Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #1 Skrevet 22. september 2017 Kort sagt: Vi er i en prekær situasjon. Mannens har vært totalidiot og tatt opp forbrukslån. Mye! Nå er alt på bordet. Han tjener knallbra, men skylder ufattelig mye penger. Vi har separat økonomi. Jeg skal ha særeie. Jeg har bestemt meg for å bli, så råd om å forlate ham ønsker jeg ikke. Jeg har trygg økonomi alene og har bestemt meg for å hjelpe ham. Første tiltak er at jeg selger min gamle leilighet og kjøper et lite hus (med utbyggingsmulighet på lang sikt) som vi kan bo i. Han selger sin lille leilighet og betaler ned alt han kan. Alt hans er belånt til langt over pipa. Etter salg vil han likevel sitte igjen med forbrukslån på ufattelige 2mil. Han tjener over 1mill pr år. Min plan er at han kan bo hos meg og ikke betaler noe, men må bruke all inntekt på nedbetaling. Vi lager skriftlige avtaler på dette. Kan han da få noen form for lån i en vanlig bank? Han vil ikke eie noe, men ha 2mill i lån og 500' i egenkapital. Hvordan kan jeg best håndtere dette, med både å trygge meg selv, men også hjelpe ham uten for stor risiko? Takk for alle konstruktive innspill! Anonymkode: a8862...e8b
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #2 Skrevet 22. september 2017 Hva har han brukt pengene på? Første bud er vel at han kvitter seg med alt av kredittkort. Deretter må hele lønnen hans overføres en konto som du disponerer. Han kan ha en konto med vanlig bankkort der han har litt lommepenger. Du bør være den som disponerer pengene, og står for selve betalingen av gjelden. Tviler på at han får lån i banken uten noen form for sikkerhet. Du må i hvert fall ikke finne på å stille eiendom (eller noe annet) som sikkerhet for hans gjeld. Dere bør sjekke om det finnes en gjeldsrådgiver i kommunen, der kan dere få god hjelp. Anonymkode: 9ee2b...602
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #3 Skrevet 22. september 2017 Hvorfor skal han ha 2 millioner i lån og 500 000 kr i egenkapital? Han må betale ned all gjelden sin først! Forbrukslån er rådyre. Han får ikke lån i banken med 2 millioner i forbrukslån, nei? Jeg blir oppriktig bekymret for deg, hi. Du trenger din egen økonomiske rådgiver, som mannen din ikke har noen relasjon til. Anonymkode: fc60f...4cd
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #4 Skrevet 22. september 2017 Her må du først og fremst tenke på deg selv! Kjøp deg et hus, og hjelp han gjerne med å la han slippe betale husleie, men sin del av felleskostnadene må han ta. Altså må han betale halvparten av kommunale avgifter, strøm, internett osv Har dere felles barn? Da må han bidra der også. Minimalt med lommepenger på han, resten inn på gjeld. Betal ned de dyreste lånene først. Hvor kommer 500.000 i egenkapital og 2 mill i lån inn? Han må selvfølgelig bruke de 500.000 på å betale ned gjeld, ikke låne mer. Anonymkode: cdad0...cfd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå