere å få til på så kort varsel, og evt bedt om å få utsatt leksen. Ville nok tatt dette opp med skolen/fau(?) om at slike lekser, som innebærer at man må ha visse typer mat i hus, eller kjøpe inn - ikke bør forekomme. Man kan heller gi elevene i lekse å lage noe valgfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjære vene, her var det mye merkelige holdninger! Syns det var en hyggelig lekse, jeg, men med litt kort frist.

Dersom du er litt "kreativ" og bytter ut noen av ingrediensene tipper jeg barnet bare får kred på skolen for det. Og å dokumentere tar vel to sek med mobilen?! 

Læreren ønsker ikke å diktere hva dere skal spise hjemme. Hun ønsker å følge læreplanen i mat og helse. Dersom det er katastrofe at dere må spise litt frukt så har dere seriøst et kostholdsproblem, spør du meg. 

Anonymkode: 68420...093

Det er ikke det at det hadde værtkatastrofe å spise litt frukt, det hadde vi overlevd. Det er det at det ikke er greit at lærer dikterer hva som skal kjøpes inn, lages og spises hjemme hos oss.Lærer kunne fint klart å følge læreplanen i mat og helse ved å gi ungene i lekse å forberede mat hjemme, uten at læreren bestemte hva slags mat det var snakk om. 

Anonymkode: 4e2aa...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...