Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #1 Skrevet 21. september 2017 Jeg håper dere ikke leser dette negativt, da jeg i utgangspunktet synes "del veien" er rett og rimelig på strekninger der det ikke er sykkelveier. Her jeg bor er det mange syklister i veien. Mange sykler pent, mens noen skaper farlige situasjoner. I dag da jeg var og hentet i barnehagen stoppet jeg for å slippe folk over gangoverfeltet. Dette er like før en lang bakke som er så smal at forsvarlig forbikjøring av syklister ikke går. Ved siden av veien er det kommet en utrolig flott sykkel/gangvei som var ny i fjor. Da jeg stod og slapp menneskene i fotgjenger feltet over - syklet denne syklisten foran meg. Ble liggende bak han i hele oppoverbakken med et hav av biler bak meg.. Hvorfor benyttes ikke sykkel/gangveier når det finnes? Jeg forstår det ikke.. Ps. Ønsker ikke hatefulle kommentarer mot hverken syklister eller bilister i denne tråden. Anonymkode: a9cb3...fdd
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #2 Skrevet 21. september 2017 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg håper dere ikke leser dette negativt, da jeg i utgangspunktet synes "del veien" er rett og rimelig på strekninger der det ikke er sykkelveier. Her jeg bor er det mange syklister i veien. Mange sykler pent, mens noen skaper farlige situasjoner. I dag da jeg var og hentet i barnehagen stoppet jeg for å slippe folk over gangoverfeltet. Dette er like før en lang bakke som er så smal at forsvarlig forbikjøring av syklister ikke går. Ved siden av veien er det kommet en utrolig flott sykkel/gangvei som var ny i fjor. Da jeg stod og slapp menneskene i fotgjenger feltet over - syklet denne syklisten foran meg. Ble liggende bak han i hele oppoverbakken med et hav av biler bak meg.. Hvorfor benyttes ikke sykkel/gangveier når det finnes? Jeg forstår det ikke.. Ps. Ønsker ikke hatefulle kommentarer mot hverken syklister eller bilister i denne tråden. Anonymkode: a9cb3...fdd Fordi det egentlig ikke er lov å sykle på gangveier, gangveier er for gående. Man kan jo ikke ha de her supersyklistene på gangveiene, det er jo livsfarlig Anonymkode: a8ab9...f9f
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #3 Skrevet 21. september 2017 Det er ikke lov å sykle fortere enn gangfart på en gangvei, det er gående som har førsteretten. Det er livsfarlig for f.eks et gående barn å bli syklet på av noen som sykler fort. Anonymkode: 47a08...796
soleia Skrevet 21. september 2017 #4 Skrevet 21. september 2017 På gang og sykkelvegar er det ofte mange gåande, barn på rekke, folk med barnevogn, joggarar med øyreproppar som ikkje høyrer osv. Om ein skal sykle langt og fort, feks til jobb når det er mange andre på gangvegen, så kan det gå for tregt og bli for kronglete. Synes det er bra slik mange slike gang/sykkelvegar vert laga no, at ein skil dei syklande og gåande. Men om ein skal sykle i vegbana må ein og fylgje trafikkreglane, og passe på at ein ikkje er til vesentleg hinder for trafikken.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #5 Skrevet 21. september 2017 Irriterer meg ofte over det samme som HI da vi har lysregulering rett før en strekke som er umulig å holde høy fart for syklister og umulig for biler å kjøre forbi. Jeg vil vinkle det den andre veien; hvorfør følger ikke syklister vanlige kø-ordning, eller rett og slett er fornuftige og holder igjen litt på grønt lys slik at biler kjører først. For ofte står jeg der og venter i kø mens syklisten kommer på yttersiden forbi alle og stiller seg først. For så å sykle i raskt gå-tempo og skape kø og irritasjon. Why? Det må da være lov p bruke hodet. Det er slik som skaper konflikter mellom kjørende og syklende. Anonymkode: 4c725...451
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #6 Skrevet 22. september 2017 12 timer siden, soleia skrev: På gang og sykkelvegar er det ofte mange gåande, barn på rekke, folk med barnevogn, joggarar med øyreproppar som ikkje høyrer osv. Om ein skal sykle langt og fort, feks til jobb når det er mange andre på gangvegen, så kan det gå for tregt og bli for kronglete. Synes det er bra slik mange slike gang/sykkelvegar vert laga no, at ein skil dei syklande og gåande. Men om ein skal sykle i vegbana må ein og fylgje trafikkreglane, og passe på at ein ikkje er til vesentleg hinder for trafikken. Så syklister velger å ikke bruke gang- og sykkelstier fordi de opplever de samme problemene som de selv skaper for bilistene på bilveiene? Snakk om å møte seg selv i døra. Problemet med det HI beskriver kommer på vinteren, når veiene er glatte og syklister som forventer at en rekke biler skal ligge i sneglefart bak dem i oppoverbakke kan skape farlige situasjoner og ulykker med skader på biler og mennesker. Anonymkode: e3863...b5e
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #7 Skrevet 22. september 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Irriterer meg ofte over det samme som HI da vi har lysregulering rett før en strekke som er umulig å holde høy fart for syklister og umulig for biler å kjøre forbi. Jeg vil vinkle det den andre veien; hvorfør følger ikke syklister vanlige kø-ordning, eller rett og slett er fornuftige og holder igjen litt på grønt lys slik at biler kjører først. For ofte står jeg der og venter i kø mens syklisten kommer på yttersiden forbi alle og stiller seg først. For så å sykle i raskt gå-tempo og skape kø og irritasjon. Why? Det må da være lov p bruke hodet. Det er slik som skaper konflikter mellom kjørende og syklende. Anonymkode: 4c725...451 Syklister i veibanen forstår ikke at de har like rettigheter og plikter som bilister når de ferdes der. Ferdes du på bilvei på sykkel, så regnes du som kjørende, og kan da ikke bare sykle forbi alle bilene som står i kø. Anonymkode: e3863...b5e
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #8 Skrevet 22. september 2017 Det samme kan man si om mopedister. De kjører forbi på utsiden når det er kø. De kan kjøre i maks 40 og den veien som fører ut på motorveien er 80kmt. Og da legger de deg i veibanen så man ikke kan kjøre forbi. De skaper pg sp farlige situasjoner. Rett før lyskrysset kan man kjøre til venstre og det er jo kkke veldig vanlig å se bak seg men kun på motgående. Så det har skjedd noen ulykker. Anonymkode: 984a3...fdc
soleia Skrevet 22. september 2017 #9 Skrevet 22. september 2017 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så syklister velger å ikke bruke gang- og sykkelstier fordi de opplever de samme problemene som de selv skaper for bilistene på bilveiene? Snakk om å møte seg selv i døra. Problemet med det HI beskriver kommer på vinteren, når veiene er glatte og syklister som forventer at en rekke biler skal ligge i sneglefart bak dem i oppoverbakke kan skape farlige situasjoner og ulykker med skader på biler og mennesker. Anonymkode: e3863...b5e Gåande og syklande på same smale gangveg eller fortau er til gjensidig fare og sjenanse, og mange stader går det ikkje saman. (men ja til fleire breie og gode gang- og sykkelvegar) Som sagt, så skal syklistar som held seg i vegbana fylgje trafikkreglar og ferdast hensynsfult, på same måte som bilistane. Det er ikkje slik at det er bilane som eig vegbana, og berre syklistane som må tilpasse seg. Trass alt sparar syklistar oss for mykje trafikk, eksos, støy og bilkøar, i tillegg til helsegevinsten. Svært mange av syklistane køyrer og bil innimellom, og er vant til å møte seg sjølv i døra
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #10 Skrevet 22. september 2017 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det samme kan man si om mopedister. De kjører forbi på utsiden når det er kø. De kan kjøre i maks 40 og den veien som fører ut på motorveien er 80kmt. Og da legger de deg i veibanen så man ikke kan kjøre forbi. De skaper pg sp farlige situasjoner. Rett før lyskrysset kan man kjøre til venstre og det er jo kkke veldig vanlig å se bak seg men kun på motgående. Så det har skjedd noen ulykker. Anonymkode: 984a3...fdc Mopeder er en helt annen diskusjon, og i mine øyne livsfarlige. Aldri verden om mine barn får kjøre moped, de skaper så mye irritasjon og farlige forbikjøringer. Opplæringen for å få mopedførerbevis er også en vits, hvorfor i alle dager slipper de unna med så dårlig opplæring når de skal ferdes i trafikken på samme måte som de med motorsykkel og bil? Eldste sønnen min tok lappen på lett motorsykkel når han var 16 år, da får de skikkelig opplæring, det stilles krav til både teori og praksis, på linje med lappen til bil. Nå nærmer andremann seg 16 år, og det blir igjen lett motorsykkel eller ingenting. Moped er ikke noe alternativ! Anonymkode: 47a08...796
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #11 Skrevet 22. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Syklister i veibanen forstår ikke at de har like rettigheter og plikter som bilister når de ferdes der. Ferdes du på bilvei på sykkel, så regnes du som kjørende, og kan da ikke bare sykle forbi alle bilene som står i kø. Anonymkode: e3863...b5e Jeg vet, og det er akkurat det som er så irriterende at de ikke skjønner...eller nekter å skjønne. Hadde syklister oppført seg som de kjørende de er hadde mange problemer vært løst. Det betyr da å vike når de til hinder og følge ALLE trafikkregler. Anonymkode: 4c725...451
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå