Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #1 Skrevet 16. september 2017 Er det noen regler om det? Hun som bor i kjelleren lader tlf og iPad'er om natten, alle adaptere står i uansett. Jeg kjenner jeg har helt angst når jeg skal legge meg, tilfelle det skal begynne og brenne. Har lest så mye om slike brannfeller i aviser. Jeg sendte hun en fin melding, om at hun ikke kunne vere så snill og ta ut ladere om natten☺️ Svaret jeg fekk var : Neeh, jeg liker og leve i spenning 😱 Jeg har 3 barn, og hun 2. Hus og alt kan jo erstattes etter en evt brann, men ikke barna våre... (hun sover på IKKE godkjent soverom, vinduet er så lite at hun ikke kommer seg ut) står i kontrakta at det rommet skal brukes til bod! Anonymkode: 3fad2...434
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #2 Skrevet 16. september 2017 Vet ikke om det er regler på det (tviler på det), men jeg ville satt opp seriekoblede røykvarslere. En hos henne og en hos deg, så det piper hos deg også hvis det brenner hos henne. Da er dere en del tryggere i alle fall. Anonymkode: c1d89...f1d
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #3 Skrevet 16. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vet ikke om det er regler på det (tviler på det), men jeg ville satt opp seriekoblede røykvarslere. En hos henne og en hos deg, så det piper hos deg også hvis det brenner hos henne. Da er dere en del tryggere i alle fall. Anonymkode: c1d89...f1d Trur ikke det hjelper, hun tar ut batterier i røykvarsler om det piper (Når batteriet må skiftes) 😌 Anonymkode: 3fad2...434
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #4 Skrevet 16. september 2017 Om det står i kontrakten at rommet skal brukes til bod, så overholder hun jo ikke kontrakten, dette må jo gå an å si til henne. Synes du har din fulle rett til å fortelle henne hvordan du vil ha det, kanskje en kontraktsendring kan være på sin plass. Fortell henne at dersom hun ikke godtar dine regler, så er du nødt til å få det inn i kontrakten, og siden hun uansett har brutt kontrakten, så må du nok se deg om etter andre leieboere, finnes det noe om gjensidig oppsigelse i den kontrakten? Anonymkode: f9124...00b
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #5 Skrevet 16. september 2017 Hun er da pliktig til å bytte batterier i røykvarslere osv. Hvor vanskelig kan det være å ta ut ladere for natten? Er hun ikke redd for barna sine? Snakk om å ha lite respekt for deg. Hun hadde jeg lett byttet ut. Anonymkode: 14c05...aa6
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #6 Skrevet 16. september 2017 Du kan installere alarmsystem med seriekoblede røykvarslere koblet til alarmen. Da kan hun ikke ta ut noe batteri av røykvarslerne. Jeg hadde ikke turt å ha leieboere i huset uten seriekoblede røykvarslere. Anonymkode: 3a955...556
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #7 Skrevet 16. september 2017 Den leieboeren hadde jeg sagt opp på flekken. Tydelig at hun har null respekt for deg og dine verdier. Hun setter både din og sin egen familie i fare. Anonymkode: a1331...810
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #8 Skrevet 16. september 2017 Det er vel så strengt at jeg ikke bare kan si hun opp ? Hun kaster røyk oppi tørre askebeger på altanen om sommeren og, jeg var nede og hadde litt vann i, i sommer 😌 Anonymkode: 3fad2...434
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #9 Skrevet 16. september 2017 Hva sier leiekontrakten om det med brannvarslere? Mener å huske at det ofte står noe slikt i kontraktene. Ellers ville jeg tatt en telefon til brannvesenet og forsikringsselskapet du har. Fortell brannvesenet at du er bekymret fordi leietaker bruker bod som soverom og dermed ikke har rømningsvei. Det du risikerer om noe skjer er jo at du får problemer i ettertid, at jenta selv eller hennes pårørende (om hun ikke skulle komme ut i en ev. brann) går til sak mot deg. Du har det jo i kontrakt at boden ikke skal brukes som soverom, men hvis du har visst om at hun likevel gjør det uten å foreta deg noe kan du likevel muligens får problemer. Brannvesenet tar, når de har kapasitet, også forebyggende arbeid, og dette er et tilfelle jeg vil tro de er interessert i - sove på bod uten rømningsvei og ladere som står på om natten, det er jo oppskriften på et tragisk utfall om noe skjer. En ting var om hun bare hadde ansvar for seg selv, men når hun har ansvar for to barn i tillegg så er det enda mer alvorlig. Ellers er det nok best for dere å ha seriekoblede brannvarslere som også inkluderer utleieenheten. Det er det her jeg bor, like irriterende hver gang huseier gjør noe som utløser alarmen (matlaging), men heller det enn at det ikke varsles om det begynner å brenne oppe. Ellers synes jeg du skal gjøre ting veldig korrekt. Vis til kontrakten og vis til kommunikasjon dere har hatt muntlig og skriftlig (sms) og når dette var, vis til at du har tatt opp at boden ikke kan brukes som soverom og at ladere ikke skal stå i på natta. Sett deg inn i husleieloven og skriv veldig korrekt. Om hun ikke etterfølger det som står i kontrakten og den sikkerheten hun som leietaker har ansvar for, da er det oppsigelsesgrunn. Anonymkode: 1e9f3...7c6
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #10 Skrevet 16. september 2017 Dersom hun bruker rom som er definert i kontrakt som soverom, og kontrakt sier at det KUN skal brukes som bod så bryter hun kontrakten. Så enkelt. Lurer på hvordan du vet at ladekabler står i om natten? Har du stått og glodd inn gjennom vinduene? DA hadde jeg fått spader som leietager og sendt en halvspydig melding i retur.... Anonymkode: 21357...b60
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #11 Skrevet 16. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Dersom hun bruker rom som er definert i kontrakt som soverom, og kontrakt sier at det KUN skal brukes som bod så bryter hun kontrakten. Så enkelt. Lurer på hvordan du vet at ladekabler står i om natten? Har du stått og glodd inn gjennom vinduene? DA hadde jeg fått spader som leietager og sendt en halvspydig melding i retur.... Anonymkode: 21357...b60 Det lurte jeg og på. Det samme med hvordan hun vet at hun tar ut batteriene av brannvarsleren, og at hun bruker boden som soverom Anonymkode: a530a...1ca
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #12 Skrevet 16. september 2017 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det lurte jeg og på. Det samme med hvordan hun vet at hun tar ut batteriene av brannvarsleren, og at hun bruker boden som soverom Anonymkode: a530a...1ca Det svaret er enkelt, jeg mater dyrene hennes når hun reiser vekk, og spurte derfor om hun lader om natten. Så at jeg står og glor inn vindu kan du gå lengre ut på landet med 👌🏽 Anonymkode: 3fad2...434
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #13 Skrevet 16. september 2017 Ring ditt lokale brannvesen og be om branntilsyn. Gi beskjed om du har leieboer. De gir beskjed til henne om når de kommer og at hun må være tilstede sammen med deg. Da går de gjennom sånne ting som røykvarslere , etc Anonymkode: 4bf51...893
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #14 Skrevet 16. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er vel så strengt at jeg ikke bare kan si hun opp ? Hun kaster røyk oppi tørre askebeger på altanen om sommeren og, jeg var nede og hadde litt vann i, i sommer 😌 Anonymkode: 3fad2...434 Får hun røyke på eiendommen din? Hadde jeg aldri tillatt med barn i hus. Alt kommer inn vinduene. Større brannfare og foringer boligen. Anonymkode: 29366...ac5
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #15 Skrevet 16. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det svaret er enkelt, jeg mater dyrene hennes når hun reiser vekk, og spurte derfor om hun lader om natten. Så at jeg står og glor inn vindu kan du gå lengre ut på landet med 👌🏽 Anonymkode: 3fad2...434 Det var ikke jeg som sa at du glodde inn av vinduene da. Bare lurte på hvordan du visste såpass mye om vanene hennes. Anonymkode: a530a...1ca
Eliseflisa Skrevet 16. september 2017 #16 Skrevet 16. september 2017 Jeg har utleiere,3 stk og aner ikke om de lader om natta. Jeg lader om natta selv, sååå kremt ( på kjøkken )... Men vi har seriekoblet varslere i alle leiligheter og vår del da, så skal komme oss ut hele gjengen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå