Gå til innhold

Vanskelig å bli sykepleier? Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst å bli sykepleier, men etter årevis med mobbing på skolen så er jeg redd jeg ikke greier å ta denne utdanningen, eller at det blir et nytt nederlag.  De som studerer ser så lykkelig og tilfredse ut med å være med andre.

Har tatt opp fag fra videregående og har stort sett bare 5 og 6 som karakterer.

Skulle søke i år, men da jeg skulle sende inn søknaden ble jeg uvel og fikk for meg at jeg ikke passet inn i dette yrket.

Anonymkode: 1b8a9...d71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ganske greit, men krever sitt. Vi har ulike forutsetninger også. Noen tar det lett mens andre må jobbe mer med pensum.

Å gå ut i yrke etterpå syns jeg var nesten værre. Det er et krevende yrke. Må tåle at pasientene og de man jobber med ikke alltid er fornøyde. Alltid noen som klager. Jeg gjør så godt jeg kan og prøver å ikke ta det personlig. Pasientene er syke og klarer ikke alltid å se helheten, at det også er andre pasienter som krever sitt. Så har man pårørende som står på krava. Man nøyer veldig mange hyggelige folk. Noen er sure, kjefter og klager. Det værste syns jeg er frykten for å gjøre feil. Hadde jeg skulle valgt i dag ville jeg heller tatt noe annet. Det krever kompetanse på mange områder og samtidig er ressursene knappe. Det beste er alle valgmuligheter man får. Kan jobbe med eldre, barn psykiatri og mye annet.

Anonymkode: eec5f...f0b

Skrevet

Om det er vanskelig eller ikke kommer mye an på din personlighet og interesse for faget. Det er alltid enklere å lære ting man liker og synes det er spennende å lese om enn ting man overhodet ikke har interesse for. Men det er selvfølgelig en del som bare må pugges og læres der som i alle andre studier.

Anonymkode: 76e14...271

Skrevet

Men du får verdens beste yrke etterpå da. Iallefall når jeg etterutdannet meg. 

Anonymkode: e0d90...672

Skrevet

Når jeg kom meg gjennom det, kan ALLE klare det!
Jeg har også blitt mobbet og hatt store problemer med skole og annet opp gjennom årene. Da jeg startet på sykepleien var ikke motivasjonen så mye større, men jeg gjorde det fordi jeg "måtte" (presset meg selv). Jeg fantes ikke strukturert, og utsatte det meste av arbeidet til i siste liten. 

Likevel klarte jeg med ett nødskrik å bestå eksamene på første forsøk, gang på gang :)
Stol på deg selv, er dette ønsket ditt- vet jeg du vil klare det!

Nå personlig er jeg startet på videreutdanning. De første ukene lå jeg hjemme i fosterstilling og gråt fordi jeg trodde jeg ikke skulle mestre det. Jeg var sååå skremmelig nært i slutte fordi jeg ikke hadde troa. Her sittet jeg halvannet år senere, nesten ferdigutdannet jordmor. Har vært mye mer strukturert nå, men jeg koser meg som student. Jeg gleder meg også over at jeg endelig føler jeg mestrer noe- og det er en god følelse :)

Lykke til! Ha troa på deg selv. YOU CAN DO IT!

Anonymkode: 0926f...c99

Skrevet

Det er dagar der eg tenker at å vere sjukepleiar er langt vanskeligare enn å bli sjukepleiar. Ein må vere i stand til å stå i vanskelege situasjonar over tid.

Men eg trivst i jobben.

Anonymkode: 2fe7d...62d

Skrevet

Når til og med min rusmisbrukende eks-venninne klarte å komme seg igjennom studiet så klarer alle det

Anonymkode: 042b8...3aa

Skrevet

Finnes det en veileder/rådgiver du kan ta kontakt med? Du klarer nok studiet med glans med 5-ere og 6-ere men som du selv sier så er det jo noe man må «passe til». Sikkert lurt å prate gjennom det med noen. Da kan du få høre om alternativer og du kan bli pushet litt til å søke hvis det bare er det det står på.

Anonymkode: 827cd...81e

Skrevet

Hva med å ta noen vakterpå sykehjem, og se om det er noe for deg. Det gir deg kanskje en liten pekepinn på om det kan være noe du passer til eller ei.  Å få vakter andre relevante steder som ufaglært er vel kanskje ikke så lett

Anonymkode: e1377...d53

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å ta noen vakterpå sykehjem, og se om det er noe for deg. Det gir deg kanskje en liten pekepinn på om det kan være noe du passer til eller ei.  Å få vakter andre relevante steder som ufaglært er vel kanskje ikke så lett

Og det er lett å få vakter på sykehjem? Tror du virkelig at man bare går rett fra gata og inn på jobb på et sykehjem? 

Skrevet

Du klarer det!

Det er ikke noe i veien med din evne til å studere eller jobbe som sykepleier. Du trenger bare en styrket selvfølelse. Den kan du jobbe med, få gjerne litt hjelp 😘  Jeg er sikker på at du vil vokse inn i den rollen og bli en verdifull støttespiller. 

Det kommer mye god selvfølelse ved å være god i jobben sin også. Du vil mestre og lære. Ha tro på deg selv 👍🏻

Anonymkode: b5921...669

Skrevet
37 minutter siden, SuperFries skrev:

Og det er lett å få vakter på sykehjem? Tror du virkelig at man bare går rett fra gata og inn på jobb på et sykehjem? 

Eh, ja! I min kommune er det akkurat slik det fungerer! Hvem som helst slipper inn, sålenge politiattesten er ok. Dem er desperate etter folk, og det er gjerne dem som IKKE får jobb andre steder som ender opp på pleieavdelingene på sykehjemmet og i hjemmetjenesten!

Det er til å gråte av!

Anonymkode: 0926f...c99

Skrevet
1 time siden, SuperFries skrev:

Ja, her jeg bor får stort sett hvem som helst vakter ja. Ikke fast jobb, men løse vakter er ikke noe problem å få

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...