Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #1 Skrevet 16. september 2017 Jeg forstår ikke dette helt, barnelegen har skrevet ut dette til min sønn som er nå 2,5 år pga at han offte blir forstoppet og dermed vil ikke spise mat. Vi kjøpe en veldig stor pakke med movicol men den nektet han å drikke selv om vi blandet den med saft eller melk. Så sa barnelegen at vi kunne prøve laktulose som vi nå har brukt veldig lenge. Vi begynte med både movicol og laktuoose når han var ca 17-18 mnd. Det jeg ikke forstår helt er at på begge disse pakningen står det at verken movicol og laktulose er anbefalt for barn under 3 år. Er det farlig at min sønn bruker dette 2 ganger daglig i over lengre tid? Er bare litt frustrert. Anonymkode: 5d344...cfb
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #2 Skrevet 16. september 2017 Min har gått på movicol siden hun var 6 måneder. Medfødt tarmsykdom så hun må gå på det resten av livet. Eller til hun blir såpass stor at hun at hun tar fornuftige kostholdsvalg og klarer å medisinere seg selv ved behov . Forskning (gjort av St. Olavs Hospital) viser at langvarig bruk av movicol ikke har en negativ effekt på tarmen. Forsøkte å finne den på nett men fant den ikke. Her blander vi i eplejuice eller appelsinjuice. Alt annet fungerer ikke. Har du fått junior eller vanlig movicol? Junior skal være smakfri (men det er den ikke) den er dog mye mildere på smak enn den vanlige. Ellers har legen sagt den til nøds kan blandes i youghurt men den er ikke like effektiv der. Drikker han Biola? Du kan jo forsøke i den. Mengden væske er vel 62,5 ml per pose. Jeg bruker litt mer, rett og slett fordi smaken blir enda mer redusert da. Anonymkode: 311c8...797
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #3 Skrevet 16. september 2017 Anbefaler dulcosoft, samme virkestoff som movicol (makrogol), men trengs bare 10 Ml. Er tilnærmet smakløst, vi blander de i melk, Biola eller juice. Ikke mer enn vi vet som drikkes opp. Vi har fått det godkjent av barnelege, fikk først movicol junior, men fikk ikke i han nok (vanskelig når matlysten er dårlig og det smaker litt vondt). Står vel ikke anbefalt under 6 år, sen som sagt er det det samme og tas på lik linje som movicol ikke opp i tarmen eller er skadelig over lengre perioder. Virker på avføringskonsistensen, ikke tarmens bevegelser, dermed blir ikke tarmen avhengig. Mye verre for tarmen å være utspilt av forstoppelse. Tror årsaken til at det står ikke anbefalt er at slike medikamenter bør forordnes av lege, som evt utreder årsaken til forstoppelsen. , Anonymkode: dd5fb...488
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #4 Skrevet 16. september 2017 De fleste medisiner er dårlig utprøvd på barn, derfor står dette ofte i pakkningsvedlegg. Men oftest står det en modifiserende leddsetning, «må ikke tas av sånn og sånn med mindre det er i samråd med lege». Legene vet hva de gjør, stol på legen. Har selv en legemor i vennekretsen som har gitt dette til sitt barn. Anonymkode: 5921d...a34
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #5 Skrevet 16. september 2017 Verre å være forstoppet! Anonymkode: dd5fb...488
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #6 Skrevet 16. september 2017 Stol på legen. De fleste legemidler har restriksjoner med tanke på brukeren, men samtidig står det "kan brukes i samråd med lege". Så legen vet hva han gjør. Anonymkode: a023f...ed8
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #7 Skrevet 16. september 2017 Min 2,5åring har gått på d før og går igjen på d nå. Anonymkode: b7866...f4b
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #8 Skrevet 16. september 2017 Vår datter gikk på det i flere omganger, fikk diagnose cøliaki når hun var 9 år. Hun hadde atypiske symptomer, forstoppelse, lav vekt, spiseproblemer, leddsmerter og dårlig søvn. Bare et sidespor. Forstoppelse kan være andre bakenforliggende årsaker. Anonymkode: bd37e...972
Eliseflisa Skrevet 16. september 2017 #9 Skrevet 16. september 2017 Ikke helt hundre prosent sikker, men jeg mener Movicol ikke MÅ løses opp heller. Tror det kan blandes i feks syltetøy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå