Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #1 Skrevet 15. september 2017 Jeg har lest en artikkel av f.eks Olsen i et samlingsverk. I artikkelen er det nevnt og henvist til flere andre forfattere, f.eks Hansen. Må jeg i literaturlisten kun angi selve artikkelen jeg har lest med forfatter Olsen, eller må jeg også sette opp de andre forfattere dersom jeg bruker de i min tekst....? altså Hansen. I literaturlisten må jeg jo i såfall angi en kilde jeg ikke selv har lest originalen av.... Ha, ha!! Håper noen skjønner hva jeg mener. ... Anonymkode: d8cb7...a00
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #2 Skrevet 15. september 2017 Hvilken referansestil? Anonymkode: fa2fe...17e
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #3 Skrevet 15. september 2017 Apa 6th. .. Anonymkode: d8cb7...a00
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #4 Skrevet 15. september 2017 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har lest en artikkel av f.eks Olsen i et samlingsverk. I artikkelen er det nevnt og henvist til flere andre forfattere, f.eks Hansen. Må jeg i literaturlisten kun angi selve artikkelen jeg har lest med forfatter Olsen, eller må jeg også sette opp de andre forfattere dersom jeg bruker de i min tekst....? altså Hansen. I literaturlisten må jeg jo i såfall angi en kilde jeg ikke selv har lest originalen av.... Ha, ha!! Håper noen skjønner hva jeg mener. ... Anonymkode: d8cb7...a00 Dersom du henviser til sekundærkilde, skal du så langt det lar seg gjøre finne tilbake til originalkilden og henvise til denne i litteraturlisten. Jeg anbefaler deg å droppe kilden dersom du ikke finner frem til originalkilde (står sikkert i artikkelens egen litteraturliste). Anonymkode: 22ff0...de3
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #5 Skrevet 15. september 2017 Det er alltid best med primærkilder, men nå er det en gang slik at det ikke alltid er like lett å finne primærkildene. Da har jeg valgt å si at ...ifølge Hansen bla bla bla (Olsen, 2012). Jeg legger ofte til sidetall også, men det er det ikke alle lærerne som vil ha. Anonymkode: f400a...c12
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #6 Skrevet 15. september 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dersom du henviser til sekundærkilde, skal du så langt det lar seg gjøre finne tilbake til originalkilden og henvise til denne i litteraturlisten. Jeg anbefaler deg å droppe kilden dersom du ikke finner frem til originalkilde (står sikkert i artikkelens egen litteraturliste). Anonymkode: 22ff0...de3 Altså, jeg har jo funnet frem til originalkilden (står i artikkelens literaturliste), men skal den virkelig stå i min litteraturliste, selv om jeg ikke har lest originalen selv? Anonymkode: d8cb7...a00
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #7 Skrevet 15. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Altså, jeg har jo funnet frem til originalkilden (står i artikkelens literaturliste), men skal den virkelig stå i min litteraturliste, selv om jeg ikke har lest originalen selv? Anonymkode: d8cb7...a00 Du bør ikke bruke en kilde du ikke har lest selv, så mindre du har til primærkilden ville jeg ikke brukt den. Du bør jo være sikker på at det du skriver faktisk stemmer. Anonymkode: 22ff0...de3
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #8 Skrevet 15. september 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er alltid best med primærkilder, men nå er det en gang slik at det ikke alltid er like lett å finne primærkildene. Da har jeg valgt å si at ...ifølge Hansen bla bla bla (Olsen, 2012). Jeg legger ofte til sidetall også, men det er det ikke alle lærerne som vil ha. Anonymkode: f400a...c12 Takk for svar! Jeg får se hva jeg gjør 😊 Anonymkode: d8cb7...a00
MerraSomGår Skrevet 15. september 2017 #9 Skrevet 15. september 2017 Du skal aldri henvise til litteratur du ikke har lest selv. Når du leser en artikkel som henviser til en annen litteratur, leser du alltid den forfatterens tolkning av sekundærkilden. Du kan ikke helt sikkert vite om du ville ha tolket den på sammen måte. Om du da henviser korrekt, har du ryggen din fri, so to speak Måten du henviser til sekundærkilder er slik: Hansen (1984 i Olsen 1999) mente at henvisninger var noe dritt. Eller: Henvisninger kan være dritt (Hansen, 1984 i Olsen 1999). I referanselisten skriver du: Olsen, K. 1999. Boken navn osv. Se sokogskriv.no og se på referansestiler, der vil du få masse hjelp til korrekt skriving av referanser og litteraturlister.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #10 Skrevet 16. september 2017 10 timer siden, mirakela skrev: Du skal aldri henvise til litteratur du ikke har lest selv. Når du leser en artikkel som henviser til en annen litteratur, leser du alltid den forfatterens tolkning av sekundærkilden. Du kan ikke helt sikkert vite om du ville ha tolket den på sammen måte. Om du da henviser korrekt, har du ryggen din fri, so to speak Måten du henviser til sekundærkilder er slik: Hansen (1984 i Olsen 1999) mente at henvisninger var noe dritt. Eller: Henvisninger kan være dritt (Hansen, 1984 i Olsen 1999). I referanselisten skriver du: Olsen, K. 1999. Boken navn osv. Se sokogskriv.no og se på referansestiler, der vil du få masse hjelp til korrekt skriving av referanser og litteraturlister. He, he... takk for gode eksempler. Er slik jeg har gjort det... Anonymkode: d8cb7...a00
Gjest Darwinia:-) Skrevet 16. september 2017 #11 Skrevet 16. september 2017 (endret) 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har lest en artikkel av f.eks Olsen i et samlingsverk. I artikkelen er det nevnt og henvist til flere andre forfattere, f.eks Hansen. Må jeg i literaturlisten kun angi selve artikkelen jeg har lest med forfatter Olsen, eller må jeg også sette opp de andre forfattere dersom jeg bruker de i min tekst....? altså Hansen. I literaturlisten må jeg jo i såfall angi en kilde jeg ikke selv har lest originalen av.... Ha, ha!! Håper noen skjønner hva jeg mener. ... Anonymkode: d8cb7...a00 Man skal vel helst finne og lese den opprinnelige artikkelen. For alt du vet kan den artikkelen du har lest misforstått den opprinnelige artikkelen. Ville ikke referert til noe jeg ikke har lest selv. Endret 16. september 2017 av Darwinia:-)
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #12 Skrevet 16. september 2017 Kan du ikke sjekke referansestilen i sokogskriv.no? Det er små men store nok variasjoner mellom stilene, og en kommafeil er nok til at du ikke får godkjent. Anonymkode: 84d62...e31
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #13 Skrevet 16. september 2017 https://www.nord.no/no/bibliotek/skrive-og-referere/apa-6th-uin Jeg synes denne er så fin å bruke, får oppskrift på det meste hvordan man henviser og lager referanseliste Anonymkode: 6e2fd...7e2
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #14 Skrevet 16. september 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: https://www.nord.no/no/bibliotek/skrive-og-referere/apa-6th-uin Jeg synes denne er så fin å bruke, får oppskrift på det meste hvordan man henviser og lager referanseliste Anonymkode: 6e2fd...7e2 Takk! Det er denne jeg også har funnet 😊 Anonymkode: d8cb7...a00
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #15 Skrevet 16. september 2017 1 time siden, Darwinia:-) skrev: Man skal vel helst finne og lese den opprinnelige artikkelen. For alt du vet kan den artikkelen du har lest misforstått den opprinnelige artikkelen. Ville ikke referert til noe jeg ikke har lest selv. Jeg vet... men dette er ikke noe karaktergivende oppgave. Kun til et diskusjonsbidrag. Og det er ikke mange ganger jeg henviser til sekundærliteraturen. Anonymkode: d8cb7...a00
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #16 Skrevet 16. september 2017 Takk! Alle dere engasjerende damer! Anonymkode: d8cb7...a00
Pobie Skrevet 16. september 2017 #17 Skrevet 16. september 2017 (endret) Driver mye med APA akkurat nå. Fått beskjed om at både originalkilde og sekundær kilde skal oppgies i teksten, men i referanselisten skal kun originalkilden oppgies, dvs den du har lest. Du kan laste ned gratis instrukser her: http://libguides.cdu.edu.au/cdureferencing/apa Endret 16. september 2017 av Pobie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå