Gå til innhold

Hva gjør du? Engstelig barn og utagerende medelever

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan jeg kreve av skolen ? Barnet mitt er engstelig  (12 år) og går i klasse med flere elever som er utagerende på den måten at de "klikker" og kaster stolt/pult. Barnet mitt tar ut mye frustrasjon hjemme pga redselen for å bli truffet...regner med at det er en veldig vanskelig situasjon for læreren. Og all ære til denne! Men ...

Anonymkode: 01069...709

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakker med lærer om det, så evt. rektor. Evt. kan du henvise barnet ditt til PPT slik at de kan vurdere barnets situasjon på skolen og se på klassemiljøet og også veilede skolen. Dette høres ikke greit ut. Hva sier læreren om dette?

Anonymkode: 41623...ed1

Skrevet

Vi har ikke snakket så mye om dette da det er andre ting barnet mitt er engstelig for, men kanskje det er nettopp dette som i utgangspunktet gjør henne engstelig....takk for svar!

Anonymkode: 01069...709

Skrevet

Det er uakseptabelt. En hverdag uten vold er noe alle barn har krav på. Ja, det er hyggelig å forsøke å inkludere alle så langt det lar seg gjøre, men barnas sikkerhet kommer alltid først. 

Jeg hadde snakket med lærer og sagt at jeg håper dette var siste gangen, så hadde jeg sendt en formell klage til skole og fylkesmann og poengtert alle barns rett til et godt psykososialt miljø. Jeg hadde så ringt og fulgt opp denne klagen tett og forøvrig ikke gitt meg til dette var ryddet opp i. Hvis skolen ikke kunne garantere at barnet mitt ikke ble utsatt for voldsepisoder på skolen (å være vitne til vold er også vold), så hadde jeg anmeldt skolen om klagene ikke førte fram. 

Så alvorlig tenker jeg at dette er. Vi hadde aldri akseptert at voksne skulle jobbe med voldelige kollegaer, og det er ingen grunn til å tenke at barna skal det heller.

Anonymkode: 00c62...634

Skrevet

Du kan melde inn saken til rektor i forbindelse med kapittel 9a i opplæringsloven. Da har skolen fem arbeidsdager til å utvikle en aktivitetsplan. Følger de ikke godt nok opp, kan du klage videre direkte til fylkesmannen. Det er ingen vits å løpe rett til fylkesmannen. De vil vise til 9a, skolen må få prøve ut tiltak først, ber du om oppfølging etter 9a legges det et stort press på skolen.

Anonymkode: 9320a...41e

Skrevet

Ja, altså, for å presisere, klagen går først til skolen, så til fylkesmannen, hvis klagen ikke blir tatt til følge ☺️

Anonymkode: 00c62...634

Skrevet

Helt uakseptabelt, men  Desverre er det de utagerende barna som  det blir tatt hensyn til. Vanlige barn må bare tolerere at det kastes, spyttes, skrikes, klypes osv osv. 

Anonymkode: 07e5a...e0e

Skrevet

I dagens samfunn settes de utagerende barna foran de engstelige. Sånn er det bare... Billigere for statskassa. 

Anonymkode: 01246...1f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...