Gå til innhold

Hvordan bestemme seg for en utdanning egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mest sannsynlig mulighet for å få omskolering. Og har begynt såvidt å fundere på hva slags studier som kan være aktuelle og hva som finnes på hel- og deltid. Men jeg forstår ikke hvordan jeg skal kunne velge hva jeg kan passe å arbeide med? Hvordan visste dere hvilken utdannelse dere skulle ta? 

Jeg var ganske fast bestemt på å bli førskolelærer en gang i tiden, begynte på studiet og gikk ett år. I praksisperiodene fant jeg ut at dette ikke var noe for meg. Jeg ante ikke hvordan jeg skulle løse konflikthåndtering, toalettbesøk i skogen og ikke var jeg kreativ. Videre endte jeg av en tilfeldighet i helsesektoren. Jeg er flink med mennesker så fremt jeg kan gjøre rutinearbeid. Jeg sliter derimot med å "tenke nytt" og "se løsninger". Når jeg skal vurdere en utdannelse merker jeg at jeg stoppes mye av at jeg ikke vet noe om det studiet eller det yrket. Men det må vel være relativt vanlig å begynne på et studie uten å sitte med alt for mye kunnskap fra begynnelsen? Eller? 

Anonymkode: 8ce42...27b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal du omskoleres er jo litt vesentlig her.

Og hva man passer til, det er gjerne veldig forskjell på hvem som passer til å bli førskolelærer og hvem som blir forsker. Noen er glad i tunge fag, lang utdanning og selvrealisering. Noen vil fort ut i jobb og ønsker en mer praktisk og yrkesrettet utdanning.

Skrevet

Det kommer jo litt an på hva du liker å gjøre, hva kan du absolutt ikke tenke deg at er noe for deg. Hvor langt løp ønsker du, videregående utdannelse eller høyskoleskole?

Ønsker du en sosial jobb hvor du må møte masse mennesker hele tiden, en jobb med mennesker, eller en jobb du jobber mer med fysiske ting, en jobb du styrer mest selv. Liker du helsevesenet, kan det være noe for deg videre?

Og så det viktigste, hvorfor skal du omskoleres?

Anonymkode: 096f8...0f3

Skrevet

Om du skal omskoleres via nav får du tid til yrkesveiledning. De færreste får velge fritt i utdannelser, de vil bygge videre på den kompetansen du allerede har,

Jeg kjenner to stykker som har fått omskolering via nav, den ene var tømrer og fikk teknisk fagskole så han kunne bruke kunnskapen sin på kontor istedenfor oppe i stilaser når han fikk leddgikt. Den andre var elektriker og fikk en videreutdanning innen ledelse og administrasjon så han jobber fremdeles i samme bransje men i en lederstilling.

Jeg personlig var til veiledning da jeg ble syk, og da ville de også at jeg skulle bygge videre på det jeg kunne så det ble en sammenheng mellom erfaringen jeg hadde på CV'en og den evt kursingen og utdanningen jeg tok, det var aldri snakk om å starte helt på scratsh. Jeg endte dessverre som ufør da.

Anonymkode: c2e3a...999

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...