Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #1 Skrevet 21. september 2017 ...hvordan takler du det når du kjenner det kommer snikende? Jeg har en jobb med deadlines og høye forventninger på hva som leveres. Og til tider blir jeg kvalt av forventningene. Fysisk blir jeg nummen både innvendig og i huden. Jeg føler på pusten hele tiden, etc. Hjelper heller ikke at jeg sover dårlig for tiden, sover maks tre-fire timer. Jeg vet at det går over og at jeg kommer i balanse igjen, men det er en stadig tilbakevendende tilstand. Og det føles verre for hver gang. Så, er det noen som har tips til både forebygging og til hva de gjør når angsten setter seg? Anonymkode: 812a2...cdb
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #2 Skrevet 21. september 2017 Du må bare la den komme og gå. Det er det eneste som hjelper. Jo mer fokus du gir den, jo sterkere blir det. Å få angst for angsten er en vond sirkel. Du må ikke prøve å unngå den, men heller bare stå i det mens det varer. Har tatt meg 14 år og komme frem til denne erfaringen, så føler meg relativt kompetent til å gi råd Anonymkode: 22d75...0d8
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #3 Skrevet 21. september 2017 Du høres ut som du går med et kronisk forhøyet adrenalinnivå... Jeg har funnet ut at tre ting hjelper mot lett angst: - Sove nok. En dag med svært lite søvn går, to går dårlig. - Unngå dårlige relasjoner - Være ajour med arbeidsoppgaver og andre ting om det er mulig - Ha som leveregel å aldri la angst i seg selv stanse meg fra å gjøre noe jeg har planlagt eller sagt ja til, har aldri noensinne opplevd at jeg angret på å ha dratt eller gjort det. Har dratt med angst flere ganger til noe, og nesten alltid kommet hjem uten. Anonymkode: 64646...2f0
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #4 Skrevet 21. september 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du må bare la den komme og gå. Det er det eneste som hjelper. Jo mer fokus du gir den, jo sterkere blir det. Å få angst for angsten er en vond sirkel. Du må ikke prøve å unngå den, men heller bare stå i det mens det varer. Har tatt meg 14 år og komme frem til denne erfaringen, så føler meg relativt kompetent til å gi råd Anonymkode: 22d75...0d8 Du snakker om panikkangst? Anonymkode: 64646...2f0
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #5 Skrevet 21. september 2017 Forebygging: Prøve å være litt frempå, si nei når det blir for mye, spørre om hjelp hvis jeg står fast. Fortelle meg selv at godt nok er godt nok, og minne meg selv på de gangene jeg har sett andre mer erfarne ha problemer/gjøre mindre kloke avgjørelser, slik at jeg husker at ingen er perfekte, og at alle gjør feil. Når angsten er der: Puste, stå i det, ta tak og gjøre det som gir meg angst/løse det som gir meg dårlig følelse, spørre om hjelp, "kjefte" på meg selv ("dette vet du er angst, det er ikke farlig, du gjør det bare verre for deg selv, stå i det, nå er det et sekund gått uten at noe fælt har skjedd, nå er det et sekund mindre til jeg er ferdig", tenke gjennom situasjonen (er det noe konkret som gir meg angst som jeg kan løse her og nå - da gjør jeg det, er det noe som jeg ikke får gjort noe med her og nå så tenker jeg på det senere. Er det noe "reelt" å være redd for nå? Da må jeg prøve å gjøre noe med det. Er det selve situasjonen/forventningen om at noe kan skje som gir meg angst? Vel, med mindre jeg kan forberede meg på et vis, så er det ikke noe poeng i å ta sorgene på forskudd. Det er vanskelig, men jeg føler det går bedre. Enkelt sagt - annerkjenne at angsten er der, og jobbe med seg selv når den er der, er det som hjelper meg. Anonymkode: 6aeee...955
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #6 Skrevet 21. september 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du snakker om panikkangst? Anonymkode: 64646...2f0 Snakker om all form for angst. Man må bare godta at det i perioder av livet vil være perioder med mer angst. Man kan selvfølgelig ta en vurdering mtp. arbeidsmengde etc. Om man faktisk tåler å være i den jobben man har. Anonymkode: 22d75...0d8
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #7 Skrevet 21. september 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du høres ut som du går med et kronisk forhøyet adrenalinnivå... Jeg har funnet ut at tre ting hjelper mot lett angst: - Sove nok. En dag med svært lite søvn går, to går dårlig. - Unngå dårlige relasjoner - Være ajour med arbeidsoppgaver og andre ting om det er mulig - Ha som leveregel å aldri la angst i seg selv stanse meg fra å gjøre noe jeg har planlagt eller sagt ja til, har aldri noensinne opplevd at jeg angret på å ha dratt eller gjort det. Har dratt med angst flere ganger til noe, og nesten alltid kommet hjem uten. Anonymkode: 64646...2f0 Kjenner meg igjen i søvn... Har gode relasjoner på hjemmebane. Har hatt dårlige relasjoner på jobb tidligere, men det er bra nå. Er ikke ajour med arbeidsoppgaver. Og en av angstens følger er at jeg går mer slowmo enn normalt når den slår inn. Hjerne jobber pp høygir for å nulle ut, og når det ofte er jobb som er angstutløseren er det en dårlig kombo. Mye av tida går med på å holde ut. Det går som regel over. HI Anonymkode: 812a2...cdb
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #8 Skrevet 21. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Snakker om all form for angst. Man må bare godta at det i perioder av livet vil være perioder med mer angst. Man kan selvfølgelig ta en vurdering mtp. arbeidsmengde etc. Om man faktisk tåler å være i den jobben man har. Anonymkode: 22d75...0d8 Jeg har egentlig kommet frem til at jeg ikke tåler jobben jeg har. Men er helt uten ideer på hva annet jeg kan gjøre/ bruke erfaringen min til. Har lite utdannelse, har jobbet meg opp på et mellomledernivå pga lang yrkeserfaring. Så da går jeg i samme tralten da. Skal i alle fall styre datteren min mot en utdannelse, tror det er lettere å bytte beite når man har en utdannelse i bunn. HI Anonymkode: 812a2...cdb
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #9 Skrevet 21. september 2017 Jeg har meditert mye i mitt liv. Og prøver å få det til daglig nå og. Og da er det mye lettere å takle angsten. Ja, jeg får anfall, men jeg klarer å hente meg inn mye raskere. Anonymkode: 96e78...ead
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå