Gå til innhold

Var på første jm kontroll idag men..

Anbefalte innlegg

Skrevet

hun ville ikke lytte etter hjertelyden. jeg er i uke 12 og livmor er komt mange cm over skambenet og jeg kjenner en tydelig bul, og det er 4 barnet mitt, med dei andre hørte jeg hjerte lyd i uke 12. det var en ny prosedyre visst nokk, de begynte ikke med måling og lytting før uke 24?? ble litt skuffa men men.

Anonymkode: cbb4a...e9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok. Takk for info og til lykke med graviditeten. 

Anonymkode: 056d8...586

Skrevet

det jeg ville fram til var vel om det er slik der dere går på kontroll også eller?? 

takk😊

hi

Anonymkode: cbb4a...e9d

Skrevet

Jeg har en Jm (av to jeg går til) som ikke ville lytte med dopler før etter uke 14 pga studier som viste at barnet følte ubehag/ble påvirket så tidlig. 

Målingene begynte de med før 24, tipper jeg var ca 14-16uker når de begynte å lytte, måle sf osv

(mitt 2.barn)

Anonymkode: a43d6...7a9

Skrevet

Fornuftige jordmødre lytter ikke etter hjertelyden så tidlig av to grunner: 

1. Den er vanskelig å finne så tidlig, og mange blir stresset hvis jm ikke finner den. 

2. Det anbefales ikke å bruke doppler i 1.trimester pga en liten risiko for at det kan skade fosteret (doppler er høyenergiske bølger som produserer varme, og et lite foster med organer i dannelse vil være mer sårbart) 

Anonymkode: 4d18a...ee9

Skrevet

Samme gjorde min lege og. Han brukte ikke doppleren før etter oul.

Skrevet

Var hos lege i slutten av uke 11, og hun lyttet. Jeg var dog forberedt på at det kunne være vanskelig for henne å finne hjertelyden. Hun fant den. Håper ikke det medfører skade 🤔 

Er det ikke flere som kjøper doppler og bruker hjemme (ikke jeg)? Om det var reell fare for fosterskade ville de vel ikke solgt det? Eller er det naivt av meg å tro? 😕

Anonymkode: 8ff3a...652

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Var hos lege i slutten av uke 11, og hun lyttet. Jeg var dog forberedt på at det kunne være vanskelig for henne å finne hjertelyden. Hun fant den. Håper ikke det medfører skade 🤔 

Er det ikke flere som kjøper doppler og bruker hjemme (ikke jeg)? Om det var reell fare for fosterskade ville de vel ikke solgt det? Eller er det naivt av meg å tro? 😕

Det er naivt å tro ja

Anonymkode: e8cd5...5e5

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Naivt ja desverre. Det selges så mye som er skadelig idag at man må nesten bruke hodet litt selv innimellom. 

Anonymkode: ed032...59e

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det står vel et sted i de papirene som følger med som ingen leser at den ikke bør brukes sånn og sånn... Det selges ganske mye som er skadelig.

Anonymkode: 4d18a...ee9

Skrevet

Her er det ikke sånn. Har ei venninne som var til kontroll ved rundt 14-16 uker.. Der lyttet de til hjertelyden. Dette var nå nylig. 

Anonymkode: 8e482...a28

Skrevet

Tror ikke jeg var til jm før i uke 18 jeg med mine to siste. (har 5) Det er lov å være skuffet, men hugs på at det er tidlig. Veldig ofte finner de ikke hjertelyden så tidlig, og hvor bekymret hadde du ikke vert da?

Anonymkode: a18ab...839

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...