Gå til innhold

Arv når man er samboer..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et tenkt scenario; Jeg er samboer med en eldre mann med voksne barn. Han eier en bil som står registrert på han. Også lånet, men jeg betaler enkelte avdrag. Så dør mannen brått, og ungene krever bilen. Kan jeg nekte? Ingen felles barn.

Anonymkode: 43c15...8cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et tenkt scenario; Jeg er samboer med en eldre mann med voksne barn. Han eier en bil som står registrert på han. Også lånet, men jeg betaler enkelte avdrag. Så dør mannen brått, og ungene krever bilen. Kan jeg nekte? Ingen felles barn.

Anonymkode: 43c15...8cf

Nei det kan du ikke, men kan du bevise at du har betalt noe kan det hende de må betale deg det tilbake, men ikke gitt at de må det heller.

La heller være å betale på hans ting og spar pengene i ditt navn.

Anonymkode: 040c3...082

Skrevet

Dere bør skrive samboerkontrakt

Anonymkode: 23d31...8de

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dere bør skrive samboerkontrakt

Anonymkode: 23d31...8de

Det fratar ikke særkullsbarn arverett.

Det er viktig at særkullsfamiler tenker på dette. En kan faktisk ikke vente at barn lar fars nye partner sitte i uskifte. Derfor må en sørge for at partner vil ha mulighet til å kjøpe dem ut.

Anonymkode: 68e3d...93f

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er viktig at særkullsfamiler tenker på dette. En kan faktisk ikke vente at barn lar fars nye partner sitte i uskifte. Derfor må en sørge for at partner vil ha mulighet til å kjøpe dem ut.

Det gjør det ikke, men ved samboerkontrakt, eller et gjensidig testamente, kan man arve 1/3 av verdien man eier, selv om man har sæekullsbarn. Og det hjelper veldig, hvis man blir sittende igjen. 

Anonymkode: 64a12...b31

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samboere kan uansett ikke sitte i uskifte.

Anonymkode: 5fb01...f05

Skrevet

Livsarvingene overtar med andre ord sin fars/ mors verdier i boet. 

Skrevet

Da mamma døde fikk hennes samboer ikke sitte i uskiftet bo. Leiligheten var hennes og vi la den ut for salg. Han valgte å kjøpe den til markedspris. Bilen og andre verdier tilfalt broren min og meg. Alt som var hennes ble vårt. Han kjøpte endel (inventar, tv etc.) av oss. Noe fikk han. Han hadde ingen rettigheter på det som hadde vært hennes.

Hytta hennes beholdt vi. Han har ikke bruksrett på den.

Vi gjorde opp boet med hjelp av advokat.

Anonymkode: 4b20a...859

Skrevet

Lurt å tenke på HI.

Jeg er i litt tilsvarende situasjon og har bestemt meg for at vi må til en advokat og få gjort det ordentlig i løpet av 2017. Det er en klassisk salderingspost fordi det er litt ubehagelig, men alternativet er MYE verre...

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samboere kan uansett ikke sitte i uskifte.

Samboere med felles barn sitte i uskifte. 

Anonymkode: a8164...b95

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samboere med felles barn sitte i uskifte. 

Anonymkode: a8164...b95

Ikke om en av dem også har særkullsbarn under myndighetsalder. 

Er særkullsbarn over 18 år kan de skrive under på at det er greit 

Anonymkode: e0534...2d1

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke om en av dem også har særkullsbarn under myndighetsalder. 

Er særkullsbarn over 18 år kan de skrive under på at det er greit 

Anonymkode: e0534...2d1

Og det vet selvsagt jeg som skrev den første posten. Det var derfor jeg skrev at men ikke kan forvente at særkullsbarn lar forelderens nye partner sitte i uskifte. Altså må en han dere tilatelse for å ikke gjøre opp boet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...