Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #1 Skrevet 23. september 2017 Noen som har fått det? Er det i det hele tatt mulig? Jeg bruker timesvis på vugging og amming og bæring og trilling hver eneste kveld på å få guttungen til å sovne og det rabler snart for meg. Har vært vanskelig å få til å sove siden dag 1 omtrent. Anonymkode: 873c1...038
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #2 Skrevet 23. september 2017 Nei og atter nei Har du prøvd kiropraktor eller osteopat? Kan være låsninger etter fødsel som gjør det. Anonymkode: 74034...94e
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #3 Skrevet 23. september 2017 Det skal svært mye til for å få sovemdisin til barn. Og heldigvis for det. De får i såfall ikke sovemedisin, men en allergimedisin(Vallergan)som gjør at de blir trøtte. En vanlig bivirkning med denne medisinen er hangover dagen derpå. Så den er et svært dårlig alternativ. Min eldste var veldig håpløs med søvn, fra han var få uker gammel. Fant ikke søvnen selv før han var ett år og det var fordi han omsider begynte å ta smokk og dermed kunne finne roen med noe annet enn pupp. Ikke dermed sagt at han ble en drøm når det kom til søvn, men jeg kunne hvertfall overlate til andre når det kom til å legge han. Men han har alltdi slitt med søvnen, og nå er han snart 9 år. Og å gi han noe å sove på så lenge hadde jo ikke gått an. Du må nok dessverre bare holde ut. Legge til rette for gode rutiner og jobbe med å finne søvnen selv. Anonymkode: 64e8f...068
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #4 Skrevet 23. september 2017 Min sønn sov ikke natten gjennom før han var 4 år. Jeg gråt på legekontoret og tryglet om hjelp, men det er (gudskjelov) strenge regler for medisinering av barn. Du kommer ikke til å få det. Ammer du, og drikker mye brus? Det var en av mine feil 😂 Anonymkode: 4e9bf...134
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #5 Skrevet 23. september 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei og atter nei Har du prøvd kiropraktor eller osteopat? Kan være låsninger etter fødsel som gjør det. Anonymkode: 74034...94e Nei, men det skal jeg sjekke ut nå ja. Anonymkode: 873c1...038
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #6 Skrevet 23. september 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min sønn sov ikke natten gjennom før han var 4 år. Jeg gråt på legekontoret og tryglet om hjelp, men det er (gudskjelov) strenge regler for medisinering av barn. Du kommer ikke til å få det. Ammer du, og drikker mye brus? Det var en av mine feil 😂 Anonymkode: 4e9bf...134 Ammer ja, men drikker brus innimellom bare. Hadde en periode på flere uker, hvor jeg ikke drakk brus for å se om det hjalp. Merket ikke noe på det, fremdeles like vanskelig å legge for lur på dag og legge for kvelden :/ Anonymkode: 873c1...038
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #7 Skrevet 23. september 2017 Vi hadde ei jente som omtrent ikke sov overhodet før hun var 10 mnd og begynte i bhg. Vi brukte 4 timer på legging omtrent og både jeg og pappaen var halvgale av søvnmangel. Det som løste alt for oss var eget rom og sovepose der hun ikke kunne reise seg. Jeg ville ikke prøve noen av delene, men tilslutt var vi desperate. Vips så sov ungen! Bhgstart var også på denne tiden og bidro til at hun sovnet lettere. Har aldri kjent større lykke i mitt liv som da hun begynte å sove, det var bedre enn alt annet. Hun har vært så enkel å legge siden, løper til senga si og roper "dadetiiiid" fortsatt nå som hun straks er 2. Sovner som regel fort og greit. Sovemedisin ville jeg aldri vurdert så tidlig. Anonymkode: 2bea1...f14
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #8 Skrevet 23. september 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi hadde ei jente som omtrent ikke sov overhodet før hun var 10 mnd og begynte i bhg. Vi brukte 4 timer på legging omtrent og både jeg og pappaen var halvgale av søvnmangel. Det som løste alt for oss var eget rom og sovepose der hun ikke kunne reise seg. Jeg ville ikke prøve noen av delene, men tilslutt var vi desperate. Vips så sov ungen! Bhgstart var også på denne tiden og bidro til at hun sovnet lettere. Har aldri kjent større lykke i mitt liv som da hun begynte å sove, det var bedre enn alt annet. Hun har vært så enkel å legge siden, løper til senga si og roper "dadetiiiid" fortsatt nå som hun straks er 2. Sovner som regel fort og greit. Sovemedisin ville jeg aldri vurdert så tidlig. Anonymkode: 2bea1...f14 Skal begynne i barnehagen snart, kanskje det hjelper her også. Har ikke flere soverom her vi bor nå dessverre:( Og det er bare meg som legger og har gjort det siden start, pappaen har ikke tålmodigheten så føler meg alene i slitet og da blir man desperat tilslutt :/ Anonymkode: 873c1...038
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #9 Skrevet 23. september 2017 Har barnet vondt, eller bare sover det dårlig? Hvis du føler at det sover unormalt dårlig, så ville jeg fått en time på helsestasjonen var jeg deg. Noen barn trenger hjelp for å sove, pga manglende melatoninproduksjon. Jeg har et barm som går på den allergimedisinen som ofte gis som sovemedisin (vallergan). Og for mitt barn, så fører det til at barnet er et hanglende vrak omtrent hele dagene. Så det hadde ikke vært verdt det for bare søvnens del. (Barnet bruker medisinen pga heftig eksem, og den gjør at barnet ikke våkner opp med blodig laken hver morgen). Du må passe på at du får søvn. Vi har hatt et barn som sov utrolig dårlig frem til 2 årsalderen, det skrek hver natt i lange perioder. Det vi gjorde var at vi delte natta. Fra jeg la meg, og til klokka 02 var barnet mannens ansvar, så var det mitt fra 2 til morgen. Da fikk vi begge lange perioder med sammenhengende søvn, og vi var oppe på de tidspunktene som passet best vår døgnrytme. Selvfølgelig kunne vi hjelpe hverandre, men vi fordelte hovedansvaret. Det var gull verdt for oss. Anonymkode: ba2f4...16b
Mamma_til_2 Skrevet 23. september 2017 #10 Skrevet 23. september 2017 Spiser barnet godt på kvelden slik at han er mett når han skal sove? Har du prøvd lett massasje av mage for og få ut eventuell luft? Hva med at du legger deg sammen med han i din seng og stryker han på ryggen helt rolig ha det mørkt og passe kjølig, ikke stress da stresser barnet, gråter han så nynn en rolig sang mens du stryker han over ryggen.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #11 Skrevet 23. september 2017 Hvordan sover han på dagtid? Må han vugges like mye da? Og er han blid når dere tar han opp når han ikke vil sove? Anonymkode: 96bd7...33e
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #12 Skrevet 23. september 2017 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, men det skal jeg sjekke ut nå ja. Anonymkode: 873c1...038 Vi var til kiropraktor med bred erfaring med behandlingen av små barn/babyer. Fungerte helt topp her. Fra ikke sove uten å ligge i armene til å sove selv på bare noen behandlinger. Hadde låsninger i nakke og rygg pga hard fødsel. De kan også sjekke i forhold til kiss Kid. Er iallefall verdt et forsøk. Anonymkode: 74034...94e
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #13 Skrevet 23. september 2017 Vi har fått jevnlig, og god, oppfølgning fra helsesøster omtrent siden datteren vår ble født. Hun har alltid sovet lite, kort og urolig. I sommer sa helsesøster at nå har vi prøvd alle rådene i hennes arsenal, og vi har prøvd dem over tid. Hun rådet oss til å ta med datteren vår til fastlegen og be om sovemedisin. Hun var da nesten to år. Vi fikk beskjed om å gi 2,5 ml Vallergan hver kveld i 14 dager. Den første dagen var hun kanskje litt mer trett enn vanlig, men fra dag 2 merket vi overhodet ingen "hangover", som en over her nevner. Og viktigst av alt - det fungerte! Fra å ta to timer å legge, sovner hun av seg selv kort tid etter at vi går ut av rommet hennes. Fra å våkne 4-6 ganger hver eneste natt, våkner hun nå kanskje 1 gang et par ganger i uken. Fra å være våken sammenhengende i 1-3 timer hver eneste natt, er hun nå aldri våken mer enn noen minutter, og da pga. mareritt e.l. Vi har fått et helt nytt barn, og vi har fått en helt annen hverdag som foreldre. Vi var i ferd med å gå i kjelleren i sommer. Nesten to år uten søvn hadde gjort oss på randen av depresjon, vi hadde null overskudd, ingen "mental buffer". Ikke noe å gå på. Nå er det to måneder siden og hun sover hver eneste natt, hele natten gjennom. Det er som et mirakel. Det skal sitte langt inne å få sovemedisin til barn, det sier seg selv. Men jeg tenker at de foreldrene som i det hele tatt er kommet dit at de en gang vurderer det, de har det nok ganske tøft. Vi har fått et nytt liv og jeg takker helsesøster, fastlege og Vallergan hver eneste morgen når vi våkner alle tre, uthvilte og glade. Mine råd til deg hi: Få pappaen på banen. Jeg fatter ikke at noen lar faren bare "slippe unna", men det er nå en annen sak. Han må i alle fall ta ansvar, og dere må fordele nettene mellom dere på et vis. Enten at dere tar annenhver natt hver, deler natten mellom dere (som en overfor foreslo), eller noe annet som passer dere. Snakk med helsesøster. Hun kjenner barnet og er det beste stedet å starte. Lykke til! Anonymkode: ba82d...8c5
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #14 Skrevet 23. september 2017 Min hadde noe som heter KIS 2. Mild låsning. Fikk bedre nattesøvn av manuellterapi. Men alt ble ikke magisk bra. Hun hadde innsovningsproblemer. Vet ikke om hun hadde "falle drøm" eller mareritt i innsovningsfasen. Hun våknet opp med et brøl hver halve time. Fikk resept på noe sovemiddel (allergimedisin) men etter å ha lest om det så valgte vi ikke å gi det. Jeg ble skremt av at det kunne påvirke åndedrettfunksjonen. Vi slet oss gjennom det, valgte oppstart i barnehage da hun var 18 måneder, rett og slett fordi jeg var utslitt og ikke var i stand til å jobbe. Uansett, de snudde gradvis og da hun var 13 måneder virket det som "noe løsnet". Nå er hun tre år, sover hele natten, sovner på fem minutter og er en drøm rundt søvn og legging. Du har min dypeste medfølelse, dette er helt jævelig. Jeg følte at om jeg døde om natten så gjorde det ikke noe. Da fikk jeg hvile i det minste. Du må snakke med legen, vet ikke om melatonin kan gis til så småbarn, har heller ikke lest om det så vet ikke noe om det, og bivirkninger. Anonymkode: 46bbe...b70
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #15 Skrevet 23. september 2017 Prøv sovekarin.no Jeg fikk en telefonsamtale med henne, hvor hun gav gode tips, og det hjalp veldig! For eks ingen tv og annen hvit støy fra kl 18. Legge barnet kl 19. Gjøre en rutine med å lese bok, synge på sengekanten. Men hun er dyktig! Ring henne! Anonymkode: 4e9bf...134
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #16 Skrevet 23. september 2017 En får ikke vallergan før de er 12 mnd. Vesla vår er 3 1/2 år nå og på en god natt er hun våken 3 ganger. Vanligvis er hun våken 1 gang i timen fra klokken 22:00 til vi står opp. Hun har også mange ganger i uken der hun våkner for godt rundt 2 om natten og sovner igjen klokken 6 på morgenen. Jeg forsøkte vallergan da hun var rundt 1 år, men hadde ikke effekt - så dermed sluttet vi. Jeg er så sliten at jeg flere ganger om dagen går rundt og tenker at jeg kommer til å dø. Mannen min er borte ca 250 døgn i året, så mesteparten av dagene er det jeg som står oppi dette alene. Jeg har erfart at temperatur er noe som spiller inn. På nøyaktig 19 grader sover hun best. Har også erfart at leggetidspunkt er avgjørende. Sovner hun 19:30 - vet jeg at natten er ødelagt og at jeg får en natt der hun er lys våken fra rundt 2 til 6. Sover hun 20:00, så har jeg mest sannsynlig den vanlige natten der hun fra rundt 22 er våken hver time. Klarer jeg å holde henne våken til 20:15 - 20:30 faller hun dypere i søvn og da får jeg gjerne det jeg kaller en god natt med bare 3 oppvåkninger. Jeg har forsøkt alle rådene jeg har fått og alle bøker om søvnvansker er grundig lest opptil flere ganger - men snuppa sover ikke for det.. Hadde hun respondert på vallergan hadde jeg garantert forsøkt det igjen. Jeg tenker at i noen tilfeller er sovemedisin det riktige valget, selv om det kanskje har bivirkninger. Ellers har jeg forsøkt bilkjøring - da sovner hun fortere. Det er få ting som er så fullstendig ødeleggende som å aldri få sove eller få nok søvn. Anonymkode: e730c...f28
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #17 Skrevet 23. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vi var til kiropraktor med bred erfaring med behandlingen av små barn/babyer. Fungerte helt topp her. Fra ikke sove uten å ligge i armene til å sove selv på bare noen behandlinger. Hadde låsninger i nakke og rygg pga hard fødsel. De kan også sjekke i forhold til kiss Kid. Er iallefall verdt et forsøk. Anonymkode: 74034...94e Definitivt verdt et forsøk!😃 Anonymkode: 873c1...038
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #18 Skrevet 23. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvordan sover han på dagtid? Må han vugges like mye da? Og er han blid når dere tar han opp når han ikke vil sove? Anonymkode: 96bd7...33e Må vugges i kanskje 30 min før han sovner og vogna må holdes gående konstant. Våkner med én gang vogna står stille. Som regel fornøyd når han blir tatt opp når han ikke vil sove ja. Anonymkode: 873c1...038
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #19 Skrevet 23. september 2017 Prøvde Vallergan på eldste som da var 8 mnd. Det er lenge siden nå, det ble i ettertid frarådet å gi barn under 2 år. Ungen var helt rusa neste dag. Smakte fælt også. Øker faren for krybbedød. Angrer på at jeg hørte på helsesøster. Har fått to barn til, som sover enda dårligere. Ville definitivt forsøkt andre løsninger. Husker jeg leste boka The No-Cry Sleep Solution, egentlig deilig å ikke føle at alle andres barn sover. Jeg er veldig avslappet til det nå, men det er slitsomt når barn sliter med å sovne uten hjelp. Håper du kan få avlasting. Ville aldri valgt medikamenter som utvei. Anonymkode: c808d...561
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #20 Skrevet 23. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Min hadde noe som heter KIS 2. Mild låsning. Fikk bedre nattesøvn av manuellterapi. Men alt ble ikke magisk bra. Hun hadde innsovningsproblemer. Vet ikke om hun hadde "falle drøm" eller mareritt i innsovningsfasen. Hun våknet opp med et brøl hver halve time. Fikk resept på noe sovemiddel (allergimedisin) men etter å ha lest om det så valgte vi ikke å gi det. Jeg ble skremt av at det kunne påvirke åndedrettfunksjonen. Vi slet oss gjennom det, valgte oppstart i barnehage da hun var 18 måneder, rett og slett fordi jeg var utslitt og ikke var i stand til å jobbe. Uansett, de snudde gradvis og da hun var 13 måneder virket det som "noe løsnet". Nå er hun tre år, sover hele natten, sovner på fem minutter og er en drøm rundt søvn og legging. Du har min dypeste medfølelse, dette er helt jævelig. Jeg følte at om jeg døde om natten så gjorde det ikke noe. Da fikk jeg hvile i det minste. Du må snakke med legen, vet ikke om melatonin kan gis til så småbarn, har heller ikke lest om det så vet ikke noe om det, og bivirkninger. Anonymkode: 46bbe...b70 Ja det er virkelig helt jævelig å gå med underskudd på søvn så lenge og aldri ha noe ekstra lissom. Blir så sliten, gruer meg til hver dupp og hver kveld. Håper manuell terapeut kan evt hjelpe, eller så må vi ta tiden til hjelp da😐 Hvis de pillene påvirker åndedrettsfunksjonen så ble det ikke så interessant å prøve de. Anonymkode: 873c1...038
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #21 Skrevet 23. september 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Prøvde Vallergan på eldste som da var 8 mnd. Det er lenge siden nå, det ble i ettertid frarådet å gi barn under 2 år. Ungen var helt rusa neste dag. Smakte fælt også. Øker faren for krybbedød. Angrer på at jeg hørte på helsesøster. Har fått to barn til, som sover enda dårligere. Ville definitivt forsøkt andre løsninger. Husker jeg leste boka The No-Cry Sleep Solution, egentlig deilig å ikke føle at alle andres barn sover. Jeg er veldig avslappet til det nå, men det er slitsomt når barn sliter med å sovne uten hjelp. Håper du kan få avlasting. Ville aldri valgt medikamenter som utvei. Anonymkode: c808d...561 Huff nei ble skeptisk til de pillene, er bare så leit at det skal være så vanskelig å sovne selv når han er kjempetrøtt. Vet ikke hvor jeg skal få avlastning fra. Pappa gjør ikke stort etter han er ferdig på jobb. Da vil han jo slappe av såklart. Anonymkode: 873c1...038
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #22 Skrevet 23. september 2017 Ville aldri gitt vallergan til er barn. Melatonin er mye bedre å bruke da. Og til hi, far må jo hjelpe til! Er jo hans barn også! Anonymkode: ba392...795
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #23 Skrevet 23. september 2017 Her må jo far komme inn i bilde og bidra. Hos oss måtte vi gjøre det slik at mannen tok baby på kvelden og frem til amming rundt kl 23/24, så måtte han opp ca 5 å ha baby noen timer før han dro på jobb. Da fikk jeg iallefall sovet litt før og etter uten baby, så ble det litt smådupping sammen med baby i løpet av natta. Følg med på om baby ligger mye på en side eller er litt "skjev" i rygg og/eller hode. Anonymkode: 74034...94e
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #24 Skrevet 23. september 2017 Kanskje barnet ditt trenger medisin som hjelper han med å sove. Det vil legen hans avgjøre, Ikke en haug med kvinnfolk på dib. Et barn som ikke sover har det ikke bra, og må få hjelp! Dersom han hadde slitt med allergi hadde du uten tvil gitt medisin. Men når barnet sliter med søvn så er samme medisin fyfy? Snakk med legen og hør hva hun/han anbefaler og forhold deg til det. Anonymkode: 9c3a2...d33
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #25 Skrevet 23. september 2017 Har nettopp avsluttet nattamming m min 11 mnd gammel jente. Hun våknet maaaange ganger om natta for pupp. Uten pupp= masse gråting. Ingen ting annet hjalp. Nattsang og stryking på ryggen hadde null effekt. Helsesøster ga meg dette rådet, som hjalp oss: Legg barnet for natta i sengen sin, si god natt og gå ut. La barnet gråte i ett minutt, gå da inn og plukk opp barnet og gi det trøst. Trøst/ro ned barnet. Når barnet er rolig, legger du det ned igjen, sier god natt og går ut igjen. Begynner det å gråte rett etterpå, vent på nytt ett minutt før du går inn igjen. Gjenta dette helt til barnet sovner. Første kvelden tok det 40 min før hun sovnet, deretter 20 min, så 10 min. Og hun våkner også færre ganger om natta. Før våknet hun alt fra 3- 6- 8 ganger. Nå er vi på 2-3 ganger. Og i natt sov hun fra kl 01- 06 uten å våkne! Det var veldig tøft å stå i det, men nå er jeg så glad for at jeg orket det. Verdt å prøve ut! Anonymkode: 8626c...1f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå