Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #1 Skrevet 21. september 2017 Jeg blir så rasende på reform 97 (for ikke snakke om Kristin Clemet som endret innholdet fra førskole til skole pga Pisaresultater). I dag våknet min 5.5åring opp gråtende fordi han ikke ville på skolen. Han ville heller bare leke. "For på skolen får vi ikke lekt, vi må sitte stille og rekke opp hånda". Gjennom lek har barnet i sommer lært seg å lese. Gjennom lek har barnet lært seg enkle mattestykker. Gjennom lek har barnet lært seg uendelig mye om naturen og sine og andres grenser. Osv osv. Nå er lek sangleker. Eller stiv heks i gymtimene. Men frileken er helt borte. Jeg blir så eitrende forbanna. Barn LÆRER gjennom lek. Det vet absolutt alle som har noe som helst utdannelse om barn. Men utdannelse rettet mot barn, det er ikke et behov når man innfører skolereformer og krav til kompetanse hos barna. Barnet mitt går på en god skole, med varme og gode lærere som gjør så godt de kan. Og barnet mitt er langt fremme skolemessig. Og likevel sliter det. Jeg kjenner jeg lurer på hvor mange skoletapere denne reformen skaper blant de som ikke har så lett for det, de som har lopper i blodet, og som kanskje ikke er så heldige med lærerne. Anonymkode: 7cbeb...df5
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #2 Skrevet 21. september 2017 Du er ikke alene om disse tankene. Jeg har tre barn. For to av dem går det meste lett, mens det ene barnet sliter mer og må jobbe mer for å oppnå de samme resultatene. Barnet henger ikke etter på noe vis, det bare må gi mer av seg selv hele tiden og blir også fortere slitent. Jeg er så sjelesjeleglad for at alle mine fyller 6 før de begynner, men mest takknemlig er jeg for at den som sliter mest er 6.5 før skolestart. Det halvåret tror jeg blir alfa og omega her i hus. Jeg kan ikke i min villeste fantasi se og forstå hvorfor den reformen kom på banen. For meg virker det mer logisk at allerede da burde kvaliteten i bhg vært økt, med mer utdannet personale, høyere voksentetthet og mer førskole via lek. Det eneste positive som har skjedd på den fronten er at bhg ikke lenger har ansvar for å gjøre barn skoleklare utover de praktiske tingene som påkledning etter vær, dobesøk osv. Anonymkode: 7e726...08a
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #3 Skrevet 21. september 2017 Hør hør. Anonymkode: daf1d...8f5
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #4 Skrevet 21. september 2017 Jeg er og glad for at min førstefødte er 6år (og 4mnd) innen han begynner på skolen. Det er i allefall bedre en 5,5 Stakkar, jeg ser jo så stor forskjell på de i bhg, og sel uten pedagogisk bakrun kan jeg lett se hvem som potensielt vil slite med å bli satt i "boksen" til skolen neste år. Nå går de på "skolespira" i bhg, og får heldigvis god "trening" og forberedelse på hva skolen vil bli. Gru-gleder meg. Har 3 barneskolelærere i vennekretsen som forbereder meg litt også 😬 Anonymkode: 94ffc...cad
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #5 Skrevet 21. september 2017 Det er umulig å tilfredstille alle. Jeg har fire barn, og har sett begge ender av skalaen. Jeg har et barn som kjedet seg skvett ihjet siste året i barnehagen og gledet seg enormt til å begynne på skolen, ungen stortrivdes fra første dag og var overmoden for skolestart. Men jeg har også barn som fint kunne lekt et år til i barnehagen og trivdes med det. Barn er jo forskjellig. Men når ting er som de er er det veldig viktig med gode lærere på småtrinnet, det er jeg veldig enig i. På skolen her har de både førskolelærere og vanlige lærere på småtrinnet, de utfyller hverandre veldig og de har et veldig tett lærersamarbeid og er med på prosjektet "two teachers" så de har høyere lærertetthet og er flinke til å ha uteskole og andre gruppeprosjekter så elevene ikke sitter pal på pulten hele dagen. Her har de faktisk uteskole helt opp til 5.klasse, men da bare annenhver uke. Anonymkode: 57fcc...190
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #6 Skrevet 21. september 2017 9 minutes ago, Anonym bruker said: Det er umulig å tilfredstille alle. Jeg har fire barn, og har sett begge ender av skalaen. Jeg har et barn som kjedet seg skvett ihjet siste året i barnehagen og gledet seg enormt til å begynne på skolen, ungen stortrivdes fra første dag og var overmoden for skolestart. Men jeg har også barn som fint kunne lekt et år til i barnehagen og trivdes med det. Barn er jo forskjellig. Men når ting er som de er er det veldig viktig med gode lærere på småtrinnet, det er jeg veldig enig i. På skolen her har de både førskolelærere og vanlige lærere på småtrinnet, de utfyller hverandre veldig og de har et veldig tett lærersamarbeid og er med på prosjektet "two teachers" så de har høyere lærertetthet og er flinke til å ha uteskole og andre gruppeprosjekter så elevene ikke sitter pal på pulten hele dagen. Her har de faktisk uteskole helt opp til 5.klasse, men da bare annenhver uke. Anonymkode: 57fcc...190 Som en digresjon: Det burde være mye enklere både å få «hoppe trinn» men også å få utsatt skolestart for den som trenger det. (Sier ikke at det nødvendigvis hadde vært aktuelt for dere.) Anonymkode: daf1d...8f5
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #7 Skrevet 21. september 2017 Takk for svar! Jeg må bare kommentere det med å være skoleklar, og kjede seg i barnehagen. Nå har vi kanskje vært enormt heldige med barnehagen, for der var det enormt mye de lærte, på egne premisser. Feks gikk de tur i myra, og lærte om de ulike dyra som levde der, og hvorfor edderkoppspinna ser annerledes ut i ei myr enn de gjør i en skog. Eller i fjæra lærte de forskjellen på strandkrabbe og svømmekrabbe, og hvorfor vi trenger begge deler. Osv osv. Ungene lagde seljefløyter, og kunne etterpå lykkelig fortelle om ulikheten i lengdene på de ulike delene av fløyta, og ulikheten i lyd. Hvorfor steinene i skogen kanskje var spisse, mens de i fjæra var runde og avslipte. De lærte seg enkel regning gjennom baking, og dobling av oppskrifter. Og lista kunne fortsatt i det uendelige. Poenget mitt er at det er null sammenheng mellom undervisning og klasserom. Jeg tror ungene husker bedre det de lærte om dyra i fjæra da de var i fjæra, enn når de fargelegger en tegning om en krabbe. Det er ikke den konkrete skolen sin feil. Men det er noe feil med systemet, som nå tvinger min 5.5åring å sitte stille, og som om 10 år skal klage over en uaktiv tenåring. Anonymkode: 7cbeb...df5
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #8 Skrevet 21. september 2017 Og ja. Den ideelle skolen er uendelig dyr. Men det er det jammen meg med skoleslitere som blir navere også. Men det var en digresjon Anonymkode: 7cbeb...df5
sug lut Skrevet 21. september 2017 #9 Skrevet 21. september 2017 Reformen burde gått mye lenger. Skolestart for femåringer (i praksis fireåringer, i mange tilfeller) som i Storbritannia ville vært ideelt.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #10 Skrevet 21. september 2017 2 minutter siden, sug lut skrev: Reformen burde gått mye lenger. Skolestart for femåringer (i praksis fireåringer, i mange tilfeller) som i Storbritannia ville vært ideelt. Fordi? Hvordan tenker du skoledagen da burde vært lagt opp? Anonymkode: 7cbeb...df5
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #11 Skrevet 21. september 2017 Begge mine er født i desember og startet da som 5 åringer. Du har feil inntrykk av skole. Det er mye lek i skolen fortsatt. De leker inn flere ting, de er ute i friminutt Og har masse leketid i SFO. De aller fleste er motiverte for læring når de er så små. De sitter ikke "timesvis" og rekker opp hånda. skole for 6 åringer er helt riktig, så får de bare tilpasse for de barna som fortsatt er umodne. Ikke sikkert de er så mye roligere hvis de blir et år til i BHG. Anonymkode: d676e...f56
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #12 Skrevet 21. september 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Begge mine er født i desember og startet da som 5 åringer. Du har feil inntrykk av skole. Det er mye lek i skolen fortsatt. De leker inn flere ting, de er ute i friminutt Og har masse leketid i SFO. De aller fleste er motiverte for læring når de er så små. De sitter ikke "timesvis" og rekker opp hånda. skole for 6 åringer er helt riktig, så får de bare tilpasse for de barna som fortsatt er umodne. Ikke sikkert de er så mye roligere hvis de blir et år til i BHG. Anonymkode: d676e...f56 Det er store forskjeller i hvordan skoledagen ser ut for de yngste fra skole til skole og i blant fra lærer til lærer. Den skolen mine barn går på har ikke vektet lek over tradisjonell læring. Den enes lærer gjorde sitt beste for å bryte det opp og variere aktiviteter, men alene med en klasse på 22 var det begrenset hvor mye hun fikk til. Det tok et halvt år før hun fikk bevilget en assistent inn i klassen slik at de ble to voksne. Den andres lærer satte som mål at alle skulle lese før jul og kjørte på med en ekstremt akademisk tilnærming hele første året. Det var ikke snakk om å gå ut eller leke lærdommen inn. Så vær så snill ikke å være så bastant. Ja, barna vil gjerne lære, men det betyr ikke at dagens skole er lagt opp etter de yngstes behov. Du har vært heldig. Så bra. Men slik er det langt ifra for alle. Og det er et faktum at skolen i dag ikke fungerer slik L97 opprinnelig la opp til. Å gi barna en dårlig start på skoleårene, hvor mange er skolelei allerede etter første året betaler seg ikke. Mange opplever bare seg selv som mislykket. Det er ikke et godt grunnlag å bygge videre utdannelse på. Anonymkode: 87e93...083
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #13 Skrevet 21. september 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Som en digresjon: Det burde være mye enklere både å få «hoppe trinn» men også å få utsatt skolestart for den som trenger det. (Sier ikke at det nødvendigvis hadde vært aktuelt for dere.) Anonymkode: daf1d...8f5 Var på foreldremøte i går. Det går ann å søke om å utsette et år. Anonymkode: e8235...ae8
Mamma_til_2 Skrevet 21. september 2017 #14 Skrevet 21. september 2017 Den skolen min yngste går på så er det mye lek ( og frilek) nesten ikke lekser hun blir 6 år på slutten av 2017 og stortrives. De har samlinger hver morning, god tid til og spise ( de har fruktmåltid ca kl 09.30) og 1 times lunsj. Ser ikke noe problem i at hun er ung og må gå på skolen.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #15 Skrevet 21. september 2017 1 minutt siden, Mamma_til_2 skrev: Den skolen min yngste går på så er det mye lek ( og frilek) nesten ikke lekser hun blir 6 år på slutten av 2017 og stortrives. De har samlinger hver morning, god tid til og spise ( de har fruktmåltid ca kl 09.30) og 1 times lunsj. Ser ikke noe problem i at hun er ung og må gå på skolen. Det er jo fordi de gjør det slik det må gjøres om små barn skal på skolen. Problemene oppstår de stedene de kjøre på med tradisjonell skole omtrent fra første dag. Anonymkode: 87e93...083
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #16 Skrevet 21. september 2017 Det har nok mye å si hvordan det er lagt opp ja. Jeg har en 6-åring som har gledet seg lenge til å begynne på skolen. Han er veldig glad i å lære og veldig opptatt av tall og bokstaver. Han har kunnet lese lenge og var veldig klar på alle måter. Likevel synes han det blir for mye. De gikk rett på full timeplan med fag fra første dag, leselekse tre ganger hver dag og skrivelekse på to hele sider annenhver dag. Han blir sliten og lei, selv om han kan lese og skrive. Da lurer jeg på hvordan de barna som ikke kan det enda i klassen hans har det. Før han begynte på skolen var han lei av barnehagen og syntes de lærte for lite der. Nå har han lyst til å begynne der igjen. Anonymkode: 5fa87...d65
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #17 Skrevet 21. september 2017 Jeg har en som, til tross for veldig bra barnehage som var flink til å tilrettelegge og lære bort ting, godt kunne begynt et år tidligere på skolen uten problemer. Heldigvis, for hans del, slapp han å gå enda et år i barnehagen. Han syns mye av 1. klasse også var kjedelig fordi det var veldig mye han kunne fra før og det også har vi vært heldige med god tilpassing. Uansett om de begynner når de er 5,6 eller 7år, så vil det være en del som burde begynt tidligere eller senere. Anonymkode: a173c...853
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #18 Skrevet 21. september 2017 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg blir så rasende på reform 97 (for ikke snakke om Kristin Clemet som endret innholdet fra førskole til skole pga Pisaresultater). I dag våknet min 5.5åring opp gråtende fordi han ikke ville på skolen. Han ville heller bare leke. "For på skolen får vi ikke lekt, vi må sitte stille og rekke opp hånda". Gjennom lek har barnet i sommer lært seg å lese. Gjennom lek har barnet lært seg enkle mattestykker. Gjennom lek har barnet lært seg uendelig mye om naturen og sine og andres grenser. Osv osv. Nå er lek sangleker. Eller stiv heks i gymtimene. Men frileken er helt borte. Jeg blir så eitrende forbanna. Barn LÆRER gjennom lek. Det vet absolutt alle som har noe som helst utdannelse om barn. Men utdannelse rettet mot barn, det er ikke et behov når man innfører skolereformer og krav til kompetanse hos barna. Barnet mitt går på en god skole, med varme og gode lærere som gjør så godt de kan. Og barnet mitt er langt fremme skolemessig. Og likevel sliter det. Jeg kjenner jeg lurer på hvor mange skoletapere denne reformen skaper blant de som ikke har så lett for det, de som har lopper i blodet, og som kanskje ikke er så heldige med lærerne. Anonymkode: 7cbeb...df5 Amen Anonymkode: 9b431...15d
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #19 Skrevet 21. september 2017 Det som jeg synes er synd, er at når 5 åringene først skulle ut i skolen, så er det så forbaska vanskelig mange steder å få jobb i skolen som barnehagelærer. Et samarbeid mellom barnehagelærer og lærer de første årene i skolen burde være perfekt. Men det er desverre endel motstand mot barnehagelærere i skolen. Anonymkode: d9bb3...9c9
Anonym bruker Skrevet 21. september 2017 #20 Skrevet 21. september 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er store forskjeller i hvordan skoledagen ser ut for de yngste fra skole til skole og i blant fra lærer til lærer. Den skolen mine barn går på har ikke vektet lek over tradisjonell læring. Den enes lærer gjorde sitt beste for å bryte det opp og variere aktiviteter, men alene med en klasse på 22 var det begrenset hvor mye hun fikk til. Det tok et halvt år før hun fikk bevilget en assistent inn i klassen slik at de ble to voksne. Den andres lærer satte som mål at alle skulle lese før jul og kjørte på med en ekstremt akademisk tilnærming hele første året. Det var ikke snakk om å gå ut eller leke lærdommen inn. Så vær så snill ikke å være så bastant. Ja, barna vil gjerne lære, men det betyr ikke at dagens skole er lagt opp etter de yngstes behov. Du har vært heldig. Så bra. Men slik er det langt ifra for alle. Og det er et faktum at skolen i dag ikke fungerer slik L97 opprinnelig la opp til. Å gi barna en dårlig start på skoleårene, hvor mange er skolelei allerede etter første året betaler seg ikke. Mange opplever bare seg selv som mislykket. Det er ikke et godt grunnlag å bygge videre utdannelse på. Anonymkode: 87e93...083 Det vil ALLTID være noen som ikke passer inn....du har 9 åringer som ikke klarer å ta i mot tradisjonell undervisning til og med osv. Jeg er ikke bastant, men har jobbet på 4 ulike barneskoler siste 20 årene (jobber i ungdomsskolen nå). Ser at for majoriteten så går dette med tidlig skolestart veldig bra. Noen bruker noen uker for å tilpasse seg, noen faller på plass veldig fort. Så har du noen få som er umodne, men de elevene er oftest like umodne i forhold til å sitte stille også året etter. Jeg synes det er flott at vi har skole fra barna er 6 år. Se på andre land, der er barna ytterligere yngre. Hvis du leser deg opp på lesereformen så er det nå riktig å "pøse på" med nye bokstaver for å få barna til å knekke lesekoden raskt. Drøyer du ut innlæringen av bokstaver for lenge vil mange miste motivasjonen. At tidlig skolegang ikke fungerer for ditt barn er leit, men gi det tid. Anonymkode: d676e...f56
TinaK 1990 Skrevet 21. september 2017 #21 Skrevet 21. september 2017 Det er ikke så "store forskjeller" på hvordan skoledagen ser ut for de yngste rundt omkring i landet. Alle skolene har kunnskapsløfte å forholde seg til!! Det er ikke noe lærerne kan velge bort!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå