Gå til innhold

Psykolog/bekymringsmelding til barnevernet/innsyn i journal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Psykologen min sier de har en plikt til å si ifra til barnevernet. Eneste vi har hatt problemer med er en tenåring som får oppfølging gjennom helsepersonell_bup.lege og helsesøster. Synes det er veldig ekkelt at psykologen min sier at han har tenkt på å gi beskjed når vi får hjelp og ikke har andre problemer ellers i fam. eller med de andre barna. Føler at jeg ikke tør å si alt til han.. hvis det skulle bli aktuelt har barnevernet innsyn i journalen min..og kan dermed lese alt jeg har fortalt han i all fortrolighet. Barna mine har det bra og jeg er en god mor. De har et trygt godt hjem. synes det her er drøyt. Blir helt nervøs.. : ( 

Anonymkode: 1aeae...adb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nettopp pga. slike ting jeg aldri tørr si alt til helsepersonell. Når ting blir tatt ut av sammenhengen, så kan en ikke alltid stå for det en har sagt. 

Anonymkode: 357dc...bdd

Skrevet

Hender man har en dårlig dag og ting kanskje høres værre ut enn det er.. f.eks når man er lei seg og sur på mannen o.l.. får beskjed om at de har taushetsplikt og lurer ut av deg den minste lille ting.. så skal de bruke det mot deg senere..

Skrevet

Hva om du forteller din psykolog at du misshandler barna dine på det groveste.Mener du at taushetsplikten uansett skal gjelde?

Helsepersonell har også en meldeplikt,som står sterkere enn taushetsplikten,nettopp fordi barn skal komme først. Det har jo vært tilfeller av barnemissbruk der far har skrytt av sine seksuelle episoder med døtrene på 3 og 5 år, til psykologen sin. Men psykologen valgte å tro at det hele var oppspinn,fordi han trodde det ikke kunne være mulig å penetrere en 3 åring og derfor valgte å ikke melde videre. Disse jentene ble ikke fanget opp før de var ferdig på barneskolen, tenk hvor mange år de kunne vært spart om psykologen hadde brukt meldeplikten sin?

Anonymkode: 4a5d1...c26

Skrevet

Det der er jo noe helt annet..grusomt: ( jeg er selvfølgelig enig at de skal la opplysningsplikten gå forran i slike tilfeller.. men i mitt tilfelle er det ikke snakk om omsorgssvikt av noe som helst slag.

Skrevet

What? De får vel ikke innsyn i journalen vel? 

Meldeplikt er vel og bra, men journalen kan umulig utleveres. Bekymringen (med begrunnelse) skal meldes, men tror virkelig ikke de kan kreve journalen utlevert.

Anonymkode: b188a...826

Skrevet

Det skal mye til før en psykolog melder bekymring. Det meldes ikke bekymring til barnevernet dersom du har traumatiske barndomsopplevelser, vil skilles fra mannen, er utro eller annet småplukk. Det meldes dersom du er til fare for barna dine, bedriver mishandling eller på annen måte grov omsorgssvikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...