Gå til innhold

Slutte helt med smokk? 2,5 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 2,5 år. Hun har lenge hatt et veldig nært forhold til smokkene. Vil ha både en og to og tre, og skriker gjerne helt til hun har fått nr fire også før hun er fornøyd. Smokkene er med nesten overalt, og hun skriker seg blå nedenfor hylla hvor smokkene ligger daglig. Sikla renner og hun prater non stop med disse i munnen. Jeg føler ikke at hun vil slå seg til ro med å bare få bruke smokken på natta, og har mest lyst å kaste alle i søpla for godt. Hun sover ikke på dagen. Men hun er så sinnsykt sutrete at jeg skal ærlig innrømme at smokken brukes som en lyddemper også. Men dette fungerer ikke mer. Tips og råd? 😩

Anonymkode: 74f10...df5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min to åring var på akkurat samme måte. Han var helt avhengig av smokken, og det var helt håpløst  å prøve å få han til å gi de ifra seg på dagtid. Måtte ha de til kvelden og, men når han først sovnet var det ikke så stort behov :)

Gutten vår var til kiropraktor for en annen ting, og hun sjekket hele kroppen hans. Hun sa at sugerefleksen hans ikke var helt integrert, og at hun skulle jobbe med det, pluss at vi fikk øvelser å gjøre hjemme med han. Etter veldig kort tid la han gladelig igjen smokken i sengen sin på morgenen, og der lå den til kvelden igjen. Han sluttet helt da han var to år og ni måneder, uten problemer. Vi gav smokkene til trollet i trollskogen, også ferdig med det. Enda lillebror bruker samme type smokker nå, så frister det han ikke i det hele tatt :)

Det var kiropraktor som hjalp for oss, om det vil gjøre det for dere er jo usikkert, men tenkte jeg ville nevne det bare sånn i tilfelle ☺☺

Anonymkode: b005d...5f8

Skrevet

Greit med smokk på natten, men virkelig usjarmerende med smokk på dagtid når de prater på så store barn.

stå i det, ta kampen!!

Anonymkode: b1401...0f2

Skrevet

Når de blir så avhengig er det på tide å slutte tenker jeg, da slipper du den kampen hver dag.  Vi slutta når eldste var 2.5, ga de til sabeltann.  Det gikk mye lettere enn forventet.  Hva med å vente til jul f.eks,  si at nissebarna trenger de,  også får hun en gave av dem som takk.  

Anonymkode: 155de...633

Skrevet

Vår sluttet akutt i sommer da hun slo løs en fortann og ikke kunne bruke den. Fin anledning for oss foreldre 

Anonymkode: 8c4b1...746

Skrevet

Det viser vel at det er mer enn på tide å slutte. Bruker hun smokk hele dagen i barnehagen og?

Anonymkode: 72672...458

Skrevet

Vår var ikke i nærheten sånn, men fikk ikke sove uten smokk og kos. Brukte en måneds tid på å snakke opp hvor stor og fin jente hun var som ikke trengte smokk, før vi leverte den i dyreparken i sommer. Så fikk hun velge en premie i butikken etterpå. Gråt litt første kvelden, siden ble det så mye bedre. Hun sover nå hele natten uten leven og er generelt blitt lettere å legge. 

Ta kampen! 

Skrevet

Her har alle 3 sluttet med smokk da de fyllte 2 år. Det var ingen problem. Pratet en del om det før de skulle slutte. Vi samlet sammen alle smokkene, knytte de sammen med tråd og hengte de opp i et tre i skogen, så fuglebabyene som ikke hadde smokk skulle få😉 Jeg tok de vekk før vi gikk neste dag for å se om babyfuglene hadde tatt de 😉 Litt sutring om smokken første kveld, ellers ingenting. Tror det er på tide jenta di slutter med smokk, hun kommer ikke til å bli mindre avhengig av den med tiden om hun får fortsette...

Anonymkode: e1b86...f23

Skrevet

Tusen takk for råd alle sammen 😊👌🏻

Skrevet
På 23.9.2017 den 7.40, Anonym bruker skrev:

Jenta mi er 2,5 år. Hun har lenge hatt et veldig nært forhold til smokkene. Vil ha både en og to og tre, og skriker gjerne helt til hun har fått nr fire også før hun er fornøyd. Smokkene er med nesten overalt, og hun skriker seg blå nedenfor hylla hvor smokkene ligger daglig. Sikla renner og hun prater non stop med disse i munnen. Jeg føler ikke at hun vil slå seg til ro med å bare få bruke smokken på natta, og har mest lyst å kaste alle i søpla for godt. Hun sover ikke på dagen. Men hun er så sinnsykt sutrete at jeg skal ærlig innrømme at smokken brukes som en lyddemper også. Men dette fungerer ikke mer. Tips og råd? 😩

Kutt ut, burde gjort det for 1,5 år siden! På tide hun lærer seg å regulere litt selv og ikke bare med en smokk. 

Du skjønner vel at det er en grunn til at hun sutrer? Behov som ikke er dekket? Finn ut det heller...

Anonymkode: 4b30d...e3f

Skrevet

Min var lik. Jeg gadd ikke ta kampen. Da hun ble 3,5 sluttet hun selv. Anna stor jente, ikke smokk sa hun da. Hadde to i senga til hun ble fire men lå som oftest og koste med den i hånda. 

Jeg tenker at det er greit å ha en lifesaver når ungen er sur. 

Har ennå ikke sett en førsteklassing som har brukt smokk. 

Synes det er mye førdømming generelt av unger som bruker smokk. Jeg bryr meg ikke om slikt. 

Et alternativ er å klippe av gummien og bare gi henne plastdelen. Si den er ødelagt. Det gjorde min venninne med sine unger. Funka greit. Ungen fikk jo smokken men den virka ikke. 😊

Anonymkode: 63cae...d2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...