Anonym bruker Skrevet 24. september 2017 #1 Skrevet 24. september 2017 Er det noen her som bor på småbruk? Hva er det beste og hva er det verste ved bo-formen? Hva bør vi tenke over før vi bestemmer oss? Hva har overrasket deg? Hilsen forelsket i småbruk Anonymkode: d8ea5...a1b
Anonym bruker Skrevet 24. september 2017 #2 Skrevet 24. september 2017 Jeg har bodd på småbruk i snart 5 år. Vi kjøpte på grunn av utsikt, så "gården" fulgte egentlig bare med på kjøpet. Vi har god tumleplass, og uendelig med muligheter på tomta. Men den er dyr å vedlikeholde, og det er veldig mye jobb, bare å holde det i stand. I stedet for ett hus, så har vi 4 bygninger.. 5 mål med plen, tar lang tid å klippe. Vi leier ut jordene til en nabo, men har jobbet mye selv, med rydding til beite og å sette opp gjerder ol. Jeg angrer ikke på at vi kjøpte, og her skal vi bli gamle. Vi kan være selvforsynte med det meste om vi vil. Vi har en ganske stor bekk, passelig mengde skog, 2 store, og ett mindre jorde + utmark som brukes til beite. Masse bærbusker og frukttrær. Låve (festlokale) Fjøs (om vi vil ha dyr) og baksthus(snekkerbod)/vedskjul (full av egen ved) Den friheten er viktig ☺ Anonymkode: cf2cf...482
Anonym bruker Skrevet 24. september 2017 #3 Skrevet 24. september 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har bodd på småbruk i snart 5 år. Vi kjøpte på grunn av utsikt, så "gården" fulgte egentlig bare med på kjøpet. Vi har god tumleplass, og uendelig med muligheter på tomta. Men den er dyr å vedlikeholde, og det er veldig mye jobb, bare å holde det i stand. I stedet for ett hus, så har vi 4 bygninger.. 5 mål med plen, tar lang tid å klippe. Vi leier ut jordene til en nabo, men har jobbet mye selv, med rydding til beite og å sette opp gjerder ol. Jeg angrer ikke på at vi kjøpte, og her skal vi bli gamle. Vi kan være selvforsynte med det meste om vi vil. Vi har en ganske stor bekk, passelig mengde skog, 2 store, og ett mindre jorde + utmark som brukes til beite. Masse bærbusker og frukttrær. Låve (festlokale) Fjøs (om vi vil ha dyr) og baksthus(snekkerbod)/vedskjul (full av egen ved) Den friheten er viktig ☺ Anonymkode: cf2cf...482 Tusen takk for svar! Jeg innser jo at det er "jobb alltid", men jeg liker å være ute og drive med praktisk arbeid 😊 Tanken på å bo mye tettere på natur og dyrke litt selv er jo også så fristende! Vi kommer til å leie bort jorda i første omgang og begynne i det små. Hva er ditt beste nybegynnertips? Anonymkode: d8ea5...a1b
Anonym bruker Skrevet 24. september 2017 #4 Skrevet 24. september 2017 Jeg bor også på småbruk, og kan skrive under på alle fordeler og ulemper som er nevnt over her. I tillegg vil jeg nevne vintervedlikehold. Kommer selvsagt an på snøforholdene der du bor. Men her vi bor er det mye snø, noe som betyr mye brøyting, strøing, skuffing av tak osv. Anonymkode: 81361...0b1
Anonym bruker Skrevet 24. september 2017 #5 Skrevet 24. september 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for svar! Jeg innser jo at det er "jobb alltid", men jeg liker å være ute og drive med praktisk arbeid 😊 Tanken på å bo mye tettere på natur og dyrke litt selv er jo også så fristende! Vi kommer til å leie bort jorda i første omgang og begynne i det små. Hva er ditt beste nybegynnertips? Anonymkode: d8ea5...a1b Det første vi gjorde, var å kjøpe traktor. Den trengs til snørydding og om du skal flytte mye kvist/ stein ol. på tomta, da du ikke kan kjøre med bil på et vått jorde. Jeg meldte meg også på nettstudier i økologisk jordbruk. Ikke fordi jeg på død og liv vil drive økologisk, men fordi det gir en god innføring i jordbruk. Det trengs, når vi er to byfolk 😂. Livet ble vel hektisk, så jeg fikk ikke fullført studiene, men jeg fikk med meg det grunnleggende. Tenk nøye gjennom hva du vil gjøre, og hvordan du skal løse det, før du setter i gang store prosjekter. Å leie bort jorda er det som er best for oss. Vi får ha dyr rett utenfor huset, men har ingen ansvar for de, bortsett fra å gi beskjed til bonden ved evt. problemer. Vi tjener ikke allverdens på det, men slipper da all jobben med jordene+ at jorda faktisk blir brukt til noe fornuftig. Jeg har laga meg en større kjøkkenhage der vi dyrker gulrøtter, poteter, salater, jordbær og diverse urter. Prøver meg litt frem med noe nytt hvert år. Jeg har ikke supergrønne fingre 🙈 Anonymkode: cf2cf...482
Anonym bruker Skrevet 24. september 2017 #6 Skrevet 24. september 2017 Vi bor på gård, men tillater meg å svare allikevel. Vi har full drift med dyr på gården og det tar ekstremt mye tid. I sommerhalvåret er mannen sjelden inne annet enn for å spise og sove. Det er dyrt om noen av dyrene blir syke eller om noe ryker på traktor eller annet utstyr. I tillegg er ikke tilskuddene så mye å rope hurra for slik politikken er nå. Men om dere ikke skal ha småbruket som arbeidsplass er det nok lettere. Men man må tenke på å ha noen til å leie jord og eventuelt skog for å drive. Det er ofte mer vedlikehold enn en vanlig enebolig og de fleste har også mye vedlikehold ute med gprdsvei og gjerder blant annet. Det er fint å bo fritt og ha god plass men tenk nøye gjennom vedlikehold og drift. Kan dere gjøre alt selv? Anonymkode: 52cc3...eaa
Anonym bruker Skrevet 25. september 2017 #7 Skrevet 25. september 2017 På 24.9.2017 den 19.18, Anonym bruker skrev: Vi bor på gård, men tillater meg å svare allikevel. Vi har full drift med dyr på gården og det tar ekstremt mye tid. I sommerhalvåret er mannen sjelden inne annet enn for å spise og sove. Det er dyrt om noen av dyrene blir syke eller om noe ryker på traktor eller annet utstyr. I tillegg er ikke tilskuddene så mye å rope hurra for slik politikken er nå. Men om dere ikke skal ha småbruket som arbeidsplass er det nok lettere. Men man må tenke på å ha noen til å leie jord og eventuelt skog for å drive. Det er ofte mer vedlikehold enn en vanlig enebolig og de fleste har også mye vedlikehold ute med gprdsvei og gjerder blant annet. Det er fint å bo fritt og ha god plass men tenk nøye gjennom vedlikehold og drift. Kan dere gjøre alt selv? Anonymkode: 52cc3...eaa Takk for st du svarer! Jeg skrev et laangt svar so forsvant 😳 Kort sagt: vi skal ikke gjøre alt selv, men leie bort jorda og dyrke litt. Begge har jobb ved siden av, så tanken er å bo landlig med muligheter for dyrking, smådyr og mye uteliv 😊 Vi må sette av peng til vedlikehold hvert år og likevel beregne å gjøre mye selv... sukk! Vi vil! 😄😄 Anonymkode: d8ea5...a1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå