Gå til innhold

Økonomi som ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er for tiden sykmeldt, og usikker på om jeg noen gang vil bli frisk nok til å jobbe. 

Hva tilsvarer en uførlønn? Jeg engster meg for økonomi siden vi har nokså høyt boliglån.

Anonymkode: 38141...13c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor langt er et tau?

Anonymkode: f224a...adb

Skrevet

Uføretrygd er litt over 60% av det du tjente før du ble syk. 

I dag regnes dagpenger, aap og uføretrygd ut på nesten samme måte 

Anonymkode: 58a40...867

Skrevet

Takk. Det er jo helt krise. Har bare jobbet ett år etter studier. Har lav lønn i utgangspunktet, også. 

Skrevet

Får du ikke tillegg når (hvis) du har barn?

Anonymkode: b21d5...e07

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk. Det er jo helt krise. Har bare jobbet ett år etter studier. Har lav lønn i utgangspunktet, også. 

Har du ikke forsikring? 

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får du ikke tillegg når (hvis) du har barn?

Anonymkode: b21d5...e07

Det er behovsprøvd og de ser på familiens totale inntekt, så om du får det kommer an på hva du selv får i trygd og hva mannen tjener. 

Skrevet

Mannen min får ikke barnetillegg da jeg skal tjene for mye i følge nav ( jeg har Aap så tjener ikke mye ) han får 16300 utbetalt i mnd pga høy skatt , og 1800 i forsikring. 

Anonymkode: 4d2d6...98b

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannen min får ikke barnetillegg da jeg skal tjene for mye i følge nav ( jeg har Aap så tjener ikke mye ) han får 16300 utbetalt i mnd pga høy skatt , og 1800 i forsikring. 

Anonymkode: 4d2d6...98b

Det er et ganske komplisert regnestykke. De ser på inntekt før skatt, og legger sammen det du tjener og det han tjener, blir det til sammen under 4,6 G pluss 0,4 G for hvert barn du har mer enn et, får du fullt barnetillegg. Tjener dere mer får du gradert barnetillegg opp til en viss sum, tjener dere til sammen mer enn den summen får du ikke barnetillegg i det hele tatt.

Skrevet

Jeg var så heldig å bli syk i begynnelsen av 20 årene, så rakk aldri å jobbe særlig. Mannen tjener greit, så jeg får 1500 i barnetillegg. Det utgjør en utbetaling på 16500

Anonymkode: 70a65...278

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...