Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #1 Skrevet 21. september 2017 Det var foreldremøte i barnehagen denne uka. Datteren min har gått der i 1,5 år nå. Jeg visste før oppstart fra ei venninne at det hadde vært en del misnøye i bhg pga ustabilt personale. Det ble ansatt ny ped.leder, vi var mange nye foreldre i småbarnsgruppen. Jeg ble fau-representant og det ble positiv stemning i foreldregruppen. Denne høsten startet det 4 nye barn. 3 av barna har større søsken i bhg. Og foreldrene til disse lager en så negativ stemning i foreldregruppen Det er mye klaging og generell misnøye i garderoben. På foreldremøte var det nesten litt ubehagelig. Mye kritikk som jeg opplevde som usaklig og umulig å etterkomme. Er det vanlig at det klages mye på foreldremøter....? Anonymkode: b9034...e7f
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #2 Skrevet 21. september 2017 Ja. For en del foreldre er foreldremøter kun en gyllen mulighet for å spy ut av seg all mulig dritt, kun for å lette litt på trykket i deres miserable liv. Anonymkode: a8266...507
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #3 Skrevet 21. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja. For en del foreldre er foreldremøter kun en gyllen mulighet for å spy ut av seg all mulig dritt, kun for å lette litt på trykket i deres miserable liv. Anonymkode: a8266...507 Nei, så blide vi er da. Anonymkode: 1f10f...bc1
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #4 Skrevet 21. september 2017 De i bhg burde bli flinkere til å be slike foreldre ta dette på eget privat møte og ikke på felles foreldremøte. Noen har desverre ingen sperrer for å kaste bort andres tid. Anonymkode: f1c35...871
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #5 Skrevet 21. september 2017 Jeg har fire barn som nå går på skolen, altså fire forskjellige foreldremøter på forskjellige klassetrinn denne høsten Min erfaring er at det er veldig stor forskjell fra foreldregruppe til foreldregruppe. Noen foreldre er utrolig problemorienterte, så det i går da en pappa begynte å ta opp ting som kan bli et problem hvis..... osv, hvorfor i alle dager skal vi sitte å diskutere ting som ikke er et problem? Men heldigvis er det ofte lett å snu stemningen også, etter en lang "diskusjon" om noe som kanskje kunne bli et problem i går var det en pappa som rakk opp hånden og bare ville si at han var veldig fornøyd med den jobben lærerne hadde gjort med noen ting og at sønnen hans var veldig fornøyd med skolehverdagen osv. En liten tale om hvor mye som er bra med denne klassen og hvor god jobb disse lærerne gjør, og vips er hele stemningen snudd, mange heiv seg på og var veldig enig. Så mitt tips er å lytte til de misfornøyde foreldrene, for noen vil det alltid være, også tar man ordet for å prate om det som er positivt. Anonymkode: 797c1...205
*Miss Marple* Skrevet 21. september 2017 #6 Skrevet 21. september 2017 Det er ikke min erfaring. Noen kverulanter finnes det alltid, men i det store og hele er de fleste positive.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #7 Skrevet 21. september 2017 Foreldremøter er jo den arenaen der foreldre og lærere sammen kan diskuter utfordringer og problemer i klassen. Det som for noen oppfattes som saklig kritikk kan for andre oppfattes som klaging. Anonymkode: 1a5f5...e0c
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #8 Skrevet 21. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Foreldremøter er jo den arenaen der foreldre og lærere sammen kan diskuter utfordringer og problemer i klassen. Det som for noen oppfattes som saklig kritikk kan for andre oppfattes som klaging. Anonymkode: 1a5f5...e0c Dette var i bhg . Og mye av det enkelte tar opp trenger ikke vi 30-70 andre foreldre høre om. Egentlig det samme i skolen. Her har heldigvis de som var verst på dette før fått beskjed om å ta ting om eget barn i privat møte. Anonymkode: f1c35...871
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #9 Skrevet 21. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, så blide vi er da. Anonymkode: 1f10f...bc1 Trenger ikke å være ublid for å påpeke fakta, skjønner du 😊 Anonymkode: a8266...507
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #10 Skrevet 21. september 2017 Jegvhar arbeidet lenge i barnehage og har aldri opplevd at det er blitt tatt opp problemer på foreldremøter. Disse er blitt brukt for informasjon til foreldre og problemer som måtte oppstå tas selvfølgelig med den/de det gjelder fortløpende. Dette høres veldig merkelig ut. Anonymkode: bc3c7...bdd
Gjest Darwinia:-) Skrevet 21. september 2017 #11 Skrevet 21. september 2017 Har aldri vært noen klager på noen av møtene jeg har vært på (hatt barn i barnehage siden 2010). Har kommet forslag fra enkelte foreldre, men ikke klaging. Barnehagen har stilt seg positive til forslagene og gjennomført dem.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #12 Skrevet 21. september 2017 Jepp, derfor jeg hater å gå på foreldremøter. Er så mye negative folk, blir flau på deres vegne. "Mitt barn bla bla". HVORFOR skal de sitte å utlevere sitt eget barn foran 50 andre foreldre? Hvorfor ikke ta opp små uvesentlige problemer i enerom? Anonymkode: 7ce2d...539
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #13 Skrevet 21. september 2017 Nei, ikke vanlig her. Anonymkode: 678a4...fbc
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #14 Skrevet 21. september 2017 På skole er det nestennødvendig å ta opp problemer på foreldremøter og ikke bare direkte med lærer. Direkte med lærer er det lett å bli avfeid og ikke tatt på alvor. Når flere foreldre opplever de samme problemene er det mye enklere å presse gjennom tiltak. Skolen informerer ikke andre foreldre om problemer. Vi har for eksempel opplevd at det har vært mobbing så kraftig at 3 barn på trinnet har skiftet skole, uten at de andre foreldrene en gang viste om at det var et mobbeproblem. I har opplevd systematisk forskjellsbehandling på gutter og jenter som vi har får vite om fordi en foreldre har tatt det opp osv. Anonymkode: 1a5f5...e0c
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #15 Skrevet 21. september 2017 Vi har alltid god stemning på foreldremøtene vi. Aldri misnøye eller klaging. Det mest "dramatiske" var at noen etterspurte en akedag iløpet av vinteren...! Anonymkode: d6494...63e
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #16 Skrevet 21. september 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jepp, derfor jeg hater å gå på foreldremøter. Er så mye negative folk, blir flau på deres vegne. "Mitt barn bla bla". HVORFOR skal de sitte å utlevere sitt eget barn foran 50 andre foreldre? Hvorfor ikke ta opp små uvesentlige problemer i enerom? Anonymkode: 7ce2d...539 Helt enig! Dessverre har jeg erfaring med at det kan være en del selvsentrerte foreldre på foreldremøte. Eks forrige foreldremøte var det ei som sa noe sånn som at "datteren min kommer hjem med full matboks så jeg vil lufte ett forslag. Hva med at vi begynner med det samme som de gjorde i den forrige barnehagen datteren min gikk i, at det settes fram ett stort matfat som alle barn kan forsyne seg av for da blir det mer spennende". Heldigvis ble forslaget hennes nedstemt Anonymkode: 1d9d3...e45
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #17 Skrevet 21. september 2017 Akkurat hva klager de over da? Akkurat hva er de negative til? Hvorfor klager de på dette? Anonymkode: 75b82...54e
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #18 Skrevet 22. september 2017 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Helt enig! Dessverre har jeg erfaring med at det kan være en del selvsentrerte foreldre på foreldremøte. Eks forrige foreldremøte var det ei som sa noe sånn som at "datteren min kommer hjem med full matboks så jeg vil lufte ett forslag. Hva med at vi begynner med det samme som de gjorde i den forrige barnehagen datteren min gikk i, at det settes fram ett stort matfat som alle barn kan forsyne seg av for da blir det mer spennende". Heldigvis ble forslaget hennes nedstemt Anonymkode: 1d9d3...e45 Hva var galt med å foreslå det? Anonymkode: 1a5f5...e0c
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #19 Skrevet 22. september 2017 Jeg har ikke opplevd klaging på foreldremøter der det ikke har vært på sin plass. I den første barnehagen sønnen min gikk i var det mye klaging, men den var helt elendig. Det var mye rart der, og flere endte opp med å ta ut barna på dagen, deriblant vi. Barnehagen vi byttet til var helt fantastisk, og der var det ingen klaging på foreldremøtene. Kun et hjertesukk fra ansatte over foreldre som kjørte altfor fort like ved barnehagen og kjørte med barna på fanget, men det var jo også berettiget. Anonymkode: c2898...f52
Lolitalolita Skrevet 22. september 2017 #20 Skrevet 22. september 2017 Foreldremøtene pleier å være alrighte her. Men så er det lite å utsette på barnehagen, og det trinnet vi har elev i på skolen. Fau derimot, der er det stort sett hvert år én forelder som kommer med det jeg kaller ikke-problemer. I fjor var det ting som at det var vanskelig for elevene å høre klokka når friminuttet er ferdig hvis de er i utkanten av skolegården. Og siden de ikke fikk ha mobil (mobilfri skole) så kunne de ikke følge med på klokka.... forelderens løsning var at skolen måtte fikse en kjempestor klokke som er synelig overalt. Utenkelig at elevene (forøvrig 10.klassinger) skulle a) oppholde seg i deler av skolegården hvor de hører klokken eller b ) ha armbåndsur Finnes sikkert to eksempler per møte i samme kategori. Type, barnet mitt spiser ikke frokost, syns ikke nista er god og liker heller ikke maten i kantina - hva skal skolen gjøre med det? Spennende å se om denne forelderen blir erstattet med en ny av samme kaliber i år, den yngste gikk ut av skolen i fjor, heldigvis.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #21 Skrevet 22. september 2017 7 minutter siden, Lolitalolita skrev: Foreldremøtene pleier å være alrighte her. Men så er det lite å utsette på barnehagen, og det trinnet vi har elev i på skolen. Fau derimot, der er det stort sett hvert år én forelder som kommer med det jeg kaller ikke-problemer. I fjor var det ting som at det var vanskelig for elevene å høre klokka når friminuttet er ferdig hvis de er i utkanten av skolegården. Og siden de ikke fikk ha mobil (mobilfri skole) så kunne de ikke følge med på klokka.... forelderens løsning var at skolen måtte fikse en kjempestor klokke som er synelig overalt. Utenkelig at elevene (forøvrig 10.klassinger) skulle a) oppholde seg i deler av skolegården hvor de hører klokken eller b ) ha armbåndsur Finnes sikkert to eksempler per møte i samme kategori. Type, barnet mitt spiser ikke frokost, syns ikke nista er god og liker heller ikke maten i kantina - hva skal skolen gjøre med det? Spennende å se om denne forelderen blir erstattet med en ny av samme kaliber i år, den yngste gikk ut av skolen i fjor, heldigvis. Det med klokka synes jeg var en grei løsning på et problem. Anonymkode: 1a5f5...e0c
Mumua Skrevet 22. september 2017 #22 Skrevet 22. september 2017 Hos oss hadde vi et litt ampert foreldremøte nå sist, men det var helt på sin plass. Det ble en veldig god dialog og foreldre og personale kom sammen frem til gode løsninger som ble gjennomført umiddelbart og som ga resultater.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2017 #23 Skrevet 22. september 2017 Tenker det kommer an på hva "klagingen" går ut på. Er det saklig kritikk, eller er det ikke saklig kritikk? Er det små ting, eller er det mer grunnleggende? En skal passe seg litt for å stemple andre som sytete klagere i slike fora, da kan folk begynne å vegre seg for å ta opp problemer, eller jobbe for forbedringer. Anonymkode: 75b82...54e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå