Gå til innhold

Hvorfor blir jeg ikke kalt inn til intervju?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobber 10 år hos samme arbeidsgiver. Jeg har høy utdannelse og har gjort mye spennende i den jobben jeg har. Inbildte meg at jeg kom til å bli kallet inn til intervju på de tre stillingene jeg har søkt de siste to månedene, men nei. Jeg har riktig utdanning og det "hefter" ingenting ved meg. Er såvidt jeg vet godt likt i alle sammenhenger. Søknad og CV eg bra. Hva kan det være?

Anonymkode: e6a80...f69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være at noen har bedre CV og søknad? Du taper ikke noe på å ringe kontakten på annonsen... Spørre om hvorfor du ikke blir kalt inn til intervju? Si at det er greit å vite i forhold til videre jobbsøkingen 😊

Anonymkode: 66949...708

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har jobber 10 år hos samme arbeidsgiver. Jeg har høy utdannelse og har gjort mye spennende i den jobben jeg har. Inbildte meg at jeg kom til å bli kallet inn til intervju på de tre stillingene jeg har søkt de siste to månedene, men nei. Jeg har riktig utdanning og det "hefter" ingenting ved meg. Er såvidt jeg vet godt likt i alle sammenhenger. Søknad og CV eg bra. Hva kan det være?

Det kan være en mengde ting, og tre søknader er virkelig ikke mye.

Konkurransen er hard. Mest sannsynlig mottar de rundt 100- 200 søknader, og 30- 40 av disse er i likhet med deg muligens svært gode kandidater. De kan også ha hatt interne søkere som har gjort en god jobb i en annen stilling.

Når det gjelder deg selv, så tenker jeg at du bør ta en ny kikk på CV og søknad. Få eventuelt hjelp av noen andre her.

Anonymkode: cd196...de0

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det kan være en mengde ting, og tre søknader er virkelig ikke mye.

Konkurransen er hard. Mest sannsynlig mottar de rundt 100- 200 søknader, og 30- 40 av disse er i likhet med deg muligens svært gode kandidater. De kan også ha hatt interne søkere som har gjort en god jobb i en annen stilling.

Når det gjelder deg selv, så tenker jeg at du bør ta en ny kikk på CV og søknad. Få eventuelt hjelp av noen andre her.

Og lykke til :)!

Skrevet

Det er gjerne mange søkere til utlyste stillinger. Og mange av disse er er også svært gode søkere. Så søknadene må spisses til akkurat den stillingen du søker på, og du må ta noen grep som gjør at du skiller deg ut i mengden. Få gjerne noen til å lese gjennom søknaden, og still deg åpen for konstruktiv tilbakemelding :-) 3 søknader er heller ikke spesielt mange, så ikke gi opp ennå :-) 

Lykke til!

Anonymkode: d38e9...7c0

Skrevet

Jeg jobbet alltid mye og lenge med mine søknader. La ned mye arbeid og følte de var perfekte, men kom aldri til intervju! Så skrev jeg en søknad i full fart og bare skrev det første som falt meg inn. Jeg fikk intervju og ny jobb!

Anonymkode: 21ab1...65c

Skrevet

Ingen som søker hos oss... Vi hadde kalt deg inn til intervju!

Anonymkode: c14a2...740

Skrevet

Det enkle svaret på det er at du gjennom søknad og CV ikke viser deg som interessant nok for arbeidsgiver. Det kan være mange andre søkere med mer relevante søknader, det kan være at arbeidsgiveren du har vært i de 10 årene ikke har god anseelse, det kan være at du ikke viser i søknaden at du innfrir kravene i annonsen, det kan være at det du ikke har søkt på er reelle prosesser (at de allerede har bestemt seg for hvem de skal ansette), det kan være at du sikter for høyt. 

Jeg ville ringt og spurt, det lærer du av, og kan ved behov justere søknaden din eller du kan søke på andre type stillinger. 

Skrevet

Kanskje du er overkvalifisert 

Anonymkode: bb248...ce4

Skrevet

Kan være interne søkere som er påtenkt jobben.

Anonymkode: 37e3a...fff

Skrevet

Forresten HI...

Du skriver at du har rett utdannelse. Er dette også det fagområdet du har erfaring innen/ har jobbet med de siste 10 årene, eller har du jobbet med noe helt annet?

Skrevet

Jeg jobber i offentlig forvaltning og søker andre stillinger i offentlig forvaltning. Mulig det er interne søkere. Så irriterende dersom stillingen ikke er reelle utlysninger. Da bruker man masse tid forgjeves.

Søknader og CV er perfeksjonert og jeg har fått hjelp av to personer som er vant med å lese søknader.

Hi

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i offentlig forvaltning og søker andre stillinger i offentlig forvaltning. Mulig det er interne søkere. Så irriterende dersom stillingen ikke er reelle utlysninger. Da bruker man masse tid forgjeves.

Søknader og CV er perfeksjonert og jeg har fått hjelp av to personer som er vant med å lese søknader.

Hi

Det er jo en innstilling som gjør det vanskelig å rådgi deg. Du søker på stillinger du er kvalifisert på, og det er ingenting å hente på å justere søknad og CV? Da må du bare fortsette å søke da, og håpe at noen skjønner at de skal innkalle deg til intervju. 

Jeg har ansatt ganske mange, og for meg er det viktig at søknaden omhandler akkurat den jobben jeg har lyst ut, aller helst bør mye av det jeg etterspør under egenskaper og kvalifikasjoner kommenteres, og også noe om hvorfor kandidaten vil jobbe akkurat hos meg. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi

I offentlig forvaltning er det ofte noen som har fortrinnsrett eller andre interne søkere til stillinger. Det kan hende du vil måtte sende 10- 15 søknader før det skjer noe, men stå på, det vil gi resultater!

Skrevet
17 timer siden, Iiiiik skrev:

Det er jo en innstilling som gjør det vanskelig å rådgi deg. Du søker på stillinger du er kvalifisert på, og det er ingenting å hente på å justere søknad og CV? Da må du bare fortsette å søke da, og håpe at noen skjønner at de skal innkalle deg til intervju. 

Jeg har ansatt ganske mange, og for meg er det viktig at søknaden omhandler akkurat den jobben jeg har lyst ut, aller helst bør mye av det jeg etterspør under egenskaper og kvalifikasjoner kommenteres, og også noe om hvorfor kandidaten vil jobbe akkurat hos meg. 

Det er mulig jeg ikke spisser godt nok mot den aktuelle stillingen. Flere gode råd?

hi

Skrevet

Offentlig forvaltning kan være mye da. Snakker vi samme bransje? Om du har jobbet 10 år på nav, er du likevel ikke nødvendigvis aktuell for plan og bygningsetaten.

Anonymkode: 74361...83f

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Offentlig forvaltning kan være mye da. Snakker vi samme bransje? Om du har jobbet 10 år på nav, er du likevel ikke nødvendigvis aktuell for plan og bygningsetaten.

Ikke akkurat samme bransje nei.

Skrevet
På 21. september 2017 den 17.38, Anonym bruker skrev:

Gir ofte dårlig inntrykk med skrivefeil.. Kan du få noen til å hjelpe med rettskrivingen så du er helt sikker på at alt ser greit ut?

Skrevet

Da er det vel andre som har relevant erfaring fra samme bransje som går foran da. Man vil jo helst ha noen som trenger minst mulig opplæring.

Skrevet
31 minutter siden, Miss Honey skrev:

Gir ofte dårlig inntrykk med skrivefeil.. Kan du få noen til å hjelpe med rettskrivingen så du er helt sikker på at alt ser greit ut?

Jeg er helt sikker på at det ikke finnes en eneste skrivefeil.

Hi

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor stor avstand er det mellom dem da? 

Skrevet

Hvor stor avstand er det mellom dem da? 

Uten å si i hvilken av disse jeg jobber, så jobber jeg i en av dem og har søkt stillinger i de tre andre;

- Helseforetak 

- NAV 

- Kommuneadministrasjon

- Høgskole, administrativ stilling

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er mulig jeg ikke spisser godt nok mot den aktuelle stillingen. Flere gode råd?

hi

Vis at du forstår stillingens egenart, og forklar hvorfor din tidligere erfaring er relevant for dette. "Med 10 års erfaring i plan- og bygningsetaten har jeg ervervet meg svært god kjennskap til... som vil være relevant for... "

Skrevet
2 minutter siden, Iiiiik skrev:

Vis at du forstår stillingens egenart, og forklar hvorfor din tidligere erfaring er relevant for dette. "Med 10 års erfaring i plan- og bygningsetaten har jeg ervervet meg svært god kjennskap til... som vil være relevant for... "

Tusen takk!

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Uten å si i hvilken av disse jeg jobber, så jobber jeg i en av dem og har søkt stillinger i de tre andre;

- Helseforetak 

- NAV 

- Kommuneadministrasjon

- Høgskole, administrativ stilling

Det er jo helt ulike støttesystemer i disse etatene. Hvis du f.eks søker jobb i helseforetak er det en stor ulempe at du ikke kjenner til Dips. Jeg kjenner ikke de andre arbeidsstedene, men en søker til en administrativ stilling i helseforetak uten erfaring derfra vil lett utkonkurreres av andre. Mitt inntrykk er at man innen helsevesenet flytter fra en bransje til en annen, f.eks fra nevrolog til onkologi, men fra nav til helseforetak er veien lenger. Vil overraske meg hvis det ikke er tilsvarende i de andre etatene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...