Gå til innhold

Hadde dere vært nervøse for denne skoleveien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min går i 6.klasse og må ta buss til skolen fordi hun går på privatskole. Hun har ca 15 min å gå til bussen. Jeg er egentlig ikke noen hønemor, hun var alene hjemme før og etter skolen allerede fra dag 3 i 1.klasse. Men da bodde vi sentralt og det var mange som gikk til skolen samtidig. Nå går hun helt alene, èn time før resten av barna i området. 

Veien hun må gå er tre minutter forbi en stor mørk parkering, tre minutter gjennom området til en vgs-skole og idrettsanlegg. Og fem min gjennom en skog. Jeg synes i utgangspunktet at vi bor et trygt sted, men jeg er ikke oppvokst med at det er så øde. Så jeg merker at jeg synes det er skummelt. Det bør være rimelig lett å kidnappe en unge langs den veien der en mørk vintermorgen. 

Så, hva tenker dere? Må jeg bare skjerpe meg? Jeg håper det er det dere svarer 😄😏

Anonymkode: 8b2f4...581

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde aldri gjort. Kjør ungen til bussen! La henne i det minste sykle. 

Bare en veldig ukoselig start på dagen. 

Anonymkode: 0d0ae...2b4

Skrevet

hadde ikke likt det

Anonymkode: 48799...030

Skrevet

Hadde Aldri i livet latt ungen min gå en slik vei som du beskriver.   Nei.  Hva som helst kan skje!  Ditt barn, ditt ansvar og få henne trygt på skolen.

Anonymkode: 53b6c...617

Skrevet

Jeg er vokst opp litt øde og har bare gått slik du beskriver. Aldri vært noe problem, og dette er en sjetteklassing. 

Mer overrasket over at folk lar barna sine være hjemme over natta, helga, uka osv både med og uten ansvar for mindre søsken, fra en nokså tidlig alder. Der er det jo brannansvar og i det hele... 

Hvor mange barn kidnappes det egentlig i Norge? 

Skrevet

Hvis dette er på et rolig, trygt sted (som du beskriver det), så hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med det.

Er stedet derimot belastet med mye kriminalitet, blir saken en helt annen!

Vi bor på et rolig sted og mine barn ferdes både i skogen og ved mørke plasser. Jeg er vel mest engstelig for at de skal møte elg i skogen.,.

Så alt kommer an på stedet, tenker jeg.

Anonymkode: 43c4a...eb5

Skrevet

Det er et veldig rolig og trygt sted. Ikke belastet på noen som helst måte. Man møter ikke på en alkoholiker eller narkoman på den veien for å si det slik. 

Jeg kjører foreløpig forbi skolen hver dag, men datteren ønsker å ta buss for fellesskapet på bussen. Så hun selv synes verken det er stusselig eller skummelt med skoleveien. Derfor synes jeg det er litt synd å skulle begrense henne pga min redsel for noe som så og si aldri skjer i hele Norge. 

Skrevet

Dette hadde ikke jeg likt, den skoleveien. Her hadde jeg hatt vondt i magen. Fikk skrekken da en 11 åring ble most på skoleveien for et år siden her vi bor....og det var på landet!!

men...jeg synes også det høres svært stusselig at en 1 klassing er alene hjemme før og etter skolen...

Anonymkode: 5f5f6...63e

Skrevet

Jeg svarte over her at det kommer an på stedet - om det er trygt og rolig eller belastet. Jeg ser du får flere svar der mange sier de ALDRI hadde gjort det. Det skjønner jeg ærlig talt ikke... Og jeg tenker:

Hmmmm... Sakens fakta beskrevet av deg som mor:

- Trygt sted 

- 6.klassing

- En tur på bare 15 minutter

- Jenta synes selv ikke det er hverken       stusselig eller skummelt

- Hun ønsker dette selv pga sosialt fellesskap på bussen

Jeg hadde latt henne tatt turen og tenkt hun er tøff som ønsker det😊 Jeg hadde vært forsiktig med å overføre mine negative tanker til jenta.

Anonymkode: 43c4a...eb5

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er et veldig rolig og trygt sted. Ikke belastet på noen som helst måte. Man møter ikke på en alkoholiker eller narkoman på den veien for å si det slik. 

Jeg kjører foreløpig forbi skolen hver dag, men datteren ønsker å ta buss for fellesskapet på bussen. Så hun selv synes verken det er stusselig eller skummelt med skoleveien. Derfor synes jeg det er litt synd å skulle begrense henne pga min redsel for noe som så og si aldri skjer i hele Norge. 

Da jeg gikk i 1. klasse (jeg var riktignok 7 år da jeg begynte :P) gikk vi gjennom en skog der vi ofte møtte en mann som hadde gjemt seg bort for å drikke. Det gikk bra det også, vi pleide å få panten hans for å kjøpe godteri. ;) Gode minner...

Jeg ville likevel vært litt bekymret for den skoleveien du beskriver... men vi er kanskje litt mer engstelige enn nødvendig i dag.

Anonymkode: d2dad...aba

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette hadde ikke jeg likt, den skoleveien. Her hadde jeg hatt vondt i magen. Fikk skrekken da en 11 åring ble most på skoleveien for et år siden her vi bor....og det var på landet!!

men...jeg synes også det høres svært stusselig at en 1 klassing er alene hjemme før og etter skolen...

Anonymkode: 5f5f6...63e

Ikke så langt unna der vi bor. Men hvis det er hva du går etter når det gjelder hva man skal skjerme barna mot, så er vi ikke på samme planet. Ulykker kan jo skje, dessverre. Hadde vi kunnet hindre dem så hadde vi sluppet akuttmottak og skadestuer. 

Skrevet

Jeg synes det høres ut som om det går helt fint for henne å gå selv til bussen! Ikke la din engstelse begrense henne, som du selv sier. Sånt går bra. Skumle ting kan skje uansett, og dette høres harmløst ut. Jeg synes det høres flott ut at hun liker å gå selv. Selvstendighet og fornuft er superviktig å lære sine barn i denne overbeskyttende tid ;-) Nervøse vil vi mammaer stadig være, det kommer skumlere ting, helt sikkert.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min går i 6.klasse og må ta buss til skolen fordi hun går på privatskole. Hun har ca 15 min å gå til bussen. Jeg er egentlig ikke noen hønemor, hun var alene hjemme før og etter skolen allerede fra dag 3 i 1.klasse. Men da bodde vi sentralt og det var mange som gikk til skolen samtidig. Nå går hun helt alene, èn time før resten av barna i området. 

Veien hun må gå er tre minutter forbi en stor mørk parkering, tre minutter gjennom området til en vgs-skole og idrettsanlegg. Og fem min gjennom en skog. Jeg synes i utgangspunktet at vi bor et trygt sted, men jeg er ikke oppvokst med at det er så øde. Så jeg merker at jeg synes det er skummelt. Det bør være rimelig lett å kidnappe en unge langs den veien der en mørk vintermorgen. 

Så, hva tenker dere? Må jeg bare skjerpe meg? Jeg håper det er det dere svarer 😄😏

Hvor mange barn i Norge blir kidnappet av fremmede? Statistisk sett så er det større sansynlighet å skade seg på andre måter - hjemmeulykker, bil, sykkel, osv..

Anonymkode: f6235...ceb

Skrevet

Gi henne en sparkesykkel og en overfallsalarm. Det siste får du på Clas Ohlson.

Anonymkode: a20df...86e

Skrevet

Hadde ikke hatt noe problemer med å la henne gå den veien. Veien er trygg og jenta liker å gå veien :)

Å pakke barna inn i bomull med kjøring overalt og overfallsalarmer er galskap når man bor trygt og godt

Anonymkode: ea566...a6d

Skrevet

Da jeg gikk på videregående var det en voldtektsmann løs i byen en periode. 

Jeg og et par til bodde forskjellige plasser utenfor byen og hadde ensom og lang skolevei mellom marker og gjennom skog.

Vi var redde!

Da tok læreren min en prat med klassen som jeg har hatt god glede av siden.

"Hvor tror du det er størst sjanse for å treffe på en som planlegger overfall? I den kalde skogen, hvor det kan gå flere timer før det kommer et menneske eller i et område hvor det er jevn strøm av mennesker?"

Etter det sluttet jeg å være redd på skoleveien. 

Jeg ville ikke vært redd sålenge jenta selv er trygg ved veien og ønsker å gå til bussen. 

Anonymkode: 8132b...5c9

Skrevet

Det er jo ikke en farlig skolevei. Jeg ville vært MYE mer bekymret for et barn som skulle gå langs, og krysse, tungt trafikkerte veier. 

Anonymkode: 33034...abe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...