Gå til innhold

Økonomi - hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde ALDRI trodd - som sikkert alle andre... mannen og jeg bor sammen men har adskilt økonomi. Han har rotet det til. Skikkelig! Skylder 4mill. Risikerer å miste huset. Uff! Jeg er redd. Jeg har orden på min økonomi og egen leilighet, men i en annen by. Nå ber han meg om hjelp til å rydde opp, ved å være kausjonist så han får samlet all gjeld i ett lån. Han er selvstendig næringsdrivende og har høy inntekt, men også veldig høye utgifter. Bla forbrukslån. Hva er ditt beste tips? 

Anonymkode: 64ead...c48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå fra han? Ikke rot deg opp i dette...

Anonymkode: 27b04...743

Skrevet

Du må IKKE kausjonere!!!!

Anonymkode: 987fd...50b

Skrevet

For all del ikke bli kausjonist! 

Hold økonomien adskilt for en hver pris. 

Klarer han å rote seg opp i noe slikt med høy inntekt så er det best å holde seg unna. 

Anonymkode: e2db2...f22

Skrevet

Skaff deg en advokat! 

Anonymkode: 394a9...946

Skrevet

Ikke kausjoner! Det er det dummeste du kan gjøre. Hadde bedt ham skaffe økonomisk rådgivning og ordne opp selv, eller gått.

Anonymkode: be617...6af

Skrevet

Han er selvstendig næringsdrivende sier du. Hvilken type gjeld har han? 

Anonymkode: 3054e...425

Skrevet

Hvordan har han greid å få gjeld på fire millioner?? Er det i jobben?

Anonymkode: be308...a91

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han er selvstendig næringsdrivende sier du. Hvilken type gjeld har han? 

Blanding av ulike lån, med div forbrukslån på toppen. Jeg prøver å få oversikt nå.

Skrevet

Hehe, han mener du må hjelpe ham, ja? 

Det er en felle jeg gikk i, og klok av skade råder jeg nå alle i samme situasjon til å gjøre det motsatte av meg.

Min eks var hemmelig spilleavhengig, oppdaget det først da vi fikk varsel om tvangssalg. Det var visst min feil, fordi jeg tjente for dårlig. Jeg hjalp til den gangen med klar beskjed om at dette barn eneste sjanse. Det gikk som det måtte gå, og bare et par år etterpå var det samme runden igjen, da gikk jeg. Satt da med et lån på 180.000kr som var tatt opp for å hjelpe ham, i mitt navn, uten kontrakt på at det var han som skulle betale. Den sleit jeg med lenge.

Når han har klart å skaffe seg gjeld på 4mill må inntekten hans være ganske høy som selvstendig næringsdrivende. Har han ikke nok utstyr osv som kan selges må han rett og slett slå seg selv konkurs. Hans rot, han får rydde opp.

Det betyr jo ikke at du ikke kan hjelpe ham gjennom det, men ikke skad deg selv underveis, og ikke vær en enabler. Han må rett og slett lære at handlinger har konsekvenser, og at ikke konemor bare kan vifte med staven for å trylle vekk problemene. Problemene blir nemlig ikke borte av at gjelden slettes, problemene sitter i hans hode og hans handlingsmønster.

Anonymkode: 6c5de...d43

Skrevet

Du må IKKE kausjonere!!!! Dette har han rota seg opp i selv. Du har ingen garanti for at han klarer å ta seg sammen og driter han på draget igjen drar han deg også under.

Anonymkode: 5acfb...d27

Skrevet

Ok, så lenge kemneren ikke er i bildet og han har moms/forskuddstrekk/AGA gjeld, skal det vel litt til før han mister hus og hjem. Da må han klare å få oversikt og nedbetalingsplan på lånene sine. Dette bør han klare uten din økonomiske hjelp. 

Skrevet

Neineinei! Ikke still som kausjonist! 

Dette må han selv ordne opp i , ringe banker og kreditorer og ordne med nedbetalingsplan. 

Selge hus, bil osv og få ned gjeld. 

Du må for gudskyld holde deg unna! 

Skrevet

Har dere barn sammen? Hvis ikke ville jeg gått. 4 mill, da har han holdt det skjult en stund..

Anonymkode: 3893b...618

Skrevet

Hi her. Takk damer! 

Krevende kveld, men jeg kjøper heller et lite sted vi kan bo, så får han rydde i sin økonomi. Phu! 

Skrevet

Jeg hadde løpt! Fire millioner på høy rente tar vel noen år på virkelig sparebluss. Det er stygt å si det, men usikker på om mannen hadde vært verdt det om det var selvforskyldt.

Anonymkode: f29db...47b

Skrevet

Adskilt økonomi i praksis er jo en ting, men hvis dere er gift må du tinglyse det! Du risikerer å sitte med halvparten av hans gjeld ved skilsmisse.

Anonymkode: 36ae4...492

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...