Gå til innhold

Dere som har barn med cøliaki..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er favoritten i matboksen?? Min gutt har nettopp fått diagnosen og startet med glutenfri diett i dag. Han er egentlig ikke særlig glad i brødmat fra før, men har mye polarbrød og rundstykker med seg på skolen. Det blir det jo slutt på nå.. Har bakt brød i dag og har og noen kjøpebrød i frysen, men det er veldig smakløst synes jeg, så tror nok ikke det tar lang tid før han er lei av det. Så da trenger jeg tips til andre glutenfrie retter som er greie å ha med i matboksen..

Anonymkode: e0b6c...3b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke barn med cøliaki selv, men har en kollega jeg spiser lunsj med hver dag som har det. Dette er ting jeg har sett henne ha med:

Rundstykker, hun baker glutenfrie rundstykker og putter i fryseren og tar opp det hun trenger om morgenen.

Hun spiser også lomper, alle lomper er ikke glutenfri så du må sjekke hvem som er det, men lompe med smør og salami f.eks er godt.

Ellers går det mye i salater, f.eks pastasalat med pasta laget av ris. Hun sier pasta fra innvandrerbutikkene laget av rismel er bedre enn de du får i glutenfrihylla på den vanlige matbutikken.

Glutenfrie vafler

Kald omelett (lag små omeletter i muffinsform)

Yoghurt og glutenfri havregryn + rosiner og bær (det spiser jeg selv til frokost hver dag)

Fiskekaker o.l

Anonymkode: 13be5...2e8

Skrevet

Her lager vi opp grove pizzasnurrer som fryses ned og tines i micro på morgenen. Pakkes inn i alufolie og i matboks. Holder lunk til lunsj på skolen. Kan raspe inn grønnsaker og lages akkurat med den smaken barnet liker. Funker gull! Glutenfritt brød og rundstykker blir fort tørre om de ikke er nybakte/oppvarmet nylig. Vet om andre som baker glutenfrie polarbrød, men har ikke prøvd da våre ikke liker det noe særlig.

Anonymkode: a9a8d...7fd

Skrevet

Jeg bruker mye middagsrester, da jeg opplever at brød og rundstykker blir tørre og harde. Hun spiser svært lite hvis hun får det i matboksen. Hun får med seg alt fra havregrøt med frukt og bær (jeg sender med ferdig, også varmer dem den i micro i bhg), til cottage cheese med bær, omelett med diverse grønnsaker og kjøtt, ulike salater med kylling, skinke eller annet kjøtt og pasta eller bønner, wraps med diverse grønnsaker og pålegg (pakker det inn i aluminiumsfolie, bruker wraps-lefse, krydderost, skinke, salatblad, agurk og paprika), lapskaus, kjøttkaker og grønnsaker, pai, matmuffins osv. 

Mye spennende man kan lage, men føler jeg ikke kan sende med mat som er for grisete heller. Jeg sender med mat jeg vet hun behersker å spise på egenhånd, og som kan spiser kald hvis dem plutselig drar på tur. Til og begynne med plagdes vi veldig, men nå er det nesten bare fantasien som setter grenser for hva vi sender med henne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...