Gå til innhold

Sovemedisin i svangerskapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noe sovemedisin som er godkjent for gravide? Reseptfri eller -belagt?

Jeg er bare i første trimester, men sliter allerede med søvnen. Å våkne for å tisse i løpet av natta er greit nok, men å være våken 3-4 timer i strekk, gjør arbeidsdagen etterpå ganske lang og tung. Og de ungene jeg allerede har, sørger for at jeg ikke bare kan slenge meg på sofaen etter jobb. Er nå våken 1-2 netter hver uke.

Jeg jobber i turnus, men har pga tilfeldigheter ikke hatt nattevakter på flere uker. Det er det imidlertid straks slutt på; skal ha fire neste uke... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, phenergan. Det er et antihistamin som samtidig gjør at du sover. Er ikke som stilnoct da. Jeg brukte det.

Anonymkode: 0846c...611

Skrevet

Du kan og bør be om tilrettelegging av arbeidstiden så du slipper nattevakter. Det er ikke bra for babyen med nattarbeid. Du kan få svangerskapspenger for den delen av stillingen som er natt hvis de ikke kan tilrettelegge. Snakk ned legen og be om attest.

Da må du kanskje fortelle arbeidsgiver tidligere enn du hadde tenkt, men babyens helse går først (og din).

Anonymkode: 93f35...664

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, phenergan. Det er et antihistamin som samtidig gjør at du sover. Er ikke som stilnoct da. Jeg brukte det.

Anonymkode: 0846c...611

Jeg brukte phenergan mot kvalme i svangerskapet(hadde hypermesis) men ble ikke trøtt av de. Men av postafen så ble jeg kjempe trøtt

Anonymkode: dce38...99d

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du kan og bør be om tilrettelegging av arbeidstiden så du slipper nattevakter. Det er ikke bra for babyen med nattarbeid. Du kan få svangerskapspenger for den delen av stillingen som er natt hvis de ikke kan tilrettelegge. Snakk ned legen og be om attest.

Da må du kanskje fortelle arbeidsgiver tidligere enn du hadde tenkt, men babyens helse går først (og din).

Anonymkode: 93f35...664

Sjefen sa for lenge siden (over ett år) at det ikke var noe automatisk fritak fra nattevakter, fordi vi er så få... 😔 Nå er vi enda færre, med sykemeldinger og folk under opplæring og alt mulig rart. 

På første svangerskapskontroll sa legen jeg fikk komme tilbake etterhvert når nattevakter føltes umulige. Men jeg vet jo ikke helt hvor jeg skal sette grensene, jeg har aldri jobbet natt som gravid før. Og når jeg også faller fra, blir det enda mer på de få kollegene som er igjen, selv om min helse må veie tyngst for meg. 

Vi får se hvordan kommende uke går! Sjefen skal få vite i løpet av uka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...