Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #1 Skrevet 18. september 2017 Lurer på når det pleier å gi seg? Gutten begynte i bhg i august, men har vært litt borte pga sykdom og tatt litt fri. Så han har ikke gått i bhg hver dag siden AUG. Jeg blir riiimelig stresset med tanke på at han er der i 6 -7 timer dagen uten noe mat i magen. De får varm mat i bhg, som han er null interessert i. Han vil heller ikke spise av matpakken som jeg sender med. Han er litt kresen på brød mat, eneste han spiser er kaviar,leverpostei,prim. Og nugatti, men dette kan jo ikke han ha med i bhg. (Bhg er en sukkerfri bhg) hjemme spiser han noen ganger frokost noen ganger ikke. Som regel med nugatti siden han er veldig på den nugattien den siste tiden. Putter bixit kjeks i matpakken også, fruktstang også. Noe han elsker, men spiser ikke dette heller. Fram til nå har han spist 3 kjeks i løpet av den tiden har begynt i bhg, 3 kjeks fordelt på 3 dager. Han drikker da en flaske med melk når han legger seg. Jeg er bekymret på om dette kommer til å gi seg? Jeg hadde ikke klart å gå på skolen i 7 timer uten mat? Bhg sier jaja det kommer til å gi seg, men det gjør jo ikke det? Hva skal jeg gjøre?:( eneste løsningen er jo slutte i bhg. Jeg vil jo ikke at ongen skal rase ned i vekt pga han nekter å spise i bhg. Når han kommer hjem så er han kjempe sulten, gretten og trøtt. Han spiser normalt hjemme, har hvertfall gjort det fram til nå... men noen anger avviser han middagen hjemme også etter oppstart av bhg. ☹️ Anonymkode: 8b06a...3cb
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #2 Skrevet 18. september 2017 Kutt ut Nugatti hjemme og la han begynne å venne seg til pålegg som han kan spise der. Finnes det barn som har sultet ihjel i Norge etter krigen? Anonymkode: 177a1...98c
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #3 Skrevet 18. september 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kutt ut Nugatti hjemme og la han begynne å venne seg til pålegg som han kan spise der. Finnes det barn som har sultet ihjel i Norge etter krigen? Anonymkode: 177a1...98c Det vet jeg ikke... poenget er at det er ikke sunt å være i bhg 7 timer hver dag uten å få i seg mat. Om dette f.eks varer helt til Desember så er det mitt ansvar å gjøre noe med det. Som f.eks si opp bhg plass Anonymkode: 8b06a...3cb
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #4 Skrevet 18. september 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det vet jeg ikke... poenget er at det er ikke sunt å være i bhg 7 timer hver dag uten å få i seg mat. Om dette f.eks varer helt til Desember så er det mitt ansvar å gjøre noe med det. Som f.eks si opp bhg plass Anonymkode: 8b06a...3cb Stresser du veldig med dette så han får det med seg? Snakker du ofte med de ansatte om det i barnehagen, så han hører det? Stresser du mye med at han skal spise hjemme? Anonymkode: 9106c...6e6
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #5 Skrevet 18. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Stresser du veldig med dette så han får det med seg? Snakker du ofte med de ansatte om det i barnehagen, så han hører det? Stresser du mye med at han skal spise hjemme? Anonymkode: 9106c...6e6 Han er 2,5 år. Han snakker ikke i to setninger enda.. så tror ikke han forstår mye av dette. Men ja får jo en oppgradering hver dag om han har spist eller ikke mens han er der ved siden av meg Anonymkode: 8b06a...3cb
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #6 Skrevet 18. september 2017 Drikker ham ei flaske melk før han legger seg i barnehagen, eller før han legger seg på kvelden? (Hvis det er i barnehagen, så er det jo mye mat i melk) Anonymkode: 88bda...8be
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #7 Skrevet 18. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han er 2,5 år. Han snakker ikke i to setninger enda.. så tror ikke han forstår mye av dette. Men ja får jo en oppgradering hver dag om han har spist eller ikke mens han er der ved siden av meg Anonymkode: 8b06a...3cb 2,5 år, da forsår han det. Unger får med seg mye mer enn man tror. Kanskje ikke han forstår alle ord, men han forstår kroppsspråk og følelser. Det blir ikke bedre om du stresser veldig med det, snakker mye om det og generelt styrer mye med det. Anonymkode: 9106c...6e6
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #8 Skrevet 18. september 2017 Han drikker to flasker med melk når han sover hjemme. En ved leggetid og en ved midnatt. Har prøvd å kutte det ut å gi han heller vann men da blir han helt fra seg. Pluss han drikker en flaske med melk når han han legger seg på dagtid i bhg Anonymkode: 8b06a...3cb
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #9 Skrevet 18. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Han drikker to flasker med melk når han sover hjemme. En ved leggetid og en ved midnatt. Har prøvd å kutte det ut å gi han heller vann men da blir han helt fra seg. Pluss han drikker en flaske med melk når han han legger seg på dagtid i bhg Anonymkode: 8b06a...3cb Har dere prøvd å kutte ut melkeflaska i barnehagen? Anonymkode: 9106c...6e6
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #10 Skrevet 18. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har dere prøvd å kutte ut melkeflaska i barnehagen? Anonymkode: 9106c...6e6 Nei... men da sover han neppe 😞 Anonymkode: 8b06a...3cb
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #11 Skrevet 18. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nei... men da sover han neppe 😞 Anonymkode: 8b06a...3cb Da synes jeg dere burde prøve det. Ikke ta sorgene påforskudd Anonymkode: 9106c...6e6
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #12 Skrevet 18. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Da synes jeg dere burde prøve det. Ikke ta sorgene påforskudd Anonymkode: 9106c...6e6 Men jeg føler om jeg skal si til bhg at de skal kutte ut den flaska med melk i bhg så vil de sannsynlig tenke at jeg er ond. det er det eneste han får i seg også skal vi kutte ut den også :/ den flaska får han uansett ikke før kl 1200-1100 Anonymkode: 8b06a...3cb
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #13 Skrevet 18. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men jeg føler om jeg skal si til bhg at de skal kutte ut den flaska med melk i bhg så vil de sannsynlig tenke at jeg er ond. det er det eneste han får i seg også skal vi kutte ut den også :/ den flaska får han uansett ikke før kl 1200-1100 Anonymkode: 8b06a...3cb Selvfølgelig så tenker de ikke at du er ond. Han er neppe den første ungen de har hatt som har spiseproblemer Anonymkode: 9106c...6e6
klg,2 boys now:) Skrevet 18. september 2017 #14 Skrevet 18. september 2017 2,5 år å får flaske😳😳oioi virkelig på tide med litt ordentlig mat til en voksende kropp.kuttet ut flaske så begynner han helt sikkert å spise.drikker seg mett som i tillegg ødelegger tenner å det som er
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #15 Skrevet 18. september 2017 3 flasker med melk i løpet av en dag? Dvs ca 750 ml? Det er ganske mye melk, selv for en voksen. Tenker dessverre at du bare må ta kampen med melka. Da begynner han sikkert å spise. Anonymkode: e226b...c29
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #16 Skrevet 18. september 2017 De fleste barn er vel sur og gretne etter en lang dag i barnehagen. Jeg oppdaget med sønnen min at han hadde det jeg selv kalte for vokse-perioder. Det ville si at noen ganger hadde han en enorm appetitt og jeg var redd han skulle spise oss fra gård og grunn, da kunne han spise 2 brødskiver til frokost, mye mat i barnehagen og nesten en voksen porsjon middag. Så kom uken etterpå og han kunne spise en halv brødskive til frokost, spiste litt i barnehagen og kun 2 biter brokkoli til middag. Men jeg sluttet å stresse med det, han var ikke undervektig, helsestasjonen sa han var frisk og rask. Så tenk litt på det: skal han spise for din skyld? Kan du klare å slutte å "forvente" at det blir tull i situasjoner når dere skal spise? Ikke la han velge hele tiden? Joda han kan få nugatti på lørdag men i uken må han velge mellom banan eller leverpostei. Anonymkode: 177a1...98c
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #17 Skrevet 18. september 2017 Barn kan kontrollere to ting i livet sitt, innput og (til en viss grad) output... Så ditt stress skal jeg love deg at han kjenner, og blir påvirket av, jeg merker det jo bare jeg leser det du skriver. Barnet drikker nesten en liter melk i døgnet, klart han blir "mett" på det. Jeg hadde faset ut flasken, begyn med kopp og etterhvert dropp det helt. Kuttet ut nugatti helt, han har jo et par andre sunnere alternativer der. (Og det går fint...min hadde perioder på ukesvis hvor det feks kun gikk i fiskepudding, så servelat, så bare makrell i tomat osv. Men aldri søtt som nugatti og syltetøy. Det ble "lørdagsgodt" etter at han fylte fire år det.) Hatt en god dialog med ped.leder og lagt en plan mtp flaske, og måltidene. Noe jeg ofte har sett er at når mor slutter å ha fokus på mengden mat ungen spiser, jo mer spiser ungen. Anonymkode: 32b92...a07
Superdolly Skrevet 18. september 2017 #18 Skrevet 18. september 2017 Barnets kosthold er ditt ansvar, ikke barnets. Og jeg beklager, men det høres ut som du har fryktelig vanskelig for å ta ledelsen og styre. Et barn på to og et halvt år trenger ikke melk om natten. Og hva verre er, det er skadelig for tennene hans. For jeg regner med at du ikke tar ham med på badet og pusser tenner etter den melkeflasken. Nå må du gå inn og ta ditt ansvar som mamma. Det er ditt ansvar at dette barnet får bedre matvaner, og da kan du ikke gi etter og la ham velge det han helst vil ha, som er nugatti om dagen og melk om natta, og håpe at han kommer på bedre tanker etter hvert. Du må gå inn og bestemme her, du må lære ham sunne spisevaner. Jeg tenker at du må be om et møte med ped.leder på din sønns avdeling i barnehagen. Der kan du legge fram din bekymring og dine tanker rundt matsituasjonen. Så hører du nøye på hva hun sier. Ta til deg de rådene du får. Prøv å bli enig med henne om en plan for å kutte ut/ trappe ned på flaskene med melk, og så holder du deg til den planen.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #19 Skrevet 18. september 2017 Av det bittelille jeg leser, og som det godt kan hende jeg overtolker, så virker det som guttungen har deg snurra rundt lillefingern, og du hopper på hans minste kny. Og med det som bakgrunn virker det som du tilfredstiller hans søtbehov i stor grad, og svært liten grad utfordrer skikkelig matproblematikken. Vei han - og følg med på vekt. Går han masse ned over tid så tar du kontakt med helsestasjon og får hjelp der. Om det ikke er krise så faser du ut alt det søte som prim og nugatti og bixit-kjeks, samt fruktstenger, og innfører normal mat. Om han ikke spiser det, så får det være, med tilbud om normal mat igjen ved neste måltid. Melk er også søtt, og som flere sier her så kan det hende han i stor grad drikker seg mett på melk. Det kan hende det blir en strevsom periode med en misfornøyd liten gutt. Men du er mamman hans, og har ansvaret for at han spiser sunt og godt, så det tenker jeg du bør stå i. Før han begynte i barnehagen - spiste han normalt da, eller søtt og godt under mammas varme omsorg? Anonymkode: 38a4f...0b7
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #20 Skrevet 18. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kutt ut Nugatti hjemme og la han begynne å venne seg til pålegg som han kan spise der. Finnes det barn som har sultet ihjel i Norge etter krigen? Anonymkode: 177a1...98c Ja 😳 Anonymkode: 91908...abd
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #21 Skrevet 18. september 2017 3 flasker mme pluss skive med nugatti? Og ungen er snart tre? Her er det på tide med skjerpings mamma. Han spiser åpenbart lite annet fordi han får i seg mye i melka. Han får bli sint da, men den må bort. Dessuten, en på 2,5 skjønner mye altsp, jeg tror han lurer deg mer enn du skjønner. Anonymkode: c2294...a76
Dalia Skrevet 18. september 2017 #22 Skrevet 18. september 2017 Det er jo ikke rart at han ikke er noe særlig når han drikker såpass mye melk! Men nå er han 2,5 år og trenger virkelig ikke drikke så mye melk. Og som noen andre nevner, så er det jo skadelig for tennene hans! Det er jo sukker i melk. Jeg ammet gutten min i søvn da han var liten, men sluttet med det da han var 1,5 pga tennene hans. Hvis han våkner på natta og er tørst, så får du tilby han vann. En unge på 2,5 år skal ikke trenge å spise på natta (jeg sier spise pga at melk gjør han mett i tillegg til å stille tørsten). Hvis han spiser kveldsmat når han legger seg, så burde det holde til frokosten i barnehagen. Men det kan se ut som om han drikker melk på natta, slik at han holder ut uten mat i noen timer til. Og så får han påfyll av melk til lunsj, så da holder han ut på det til han kommer hjem. Når ungene mine spiser kveldsmat ca 19, og så sover til 7, går de 13 timer uten mat (frokost kl. 08 i bhg). Hvis det samme er for gutten din, så spiser han (drikker melk) kl 24, og så holder han da ut i 12-13 timer til klokka 12-13 på dagen. Det kan nok være vanskelig en overgangsperiode å kutte ut melken. Men du må prøve å tenke at du gjør det for hans beste. Som du sier, kan det ikke være bra å gå hele dagen uten mat, og en unge på 2,5 år trenger annen mat enn melk. Erstatt melken med vann, og vær tilstede for han, syng for han, stryk han på ryggen eller hva som helst til han sovner igjen. Første kvelden blir nok vanskeligst. Etter noen dager går det mest sannsynlig bra. Og etterhvert våkner han kanskje heller ikke hvis det kun er vann som tilbys.
klg,2 boys now:) Skrevet 18. september 2017 #23 Skrevet 18. september 2017 Nesten så jeg håper og tror st dette er trolling.ingen gir flaske med melk til en unge på 2,5 år🤔
KellyTaylor Skrevet 18. september 2017 #24 Skrevet 18. september 2017 54 minutter siden, klg,2 boys now:) skrev: Nesten så jeg håper og tror st dette er trolling.ingen gir flaske med melk til en unge på 2,5 år🤔 Hoho, jeg gjorde det. Velling da han var lik dette barnet til Hi. Eneste jeg klarte å få i han var dette. Men som et større barnehagebarn i dag, så spiser han ALT. Saltpølse, kaviar, ost, servelat, prim, leverpostei og vanlig melk UTeN O`boy. Det går seg til barnehagen og tror du HI skal senke skuldrene og fjerne litt av bomullen rundt barnet ditt
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #25 Skrevet 18. september 2017 En på 2,5 år trenger ikke flaske med melk i det heletatt. Kutt ut disse flaskene, så skal du se han spiser bedre. Anonymkode: 49262...c3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå