Gå til innhold

Er det mulig å ta celleprøve av underlivet selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er fryktelig redd for tiden da jeg har hatt ujevne blødninger den siste tiden og er så klart kjemperedd at legen skal se noe kreftlignende nedentil derfor hadde det vært best om jeg kunne tatt denne prøven selv og sendt inn dersom det lar seg gjøre.

Anonymkode: d57e7...769

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det kan du ikke. Legen må se livmormunnen for å kunne ta prøven fra riktig sted. 

Hvorfor ikke bare stikke til legen og få det unnagjort?

Skrevet

NEI! Bestill legetime med en gang! Du har ikke utstyr, utdannelse eller noen forutsetninger for å gjøre dette selv!

Anonymkode: 9b571...000

Skrevet

Nei, det er ikke alltid fastlegen klarer å gjøre det riktig engang så du klarer det ihvertfall ikke selv 

Anonymkode: 85dc8...854

Skrevet

Og jeg som trodde tappetafsing var grensen for privat entreprenørvirksomhet der nede.

Skrevet

Jeg har opplevd to ganger at legen ikke har klart å ta prøven godt nok engang, om du klarer dette på egenhånd er du god...

Prøven tas i forbindelse med en gynekologisk undersøkelse. Legen fører et spekel inn i skjeden - dette er en holder som gjør det mulig for legen å se og få tilgang til livmortappen (portio) og dennes åpning inn til livmorhalsen. Legen bruker enten en børste, eller først en trepinne (spatel) og så en liten børste. Med dette utstyret skrapes det av celler på livmortappen, og børsten roteres frem og tilbake noen ganger i livmorhalsen. Det er best å ta celleprøven fra overgangen mellom plateepitel og sylinderepitel slik at begge celletyper er representert i celleprøven. Enten dyppes børsten i et glass med fikseringsvæske, eller cellene fra spatelen og fra børsten strykes ut på en liten glassplate (objektglass) og sprayes med en fikseringsvæske slik at cellene bevares frem til mikroskopien på laboratoriet - vanligvis på et sykehus.

Anonymkode: 85dc8...854

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...