Gå til innhold

Lov å si at man ikke har lyst til å leke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når barn kommer og dytter leker inn i hendene dine og skal ha deg til å være med å leke, eller når de snakker og snakker og vil ha oppmerksomhet...  Er det greit å si at man ikke vil leke nå fordi man leser, for eksempel? 

Jeg mener ja. Jeg mener mange gjør barna en bjørnetjeneste ved å leke med dem hele tiden. Selv lekte jeg mye for meg selv som barn, og det lærte meg å trives i eget selskap. Jeg har noen venninner som sørger for å underholde barna hver våkne time, og det tror jeg ærlig talt ikke taler godt for barnas framtid. 

Anonymkode: 5850b...bd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri egentlig tenkt over det, men for meg er det helt naturlig og også avvise ungene av og til, det er ikke ekstraservice døgnet rundt.

Nå må du leke med lego alene litt for mamma skal lese avisen.

Nå må du legge deg fint og sove, ikke noe mer roping i dag for nå skal mamma se på nyhetene på tv.

Det har fungert utmerket her, nå er barna fra 8 til 16 år gamle og vi har hele veien hatt en fin balanse i dette synes jeg. 

Anonymkode: ee56c...291

Skrevet

Jeg tror også det er viktig å sette en grense. Jeg er ikke et barn og trenger ikke gå tilbake på barnets nivå og please henne/ham. Jeg kan delta hvis vi gjør noe som også jeg liker, men å "ofre meg" og være halvhjertet med på noe jeg ikke egentlig gidder, det er det ingen som har godt av. Ikke barna heller. De merker jo at jeg kjeder meg.

Anonymkode: 137ee...f40

Skrevet

Enig at det er viktig å sette grenser. Vi har en 3-åring og jeg kan godt leke litt med henne, men sitter ikke eks en time og leker. Tenker barn har sunt av å kjede seg for da øker kanskje kreativiteten. Hadde ikke fått laget middag eks hvis jeg hadde vært nødt å leke med barnet.

Anonymkode: 60e55...0fd

Skrevet

Vi sliter litt med at datteren vår ikke leker noe særlig selvstendig. Her er det far i huset som har gjort oss en bjørnetjeneste ved å sjelden avvise. Jeg har advart han i alle år, men det virker ikke som om det har gått inn. Jenta har har MYE leker så det burde ikke være noe problem å finne noe å leke med. Nesten alle lekene er som nye da de knapt er brukt. Hvis hun blir bedt om å finne på noe selv, er det stort sett hobbyaktiviteter det går i, men hun klarer sjelden å bestemme seg for noe selv. Vi må komme med forslag. Hun har akkurat fylt 7. 

Anonymkode: 319ed...271

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi sliter litt med at datteren vår ikke leker noe særlig selvstendig. Her er det far i huset som har gjort oss en bjørnetjeneste ved å sjelden avvise. Jeg har advart han i alle år, men det virker ikke som om det har gått inn. Jenta har har MYE leker så det burde ikke være noe problem å finne noe å leke med. Nesten alle lekene er som nye da de knapt er brukt. Hvis hun blir bedt om å finne på noe selv, er det stort sett hobbyaktiviteter det går i, men hun klarer sjelden å bestemme seg for noe selv. Vi må komme med forslag. Hun har akkurat fylt 7. 

Har hun søsken å leke med?

Skrevet

Problemet er kanskje størst for enebarn. Men ser flere av mine venner underholde 2-3 barn "døgnet rundt" også. Disse barna læres heller ikke å vente på tur med å snakke, de bryter inn i voksensamtaler og vil ha oppmerksomhet absolutt hele tiden. 

Anonymkode: 5850b...bd4

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har hun søsken å leke med?

Ingen søsken, men etter hun begynte på skolen har hun vært mer borte på besøk og hatt mer besøk. Det hjelper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...